Zigbee problemen met Ikea lamp Stoftmoln?

Vanaf april Homey pro 8.1.0 in gebruik met zigbee apparaten van Ikea, Lidl, Aqara, totaal ca. 30 stuks. Het geheel draait probleemloos.
Vorige week aan nieuwe Ikea lamp, de Stoftmoln, aangesloten. Deze staat nog niet in de Ikea app, maar kon ik met enige moeite pairen via Homey zigbee. Alle functies van de lamp waren beschikbaar. Na een dag begonnen de problemen. Sensoren in de buurt van de lamp reageerden niet meer. Ook sommige Aqara switches deden het niet meer of reageerden heel traag. Kortom een deel van het zigbee netwerk was verstoord. Bijkomend verschijnsel was dat een film streamen vanaf een NAS naar TV (via wifi 2.4G) ook niet soepel verliep, terwijl dat normaal gesproken wel goed gaat. Nu had ik geen zin om een reset van mijn zigbee netwerk te doen, zeker omdat een deel van het netwerk wel goed functioneerde. Bij een reset van het netwerk zou ik dan alle devices weer opnieuw moet toevoegen en dat wilde ik voorkomen. In eerste instantie heb ik wel een paar sensoren opnieuw toegevoegd, dat lukte maar ging zeer moeizaam en gaf trouwens ook geen resultaat. Uiteindelijk de Ikea lamp verwijderd uit Homey en van de stroom gehaald en mijn wifi netwerk met 3x Deco X60 gereboot. Na een tijdje draaide het zigbee netwerk weer als vanouds. Ik weet niet zeker of de Ikea lamp nu de oorzaak was, maar toevallig was het wel. Ik wilde deze ervaring toch even delen.

Bij mij stopten na X dagen Aqara pir- en temperatuur sensors met updates sturen, nadat ik Ikea filament lampen toevoegde, met en zonder gebruik van de Ikea app.
De meeste heb ik nu vervangen door Lidl versies, en dat werkt wel goed met Aqara.
Ik ervaarde geen andere zigbee issues.

Aqara contact sensors bleven werken, daar deze na het pairen nooit meer een andere route kiezen :pray:

Aqara heeft geen problemen met Ikea tussenstekkers by the way.

Tip: Je zigbee kan op Wifi storen, of andersom

Ik hen hier ook al een keer een vraag neergeldgd over de ikea lampen tradfri.
Het advies was deze middels de ikea hub te updaten, dit geprobeerd en helaas zonder posistief resultaat.
Nu alle ikea lampen via de ikea hub en het zigbee netwerk (zonder ikea) werkt subliem!

De ikea hub wordt niet meer verkocht omdat ze een nieuw model hebben. De oude is dus supercheap via marktplaats te kopen, zo heb ik het ook gedaan.
Suc6

Mja, ik kocht die Ikea lampen mede om mijn zigbee mesh uit te breiden.
Dan heeft het niet veel zin om ze aan een hub te hangen in mijn geval.

Bij mij blokkeerde de ikea lampen signaal of gaven het niet door.
Je kunt helaas niet de routing sturen. Ik heb het geprobeerd met aqara smart wall plugs in likn met de homey. Helaas na 1 a 2 dagen al weer problemen.
Met de aqara deur/raam sensoren gaat het wel goed.