Zonwering aansturen met eigen weerstation en Open Weather

Recent hebben we een weerstation aangeschaft (alecto WA5500). Deze hebben we kunnen koppelen aan Open Weather en via een API kunnen we nu de actuele gegevens inzien en gebruiken voor onze Homey (hopelijk beschrijven we het goed, zijn niet zo IT-technisch).
We willen nu een flow maken die stelt dat als zon schijnt (min aantal Lux licht) en de wind is lager dan bijv 15 km/u het zonnescherm, open gaat. Nu lukt het ons om een flow te maken obv de hoeveelheid zon en een tweede obv de wind. Combineren van deze twee lukt niet. Als we de “als” functie gebruiken dan kunnen we maar één variabele invoeren van ons weerstation en bij de “en” functie helemaal niets. Doen we iets verkeerd?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken
Groet,
Ronald en Petra

Maar ff hier kijken. Is wel in het Engels maar heeft precies wat je nodig hebt.

Dank voor de reactie, maar bij de “and” functie willen we gebruik maken van een variabele van het weerstation. Het gehele weerstation is niet te selecteren bij de “”and” functie. Doen we wat verkeerd?

Hier een voorbeeld flow:


Heb je wel een Openweathermap apparaat toegevoegd? Want dan kun je bij AND van alles kiezen. Zie screenshot:


Dit kan ik dan kiezen bij AND:

Hier heb ik een how to geschreven, te vinden in de reacties
https://m.facebook.com/groups/2556406451241024/permalink/2878358465712486/

Dus je kan geen logica kaartje selecteren in de EN en dan de tag opzoeken van je weerstation?

Dank voor je reactie, bij logica kan ik idd de luchtvochtigheid aangeven. Zal eens kijken wat hij nu doet als ik wat water in de regenmeter gooi

Dank! Lidmaatschap aangevraagd :+1:t3:

Open weather is toegevoegd maar kijkt deze dan naar “mijn” weerstation?

En natuurlijk ook naar de windsnelheid kijken.

Bedoel je soms Weather Underground?

Gooi geloof ik wat dingen door elkaar, idd deze procedure heb ik gevolgd en weather underground gekoppeld aan het weerstation. Dat werkt en de gegevens van het weerstation kan ik in Homey zien. Blijft de uitdaging op welke wijze ik gebruik kan maken van twee gegevens uit het weerstation in één flow. Het lijkt erop dat ik met de functie “logica” een andere variabele kan selecteren. Ik kom er alleen niet uit waar die andere variabele de gegevens vandaan komen. Is dat dan ook via Weather Underground van mijn eigen weerstation, dus actuele gegevens (zonder vertraging)?

Ik dacht dat het over Openweathermap ging. Dat is een andere app.
Ik heb er verder geen ervaring mee.

Hoe bedoel je “twee gegevens gebruiken in een flow”?
Je kunt (zonder vrij ingewikkelde extra apps) een flow maar op 1 gebeurtenis laten starten.
Maar wel op voorwaarde van X en / of Y.
Dat met die logica moet je even doorkrijgen idd.
Als je wilt weten of je variabelen actuele data bevatten, kun je doen door bv de regenmeter te vullen/legen, windmeter vastzetten, temperatuursensor met een föhn verwarmen etc.

Heel veel dank voor je hulp. Heb veel gehad aan de tips die je hebt gegeven. Zal van de week er eens mee aan de gang gaan en zien of het gaat werken. Groet, Ronald

1 Like

Persoonlijk heb ik voor iedere vorm een aparte flow gemaakt, die een variable aanstuurd, die ik Zonnescherm Veilig heb genoemd.
Je kan nu voor alle situaties een aparte flow maken, die kijkt naar de wind, regen, licht etc.
Zodra deze onder de gekozen waarde komt, verander je de variabele in NEE en stuurt deze naar de flow om het zonnescherm op te halen.
Om het zonnescherm weer uit te zetten maak je een flow die om de paar minuten controleert of alle waarde weer goed zijn, en dan zet je de variabele weer op JA en laat start de flow voor het zonnescherm uit te zetten. Ik heb iets van 10 flows voor het zonnescherm en dat werkt prima. Werkt al meer dan 2 jaar zonder problemen…

Dat klinkt goed! Is het mogelijk om die flow(s) te delen?

Ik zal straks alle flows plaatsen, echter moet ik je wel even uitleggen wat ik heb geinstalleerd.
Om te beginnen, gebruik ik de Fibaro RollShutter module voor het aansturen van het zonnescherm
Verder gebruik ik de Aeotec lichtsterkte meter.
Dat is wat betreft de Hardware.
Verder gebruik ik de Buienalarm app, de Dark Sky Weather app en de countdown timer app.
Als variabelen gebruik ik: Donker (Ja/Nee), Donker Eigen (Ja’/Nee), Zonnescherm geblokkeerd (Ja/Nee), Zonnescherm uit (Ja/Nee), Zonnescherm Veilig (Ja/Nee).















2 Likes

Alle waarden die in de verschillende flows worden gebruikt, kan je uiteraard aanpassen aan je eigen situatie.

Super! Heel veel dank! ga van het weekend eens knutselen met de flows en kijken of de variabelen uit ons weerstation in de plaats gebruikt kunnen worden.

Nogmaal dank! :+1:t3: