Zigbee lampen schakelen met behoud van vaste muurschakelaar

Ik heb een paar zigbee INNR lampen die gekoppeld zijn aan mijn Homey. De zigbee lampen zijn ook gekoppeld aan een gewone muurschakelaar. Op dit moment heb ik er een fibaro double switch 2 eraan zitten en kan ik de lampen via Homey bedienen echter als de lampen met de muurschakelaar uitzet dan kan ik de lampen niet meer bedienen met Homey! Heb ik de fibaro verkeerd aangesloten of kan ik dit op een andere manier oplossen?

Een combinatie van een slimme schakelaar en een slimme lamp gaat volgend mij nooit goed. Als je nl. de schakelaar omzet, heb je volgens mij geen stroom meer op de slimme lamp en kan je die dus niet meer bedienen.

Ik heb hier achter de gewone schakelaar een Shelly zitten. Die schakel ik en daarmee gaat een gewone ledlamp aan of uit. Dat gaat gewoon goed.

Ik heb hier ook een Ikea smartbulb die op een sensor zit. Die lamp zit op een normale schakelaar en daarvoor geldt natuurlijk ook dat als ik de schakelaar omzet die lamp met de bewegingssensor niet meer werkt.

Ik wacht overigens op mijn Homey, maar met Domoticz wat ik nu gebruik is het principe volgens mij niet anders.

De combinatie slimme schakelaar/slimme lamp werkt wel als de schakelaar een “detached mode” heeft, waarbij de actie van het fysiek schakelen losgekoppeld wordt van het schakelen van de stroom. Homey krijgt dan een signaal dat de schakelaar is omgezet, en op basis daarvan kun je de lamp aansturen. Het relais zet je dan op “altijd aan” om de slimme lamp van stroom te voorzien.

De Shelly’s hebben dat bijvoorbeeld, Fibaro weet ik niet. Alternatief is om in de schakeldoos de zwarte draad (naar de lamp) permanent te koppelen aan de bruine (inkomende) draad, en een aftakking van de bruine draad naar de Fibaro, zodat die ook z’n stroom krijgt. Dan gebruik je de Fibaro alleen als schakelinput en niet als relais.

Dank, weer wat geleerd. Heb die Shelly pas sinds kort maar wist sowieso niet dat er iets als een ‘detached mode’ bestaat.

Bedoel je met de zwarte draad naar de lamp koppelen aan de bruine draad tekening 1 of tekening 2?


En welke Shelly’s switch bedoel je dan, ik zie dat er veel verschillende zijn!

Zo te zien tekening 2.

Omdat je een Double Switch 2 erop hebt zitten ga ik ervan uit dat je ook 2 schakelaars hebt, dan is de Shelly 2PM de juiste denk ik.

Hoe schakel je dan ?

In figuur 2 zie ik dat de lamp constant spanning heeft, dus smart schakelen
Maar wat doet dan de schakelaar, als q niet gebruikt wordt.

Stuurt de shelly dan een on signaal naar de lamp?

Werk dit ook als er geen internet verbinding is?

Gr

Shelly stuurt een signaal naar Homey, dat de schakelaar omgeschakeld is. En met Homey kun je dan met een flow de lampen schakelen.

Of het zonder internetverbinding werkt is afhankelijk van welke Homey er gebruikt wordt (met een Homey Pro zou het zonder internetverbinding moeten werken, met Homey Cloud/Bridge niet).

Ik heb net even een testje gedaan maar helaas werkt het niet met een fibaro switch. De lamp blijft branden want deze zit direct op de 220, je hoort wel het relais overgaan maar schakelt lamp niet uit.
Heb je een aansluitschema voor een Shelly switch die wel werkt?

Heb je wel scène activation aan staan?

En hoe ziet je flow eruit?

Schakelschema 2 zou moeten werken.

Je trigger nu het signaal van de Shelly switch aan of uit en daarmee de lamp.
Benieuwd naar de flow.

In de Fibaro switch het volgende aangepast:


Daarna de flows gemaakt:


Ik hoor wel het relais schakelen als ik de schakelaar omzet maar de lamp reageert niet, wat doe ik fout?

Je schakelt de lamp in beide gevallen uit.

Nee dan bende een sukkel :rofl: Aangepast en het werkt :100: punten, bedankt allemaal voor de hulp.

Allemaal niet zo moeilijk als je de instellingen van je Fibaro switch goed hebt staan.
Ik kan mijn lampen nu sturen vanuit Homey én via de muurschakelaar.
Enige “dingetje” is dat de muurschakelaar niet altijd in dezelfde stand staat om lampen aan/uit te schakelen, maar wie let daar op ???

Dat is met een hotel schakeling ook altijd zo. Dus wat is het dingetje dan?

Dan is het dus geen “dingetje” voor jou. :wink:

Verzonden vanaf mijn mobiel…