Zigbee, Z-wave en diversiteit aan apparatuur leveranciers

Ik ben nu een paar weken de Homey Pro (eerst 'n paar weken de Bridge) en ben de tijd aan het nemen om me in te lezen en alles goed georganiseerd te krijgen. BV over naamgeving van de flows staan er goede artikelen.

Ik wil Zigbee of Z-Wave: water sensors, rook melders en beweging detectors aanschaffen.
De keus Zigbee of Z-wave vind ik moeilijk.
Dit is wat ik ervan begrijp:

  • Het maximaal aantal netwerk aansluitingen zal ik niet bereiken
  • Beveiliging is voor beide oke.
  • Zigbee heeft meer keuze in apparatuur maar zit op een drukke netwerk band
  • Z-Wave is duurder maar 868Hz
    Dus geen duidelijke winnaar, denk ik toch?

Is het belangrijk om zo veel mogelijk bij een leverancier/protocol te blijven,
of kan ik willekeurig de beste kiezen en Zigbee en Z-Wave naast elkaar laten draaien?

De vraag is ook gerelateerd aan een opmerking die ik gezien heb dat er een beperking is aan
het maximale aantal apps dat op Homey Pro nog effectief kan draaien?
In dat geval is diversiteit dus niet gunstig omdat dat meer apps vergt.

Suggesties zijn welkom.

Ik heb uiteindelijk voor Zigbee ‘gekozen’ (+/- 40 apparaten/sensors verbonden), vooral door meer keus en vaak goedkoper zoals je zelf ook aangeeft. Maar dit is zo gegroeid eigenlijk. Maar Homey is juist ook bedoeld om meerdere protocollen onderling te verbinden en te gebruiken, dus die kan dat ook wel aan. Weet niet hoeveel apps je gaat draaien? Maar ik heb tot op heden geen last van beperkingen hierin en heb 31 apps draaien… Naast Zigbee (Ikea, Aquara, Tuya) ook wifi gestuurde apparaten en 433Mhz apparaten in gebruik.

Wellicht dat het ook afhangt waar je woont. Midden in Amsterdam met veel appartementen om je heen die allemaal ook wifi hebben? Dan is Zigbee wellicht wat gevoeliger voor storingen/bereik dan Z-Wave.

Bij beide moet je in ieder geval rekening houden met genoeg router devices (zoals lampen / stekkers die continue aan het stroom hangen) zodat je een goed mesh netwerk hebt. Als je Zigbee en Z-Wave door elkaar gaat gebruiken is dit dus ook van belang. Daarom gebruik ik vooral Zigbee. Op elke verdieping heb ik meerdere router divices waardoor het mesh netwerk goed is. Ik zal dus niet zo snel voor een Z-wave device op zolder kiezen omdat ik dat mesh netwerk niet heb met Z-wave (al moet Homey dat ook wel halen volgens mij).