Zigbee verkar inte fungera

Hej,

För några dagar sedan märkte jag att mina lampor inte tändes.
Går jag in i Homey appen står alla Zigbee enheter bara och snurrar och jag kan inte klicka på enheterna för att komma in på dem.

Jag kör en Homey pro 2019.
De zigbee enheterna jag har är mest wallplugs från Innr samt ett gäng sensorer från Aqara.

Har provat att starta om apparna, Homey och mitt nätverk, inget hjälper.
Provat att ta bort en Innr-enhet för att lägga till den igen men när jag ska lägga till wallplug så går det inte då det bara står och snurrar på enheten jag ska välja.

Verkar vara något problem med Zigbee men vad kan jag göra åt det?

Kan man starta om zigbee på Homey? Reparera det på något sätt?

Please help!

Hejsan såg att du skrivit med andra litegrann på engelska.
Och det är nog många där som är bättre än mig på detta, men när jag körde återställning på min vid routerbyte så gjorde jag så här.

Homey återställning

Om man behöver återställa Homey, exempelvis vid routerbyte.

Vi utgår från att strömmen är urkopplad.

1: Sätt i strömkontakten vänta tills Homey slutar att snurra med ljuset.

2: Vänd Homey upp och ner med handen, se på fötterna så du håller rakt.

3: Efter ett litet tag så börjar ljuset att snurra igen 15-20 sek kanske.

4: Homey säger ”hey im Homey” då går du in på appen Homey.

5: När du först kommer in så hittas inte Homey, gå ett steg tillbaks du kommer då att se Homey Pro plus att du kan välja lägg till en ny Homey, eller något i den stilen.

6: Välj att lägga till en ny, du får då lägga till Homey setup xxxx wifi

som nätverk. Viktigt att man gör det.

7: Sen kommer det kluriga som nästan tog knäcken på mig, när Homey appen säger att Homey setup xxxx har inte internetanslutning kan assistenten välja ett annat nätverk?

8: AVBÖJ detta, du kan sen efter det skriva in ditt wifi nätverk lösenord mm när du blir tillfrågad. Precis efter då drar den igång och man ska välja att INTE fabriksåterställa (om man inte vill det så klart).

9: Välj befintlig eller liknande inte uppdatera eller något, den säger sen att en person redan är kopplad till denna, ungefär så tror jag det var.

Bara att köra på det eftersom det förhoppningsvis är du :blush: .
Lycka till hoppas det löser sig.

Så grymt smutt! :smiley:

Detta hjälpte till fullo! Jag installerade dock om hela programmvaran/full uppdatering eller vad det stod och det tog sin lilla tid men nu är allt up and running igen!

Synd jag hann installera om Innr-appen vilket gjorde att jag fick para om alla wallplugs igen och lägga till dem i alla flows men det får det va värt.

Stort tack för hjälpen! :smiley: