Zigbee verkar inte fungera

Hej,

För nÄgra dagar sedan mÀrkte jag att mina lampor inte tÀndes.
GÄr jag in i Homey appen stÄr alla Zigbee enheter bara och snurrar och jag kan inte klicka pÄ enheterna för att komma in pÄ dem.

Jag kör en Homey pro 2019.
De zigbee enheterna jag har Àr mest wallplugs frÄn Innr samt ett gÀng sensorer frÄn Aqara.

Har provat att starta om apparna, Homey och mitt nÀtverk, inget hjÀlper.
Provat att ta bort en Innr-enhet för att lÀgga till den igen men nÀr jag ska lÀgga till wallplug sÄ gÄr det inte dÄ det bara stÄr och snurrar pÄ enheten jag ska vÀlja.

Verkar vara nÄgot problem med Zigbee men vad kan jag göra Ät det?

Kan man starta om zigbee pÄ Homey? Reparera det pÄ nÄgot sÀtt?

Please help!

Hejsan sÄg att du skrivit med andra litegrann pÄ engelska.
Och det Àr nog mÄnga dÀr som Àr bÀttre Àn mig pÄ detta, men nÀr jag körde ÄterstÀllning pÄ min vid routerbyte sÄ gjorde jag sÄ hÀr.

Homey ÄterstÀllning

Om man behöver ÄterstÀlla Homey, exempelvis vid routerbyte.

Vi utgÄr frÄn att strömmen Àr urkopplad.

1: SÀtt i strömkontakten vÀnta tills Homey slutar att snurra med ljuset.

2: VÀnd Homey upp och ner med handen, se pÄ fötterna sÄ du hÄller rakt.

3: Efter ett litet tag sÄ börjar ljuset att snurra igen 15-20 sek kanske.

4: Homey sĂ€ger ”hey im Homey” dĂ„ gĂ„r du in pĂ„ appen Homey.

5: NÀr du först kommer in sÄ hittas inte Homey, gÄ ett steg tillbaks du kommer dÄ att se Homey Pro plus att du kan vÀlja lÀgg till en ny Homey, eller nÄgot i den stilen.

6: VÀlj att lÀgga till en ny, du fÄr dÄ lÀgga till Homey setup xxxx wifi

som nÀtverk. Viktigt att man gör det.

7: Sen kommer det kluriga som nÀstan tog knÀcken pÄ mig, nÀr Homey appen sÀger att Homey setup xxxx har inte internetanslutning kan assistenten vÀlja ett annat nÀtverk?

8: AVBÖJ detta, du kan sen efter det skriva in ditt wifi nĂ€tverk lösenord mm nĂ€r du blir tillfrĂ„gad. Precis efter dĂ„ drar den igĂ„ng och man ska vĂ€lja att INTE fabriksĂ„terstĂ€lla (om man inte vill det sĂ„ klart).

9: VÀlj befintlig eller liknande inte uppdatera eller nÄgot, den sÀger sen att en person redan Àr kopplad till denna, ungefÀr sÄ tror jag det var.

Bara att köra pÄ det eftersom det förhoppningsvis Àr du :blush: .
Lycka till hoppas det löser sig.

SĂ„ grymt smutt! :smiley:

Detta hjÀlpte till fullo! Jag installerade dock om hela programmvaran/full uppdatering eller vad det stod och det tog sin lilla tid men nu Àr allt up and running igen!

Synd jag hann installera om Innr-appen vilket gjorde att jag fick para om alla wallplugs igen och lÀgga till dem i alla flows men det fÄr det va vÀrt.

Stort tack för hjÀlpen! :smiley: