Widget voor temperatuur

Ik zou graag een widget op het dashboard willen hebben die in het groot de naam van see sensor laat zien en daaronder (of erboven) in het groot de temperatuur. Heeft iemand al zoiets of anders een suggestie waar ik die kan vinden?

Zoiets?

Dit kan met de DataVista app.
De titel (tekst ‘Temperatuur’) kun je de sensornaam geven.

Geweldig. Dank je wel

1 Like

Als ik deze app wil installeren, staat daar de waarschuwing bij
“Deze app kan je hele Homey beheren”
Dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Is er een andere app, zonder veiligheids problemen?

Die app heeft geen veiligheidsprobleem, anders zou deze ook niet in de store staan. Vanwege de werking moet de app bij diverse componenten van je Homey kunnen en vandaar de verplichte waarschuwing.

Ik heb de app erop gezet.
Ook de temperatuur sensor is geïnstalleerd
Kun je me nu helpen aan een flow of script, om nu die meter op het dashboard te krijgen?
Ik ben nieuw met Homey en dit is mijn eerste poging.

Ik bedoel eigenlijk meer een soort handleidinkje, hoe ik die flow moet maken met DataVista. Leer ik meteen veel van :slight_smile:

Het is handig om eerst te kijken in het specifieke topic van een app. In dit geval: [APP][Pro] DataVista - Customizable real-time data widgets for your dashboards.

Daar vind je ook een link naar de documentatie: https://datavista.erikvl87.nl/.

Ik zou zeggen: probeer eerst eens of je er met die bronnen uitkomt :wink:.

1 Like

Daar kom ik niet mee uit. Ik kan de voortgangsbalk toevoegen, maar bij de bronnen kan ik alleen maar kiezen voor luchtvochtigheid van mijn sensoren. Temperatuur staat daar niet bij. Hoe krijg ik die?

Dat klopt, aangezien de standaard voortgangsbalk alleen bedoeld is voor het weergeven van procentuele waardes, zoals de relatieve luchtvochtigheid. Daarom zie je die waarde wel, maar de temperatuur niet.

Als je andere soorten waarden wilt weergeven, zoals een temperatuur, dan zul je een flow moeten maken die getriggerd wordt iedere keer als de temperatuur wijzigt en dan de databron van de voortgangsbalk instelt, via de ‘Bereik’-kaart. Zie hieronder een voorbeeld. In die kaart geeft je ook een naam mee voor de databron (in mijn voorbeeld ‘DV Bereik WKO Aanvoer’). Die naam selecteer je dan als databron in de instellingen van de voortgangsbalk.

Het voorbeeld dat ik eerder toonde is een meter/gauge. Die kun je wel gebruiken om meteen een temperatuursensor aan te koppelen.

Check ook de eerder genoemde handleiding voor wat wel/niet mogelijk is per type widget.

Dank, dit is allemaal opgelost.
Ik heb nu ook Dashboard Studio geïnstalleerd. Daarmee kan ik alles precies mee instellen zoals ik wil.
Heb ik nog wel een andere vraag over de temperatuur.
Ik heb een flow gemaakt, die mij een mail stuurt als het in de woonkamer kouder wordt dan 15 graden. Echter. bij een schommeling van de temperatuur krijg ik om de paar seconden een mail, als het net rond de 15 graden slingert. Ik wil graag maximaal 1 mail per uur. Heb je daar een oplossing voor?

Oké, mooi. Weet dat Dashboard Studio gemaakt is voor het weergeven van een dashboard op een webpagina; dus niet op het in Homey ingebouwde dashboard dat je in de mobiele Homey-app ziet op je telefoon/tablet. Ik dacht dat dat laatste jouw intentie was.

Wat betreft het meerdere malen melden zijn er diverse opties. Bijvoorbeeld:

• Je houdt in een variabele bij wat het laatste uur/de laatste dag is dat je een melding hebt gehad. Als de flow vervolgens getriggerd wordt, dan controleer je eerst die variabele en beslis je dan of de flow doorgaat met de melding of niet;
  • De FlowBits app heeft voor dit doel specifieke flowkaarten, waarmee je kunt bepalen of een bepaalde gebeurtenis zich al eerder (in een bepaald tijdsbestek) heeft voor gedaan. Op basis van de uitkomst van die kaart, besluit je of je wel/geen melding stuurt.

Check het specifieke topic voor deze app: [App][Pro] FlowBits — Small bits of logic, big difference in your Flows. En check de documentatie van deze app hier: https://flowbits.nl/

Geweldig. Ga ik nalezen en proberen. Dank je wel voor alle hulp.

1 Like

Ik kom er toch nog steeds niet uit.
Ik heb nu onderstaande Flow.
Waar maak ik nu die gebeurtenis?
Op de kaart alleen een naam invullen werkt niet.
Een variabele aanmaken ook niet.
Hoe moet het wel?

Het is wat verwarrend aangezien je je vragen in twee verschillende topics post en ik niet kan bepalen wat je wel/niet al hebt geprobeerd :blush:. In vervolg op mijn vorige antwoord in het FlowBits-topic.

Algemeen: de ovaal omcirkelde tekst zijn velden die je nog moet vullen, anders kun je de flow niet opslaan/werkt hij niet. Als daar een lijst achter zit, dan moet je het item in de lijst aanklikken. Alleen invullen is niet voldoende.

Ik denk dat de volgende flow zal doen wat je vraagt. In plaats van de tijdslijnkaart, gebruik jij dan de e-mail kaart.

Deze flow stuurt een bericht als de gebeurtenis zich nog niet heeft voorgedaan in het afgelopen uur.

Wat betreft de ‘Gebeurtenis is x keer gebeurd’-kaart. Hier dien je een naam in te vullen die de gebeurtenis identificeert, zoals ‘Temp Boven 20’. Als je op dit veld klikt, dan typ je de naam en selecteer je de naam in de lijst die eronder hangt. Dat laatste is van belang, zoals eerder aangegeven.

Sla daarna de flow op, zodat de naam van de gebeurtenis beschikbaar komt in de volgende flowkaart: ‘Trigger gebeurtenis x’. Klik in deze kaart op het Gebeurtenis-veld en selecteer de zojuist door jou aangemaakte gebeurtenis in de lijst:

Dank je wel. Sorry voor de verwarring. Omdat het over FlowBits gaat, dacht ik dat het beter in dat topic kon. Aangezien dat in het Engels is, ben ik terug gegaan naar deze, dat vind ik makkelijker.
Ik begin het eindelijk wat door te krijgen.
Toch nog 2 vragen: Zoals je in dit voorbeeld ziet, maak ik 2 gebeurtenissen in 1 flow. Mag dat? Of moet dat perse apart?
Verder komt er soms een kruisje in een verbindingslijn. Wat betekenen die?

Dat laatste was een domme vraag, daarmee gaat het lijntje weer weg, merkte ik

@Cor_Brink Vanuit FlowBits maakt het niet uit hoeveel gebeurtenissen je in een enkele flow hebt :slight_smile:

Ik begrijp de onderste flow niet helemaal; hij is ook anders qua opzet dan de bovenste.

In de onderste flow krijg je de e-mail niet als de temperatuur voor het eerst in dat uur boven de 20 graden komt. Pas bij de eventuele tweede en alle volgende gevallen in dat uur krijg je een mail. Ik vermoed dat je de gele lijn eigenlijk aan de blauwe/bovenste connector had willen verbinden.

Het kruisje is inderdaad om de verbindingslijn te verwijderen. Normaal gesproken is dat kruis alleen zichtbaar als je met de muis over de betreffende lijn gaat. Echter sinds een tijdje blijft het kruis soms zichtbaar. Is een bug vermoedelijk.

Tot slot: Strikt genomen heb je nu twee flows op één canvas. Zowel een canvas als een individuele flow kunnen meerdere triggers bevatten. Met uitzondering van de handmatige startknop (blauwe afspeelknop): die kun je maar één keer gebruiken op een canvas. Als je meerdere triggers in dezelfde flow hebt, gebruik dan niet het ALLE-element om ze te verbinden; dat werkt niet.

Je hebt gelijk, dat lijntje stond verkeerd. Moet aan de bovenste.
Ik gebruik nu 20 graden, zodat ik het kan testen.
Het is de bedoeling dat ik het straks op 15 graden zet.
Als ik niet thuis ben en de temperatuur zacht onder de 15 graden, dan wil ik elk uur een mailtje hebben, zolang die toestand bestaat.
Zodra het weer boven de 15 wordt, wil ik eenmalig een mail hebben.
Zoals het nu staat is alleen een test om te kijken of het werkt.