Zigbee of Zwave

Binnenkort wordt onze keuken verbouwd. Ik wil hierin 4 lichtgroepen dimbaar maken. Nu is dat niet zo ingewikkeld. Ik wil graag de ecobright draaidimers gebruiken. 4 enkele naast elkaar. Ik heb in huis diverse Fibaro dimmers achter pulsdrukkers en die doen het geweldig. Maar ik vraag me af als ik 4 dimmers naast elkaar zet. Gaat dat goed? Geven die geen storing op elkaar? En wat is dan handiger. Zwave of Zigbee

Ik heb 12 fibaro modules naast elkaar in de meterkast. Werkt perfect.

Ik gebruik het door elkaar. Sommige hier op het forum hebben problemen met ZigBee. Bij mij werkt het perfect

Z-Wave is de zekerder (en duurdere) keus om twee redenen: Z-Wave werkt op 868 MHz (zit dus niet op de zelfde band als 802.15.4 en wifi) en er is maar 1 fabrikant (en een second source) die de radio maakt (en dus minder tot geen last van compatibilteitsproblemen). Tot zover de theorie.

In de praktijk is de keuze voor Zigbee ook goed te verdedigen als je kiest voor bekende producten die zich al bewezen hebben. De EcoBright dimmers hebben wel een goede naam, met navenant prijskaartje, dat wel.

Dank voor jullie reacties. Ik heb de zwave versie van de dimmers besteld en een zigbee versie van de dubbele voor een slaapkamer.