1 + 2 flows voor hetzelfde, deze integreren

ik heb op dit moment 1 advanced en 2 standaard flos om ons rolluik te bedienen.

1 advanced die zorgt dat dat kan met een draadloze zigbee knop :

(ja de trigger is wat cryptisch, is een Robbshop knop dingetje, die heeft geen aan/uit of omhoog/omlaag). De ja/nee variable is om te checken of de roluikopen-detectie al is afgegaan (kreeg anders dubbele meldingen).

En 2 twee standaard flows die nagenoeg hetzelfde doen, maar die ik wél kan starten vanuit de app (en nu ook als widget direct van af het homescreen op mijn smart) :

Kan ik daar niet gewoon 1 flow van bakken ? Of iig versimpelen ? Nu moet ik 3 flows aanpassen als ik iets verander…

Als je voor de “flow is gestart” virtuele drukknoppen gaat gebruiken, kun je die flows aan de advanced flow toevoegen

De widget optie komt dan te vervallen. Helaas heeft Homey nog steeds geen buttons of schakelaars als widget beschikbaar.

Klinkt best goed. Een virtuele knop via AVD bedoel je neem ik aan ?

Experimentele modus gebruik ik (nog ?) niet…

Ja, je hebt 3 soorten virtuele knoppen
De experimenten > virtuele apparaten van Homey
De virtuele apparaten app
Of de avd inderdaad, van de device capabilities app.

Ik vind zelf een Homey virtuele knop het simpelst, als je verder niets nodig hebt.
Met een avd kun je “uitpakken”, en dan bijv de status vh rolluik laten zien.

1 Like

Ok, ga ik ff over nadenken.
Thanks !

Standaard button lijkt goed te werken :

dat maakt idd de 2 andere flos geheel overbodig.

Heb nog even gekeken naar AVD Buttons ., maar raak daar een beetje de weg kwijt in de opties.

Het zou idd. wel mooi zijn als ik in de buttons kon zien of het rolluik open of dicht is, nu zijn het vrij ‘dode’ knoppen.

Ik kom echter niet verder dan dit :

En dat doet niet wat ik zou verwachten, de positie van het rolluik als status geven.

Oh wacht, ik maak er een toggle of aan/uit schakelaar van…

Ik kom er wel uit…

Dit is hem geworden, of zie ik nog iets over het hoofd of kan er wat beter ?

en de flow (all-in-one)

1 Like

Mooi!
Je kunt sinds een poos ook een Text veld gebruiken als status indicator.
Dan ben je verlost van de verplichte “0”

Het Status Indicator Veld van de AVD is eigenlijk nog van vóór de tijd dat de mobiele app tekst als status kon weergeven.

Oh, je kunt ook emoticons in de status tekst laten weergeven: :white_check_mark::x: :green_circle::red_circle: :arrow_down_small::arrow_up_small: etc.

Maak het nog moeilijker :wink:

Kom net tot de ontdekking dat de button out-of-sync raakt omdat ik meer bedieningsmogelijkheden heb :unamused:

Dus zowel qua status (is te fixen) als in de grijs/donkere weergdve van de knop zelf…

Dus terug naar de tekentafel.

1 Like

Helaas lukt beide niet :

Text veld gebruiken als status indicator. Ik kan het tekstveld niet selecteren als indicator.

En zorgen dat de button niet veranderd naar grijs bij het indrukken.
Of moet ik dan een pushbutton kiezen en aan de hand van de status van het rolluik bepalen of ik de open of sluiten actie moet uitvoeren ? Want de pushbutton heeft geen aan/uit…

Dus ‘als ingedrukt’ en ‘rolluik gesloten’ dan ‘open rolluik’
en ‘als ingedrukt’ en ‘rolluik open’ dan ‘sluit rolluik’ ?

Het andere heb ik zo afgevangen :

Dit werkt enkel via de mobiele app. Ik noem het een bug, van de web app.

De web app kan, in de simpele weergave, geen tekst weergegeven, en dus kun je het ook niet selecteren.
Maar als je de weergave op “uitgebreid” zet, zodat je alle waardes op de tegel ziet, dan wordt tekst wel weergegeven.
Dus tekst indicators selecteer je middels de mobiele app

Dan was dit weer en leuke en leerzame exercitie in het werken met knoppen :laughing:

Het schiet inmiddels wel z’n doel voorbij : 3 flows versimpelen.

Hoe wel dus een nuttige oefening ga ik toch wat anders verzinnen denk ik…

2 Likes