Probleem met flow die status rolluik checked

Mijn flow die controleert of het rolluik nog openstaat werkt ineens niet goed meer, ik krijg soms valse meldingen. Ondanks wat verbeteringen (countdown ip wacht-card) blijft dit gebeuren.

Ik krijg dan ook geen tijdslijnmelding dat het rolluik weer gesloten is terwijl het rolluik wél gesloten is via de flow.

Controle flow + countdown (3600 sec- 3120 = 8 minuten)

Als positie naar omlaag/dicht :

Rolluik wordt via Flow-snelkoppeling of via een knop bediend, hiervoor ik een advanced flow die ook gestart kan worden via een standaard flow die deze flow aanroept :

Het maakt geen verschil of deze flow via de knop of via de standaard flow gestart word.
Het rolluik gat dicht, de timeline melding verschijnt niet en ik krijg een valse melding dat het rolluik openstaat.

Ik heb me helemaal blind lopen staren op de flows maar kom er niet achter waar het fout gaat, helemal omdat het evenvaak wél goed werkt..

Ok, nog even een paar wellicht belangrijke toevoegingen…

Ik heb deze cards ook geprobeert qua check of het rolluik dicht is, het maakte geen verschil :

Ik krijg alléén de melding na 8 minuten, nooit die na een uur (3600 seconden)

In je tweede schermprint wordt ook bij het omhoog gaan de 45 seconden wachttijd meerdere keren kort achter elkaar gestart. Dat vind Homey niet leuk en de flow wordt tijdelijk gedisabled. En zal niet reageren als de timer afloopt?

Nee, die 45 sec wordt maar 1x gestart: óf als de knop bediend wordt, óf als de flow gebruikt wordt…

Oh, je bedoeld als de timer leeg is ? Dat is dan hooguit twee keer… Ik zal er eens een timeline melding aan hangen, kijken wat daar uit komt.

Ik doelde op de trigger ‘de positie is veranderd’. Ik kan me voorstellen dat deze tijdens het op- en neerbewegen meerdere keren gerapporteerd wordt aan Homey.

Dit zou je kunnen testen door (tijdelijk) direct na de trigger de positie naar de timeline schrijven.

(Wat ik vaak doe, ik laat mijn bolletje de waarden uitspreken)

Ik ga niet jojo’en met het rolluik, hij gaat open en daarna weer dicht. Of open en blijft een tijd(je) open…

En vaak genoeg werkt het precies zoals bedoeld. En een paar keer per week gewoon niet.

Ik heb hem vereenvoudigt, timer op 8 min en dan maar 1 waarschuwing. Eens kijken wat hij dan doet…

Dat bedoel ik niet.
Tijdens het sluiten verandert de positie van 0.1 naar 0.2 naar 0.3 enz. enz. tot uiteindelijk 1.
Dus de trigger ‘de positie is veranderd’ triggert misschien wel 10 keer tijdens het sluiten. En waarschijnlijk ook tijdens het openen.

Dan zou je verwachten dat hij dat altijd doet, en dus altijd de flow disabled. Maar het is de moeite waard om die trigger eens weg te halen…

Ergens klopt iets niet:

Flow super versimpelt, na openen en doorlopen n sluiten krijg ik doodleuk deze meldingen :

Test ik nu de flow handmatig, loopt hij niet door. zoals je zou verwachten :

Maar activeer ik ik alleen de laatste card :

afbeelding

Dan zou je nu verwachten : “Pos 1, Open x”

“Positie omkeren” lijkt hier totaal geen effect op te hebben.

Maar net zo belangrijk, nu geeft hij dus wel “Pos 1” aan, waar hij 8 minuten na sluiten van het rolluik nog doodleuk “Pos 0.1” aangeeft ?

Sterker nog, deze triggert pas een half uur later :

afbeelding

Je zou haast denken dat “Positie” pas heel laat bijgewerkt wordt, verbindings / ververs issue van de waarde? Zelfde zou dan gelden voor “Open”.

Als je het rolluik opent/sluit en tegelijkertijd de waarden monitort in bijvoorbeeld developer tools, kun je daar wellicht een bevestiging van krijgen.

Idd. Maar de status ‘Open’ klopt ook totaal niet.
Of zou positie omdraaien ook zo lang duren om bij te werken? Dat is tot alleen een lokale setting in de app ?

Als de positie/beweging/status van het rolluik zo onbetrouwbaar zijn en het alleen de bedoeling is een notificatie te krijgen als het rolluik langer dan 8 minuten open is.
Ik heb begrepen dat er meerdere flows die het rolluik opdracht geven omhoog te gaan.
Laat deze flows, behalve deze opdracht, ook een zandloper starten.
En laat dan de flows, die de opdracht omlaag geven, ook de timer stoppen.

Ik wil natuurlijk wel de echte actuele status weten, niet een die gegenereerd is door Homey.

Ik heb natuurlijk een variable die ik na de flow openen op ‘Ja’ zet en na de flow sluitenop ‘Nee’ maar dat zegt dus niks over de daadwerkelijke status. Afgezien daarvan, je kunt ook nog met de Smfy AB het rolluik openen, en dat ziet Homey dan helemaal niet.

Per ongeluk open laten staan betekend dat iedereen gewoon via de berging ons huis in kan lopen…

De status ‘Open’ blijft iig gewoon altijd ‘Ja’ aangeven, dus die ga ik niet meer gebruiken. Staus ‘Omlaag’ en ‘Omhoog’ lijken betrouwbaarder te zijn’, deze werkt in iedergeval wel, al is het dus met blijbaar een vertraging.

Ik kwam na weer een onterechte melding dat het roluik openstond trouwens tot de ontdekking dat ik de Tahoma app (de android app dus) het rolluik op ‘Comminicatie error!’ stond :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:
Wellicht was het dus helemaal geen homey issue :thinking: Ik heb de connection box maar ff een PTP gegeven… eens kijken wat hij nu gaat doen..

Oja, ik heb de flow en setting nu wel aangepast, alle ‘omkeringen’ uitgezet. 0 is dan dicht, 0.9 is 90% open en 1 is helemaal open. Ook de flow daarop angepast. Het allemaal wat logischer zo…

Ik zou dan, in jouw geval, exact willen weten hoe snel na/tijdens het openen/sluiten de positie, de status etc. door homey worden opgepikt. En daarvoor even een tijdelijke test flow maken. (De huidige flow even uitschakelen)

WHEN het is 11:00 THEN open rolluik.

WHEN het is 11:05 THEN sluit rolluik.

WHEN
de positie verandert
de status verandert
de …… verandert
THEN
timeline notificatie: ‘positie is …waarde.., status is waarde, …. is waarde ‘

Nu weet je precies hoeveel seconden na 11:00:00 een en ander door Homey wordt opgepikt en aan de hand daarvan een geschikte flow bouwen.

Normaal gesproken instant, dwz ik zie in de tegel het percentage veranderen terwijl het rolluik in beweging is…

Maar er was dus een communicatiefout volgens de Tahoma app… ff kijken wat hij nu doet.

Als het echt onbetrouwbaar is (het heeft al heel lang wel goed gewerkt) ga ik kijken naar iets van een raam/deur contact als extra check…

Ik heb het zelf opgelost met een aqara magneetcontact. Als je de ruimte hiervoor hebt werkt dat gewoon goed.

Het lijkt weer gewoon te werken na de herstart van de connection box, geen vsls alarm meer gehad…

1 Like