XIAOMI Vochtsensor waarde sneller updaten?

Ik lees in een flow voor de mechanische ventilatie de waarde uit van een Xiami Aqara vochtsensor, maar die waarden worden vrij onregelmatig ge-update in homey. Soms pas na 40 minuten en soms elke 3-5 minuten. Is er een mogelijkheid om in een flow op de een of andere manier een update “te forceren”?

Thanks ik was er al bang voor. Jammer… zo heb je erg weinig aan een sensor. Had gehoopt dat je Homey een extra call zou kunnen laten doen voor ophalen van de waarden. Onder geavanceerde instellingen ook niets op dit vlak.

Tijd voor andere vochtsensor, maar helaas ervaar je pas in de praktijk deze lage updatefrequentie.

Waarom zou je vaker willen weten dat er niets (of nauwelijks) iets veranderd is? Als de vochtigheid veranderd, wordt dit aan Homey gemeld, ik begrijp het probleem niet, maar dat kan aan mij liggen.

Zo werken Zigbee sensoren niet, die melden zelf als er iets (substantieel) veranderd is, de rest van de tijd slapen ze. Het klinkt alsof je nu periodiek (bv elke 10 minuten) een flow start die checkt wat de huidige luchtvochtigheid is, in plaats van dat je het omdraait en de flow triggert als de sensor een verandering doorgeeft.

2 Likes

Korte toelichting. Ik heb flow voor mechanische ventilatie die nu dus OF te laat start OF te laat stopt. Vochtigheid in badkamer is na een uur toch echt al verdwenen maar doordat sensor niet update blijft mechanische ventilatie op hoog niveau draaien.

En ja natuurlijk kan ik knopje in badkamer plaatsen die 30 min ventilatie op hoog zet. Maar als die sensor wat vaker nieuwe waardes doorgaf zou het wat slimmer werken.

Klopt helemaal, maar zocht oplossing :wink:

dan heb je dus problemen met de communicatie verbinding tussen Homey en de sensor en niet met de sensor zelf, een beter mesh netwerk zou je probleem kunnen oplossen.

1 Like

Zou kunnen maar denk niet aannemelijk. Andere zaken op verdieping erboven (en nog meer afstand) of zelfde verdieping en vlak bij deze sensor hebben dit niet. Maar goed punt, zal morgen eens testje doen en sensor verplaatsen. Eens kijken of ik frequenter updates zie langskomen.

Ik geef je een oplossing: in plaats van elke 10 minuten een flow starten moet je een flow starten als Homey een signaal krijgt van de sensor. Maar dat valt of staat natuurlijk met of de sensor dat signaal ook daadwerkelijk doorgeeft, en dat Homey dat signaal ook binnenkrijgt.

Ik gebruik al geruime tijd Xiaomi temp/RL sensoren en die werken prima, dus dan moet je toch gaan kijken naar ofwel een batterij die bijna op is (geloof de batterij-indicatie die Homey laat zien niet) ofwel een communicatieprobleem. Je kunt niet afgaan op het feit dat andere sensoren in de buurt wél werken, want er spelen meer factoren een rol.

Ook bij mij werken de sensoren goed en snel. De ventilatie in mijn badkamer werkt inderdaad via flows waarin EN is gezet op vochtigheid gewijzigd als trigger.

Ik heb de flow natuurlijk ook gebaseerd op wijziging van vochtigheid% en dan boven bepaalde waarde. Maar ga ff testen met de locatie van de sensor. Dank voor alle tips!

Overigens de waarde wordt bijgewerkt als er een verandering is van 6% en elk uur. Dat zijn de standaard waardes.

Thanks. Waar heb je dat gevonden? Was al op zoek naar die info.

In een ander topic hier op het forum. Had iemand gevonden, moet zeggen dat ik het niet zo snel kan terug vinden… en de search functie laat je niet makkelijk zoeken op korte phrases.

1 Like

Informatie over de Aqara Vochtsensor:

  1. How often does the Temperature and Humidity Sensor upload data?

If the temperature humidity and atmospheric pressure varies a bit only, data will be reported once an hour. If the temperature variation exceeds 0.5℃, the humidity variation exceeds 6% and the atmospheric pressure is no less than 25Pa, data will be reported instantly

Alle extra info mbt Aqara producten:

https://www.aqara.com/en/home.html

Het product kiezen en dan op FAQ klikken bovenin.