Welke locatie bepaling

Goede dag,

Ik gebruik al jaren locatie bepaling via owntracks. Soms doet hij het, en soms niet. Ik vroeg me af, werkt de locatie bepaling van homey inmiddels al goed, of is het nog steeds nodig om beter via een andere weg je locatie te bepalen?

En is het mogelijk om via Google je locatie door te geven aan homey? De nest app die is redelijk betrouwbaar bij mij.

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb jarenlang locative gebruikt, werkte prima en betrouwbaar. De huidige status van homey locatie bepaling ken ik niet, in het verleden werkte dat niet echt goed.

Locative en owntracks zijn volgens mij de beste oplossingen, beide werken bij mij al lange tijd stabiel (ja ik had vroeger ook issues en heb ze daarom nu beide, incl een flow. Triggeren ze beide thuis of weg, dan lopen de gewone flows, triggert er 1 van de 2, dan krijg ik een push notification en kan ik bevestigen of het klopt. Momenteel meer een veiligheidje ivm issues in het verleden

Owntracks doet het met vlagen goed. Als die een goede bui heeft, dan zegt hij aan het begin van de straat je bent thuis. Maar op een slechte dag, zegt hij niets. Of hij blijft op de telefoon vast staan, of de telefoon doet het, maar het komt niet bij homey aan. En meestal is het bij 1 van de 2 telefoons zo.Locative ken ik niet, zal me er eens in verdiepen.

En weet iemand of het via Google nest kan? Die heeft ook een kom thuis functie, en die werkt best goed. Misschien via een virtuele schakelaar ofzo?

Locative!

Heb een OnePlus, zie dat het voor iOS is. Daarom kende ik het niet :laughing:

Ik gebruik al tijden Life360 met een app op mijn telefoon en Homey.
Werkt zowel op iPhone als Android.

Oke, bedankt allen. Ik ga me eens verdiepen in jullie suggesties. Kijken of er iets beter werkt dan owntracks.
Heeft niemand hier een recente ervaring met homey s eigen locatie bepaling?

Mij is opgevallen dat dit nu eindelijk is gaan werken (voor mij), ik had al sinds 2016 een flow die een melding zou geven als aan- of afwezigheid werd geconstateerd, maar dat is pas sinds V6 echt stabiel geworden, ik gebruik het verder niet maar zie de meldingen nu toch wel regelmatig verschijnen.

Owntracks en eigenlijk alle GPS tools zullen in een straal werken, als je dat niet wilt, dan moet je zeker eens kijken naar bluetooth , die triggert pas als je echt dichtbij bent, dat kan overigens ook via owntracks, maar ook homey, of een ble beacon (of receiver), heb daar zelf een esp32 voor draaien momenteel, werkt prima met android, iphone is wat lastiger. Je kan ook GPS en BLE combineren natuurlijk, zelf vind ik gps wel fijn, als ik naar de supermarkt ben hoeft bv de kachel niet uit, maar om het alarm uit te zetten is BLE zeker beter dan GPS oplossingen

Owntracks werkt hier 100% accuraat, al een jaar of drie op 2 iOS devices. Broker app draait ook op homey:

Als je problemen hebt met owntracks zou ik mij daar op focussen want in mijn ogen is het de meest veilige/ accurate oplossing. Ik gebruik zelf homey als 1 van de 2 alarm systemen hier dus dan moeten de triggers simpelweg altijd doorkomen. Uiteraard kun je discussiëren over hoe veilig homey is als “alarm” oplossing maar webhooks passen in geen enkel van mijn benodigde scenarios.

1 Like

Dit dacht ik ook toen ik het probeerde in V5. Het probleem is nu niet zozeer meer homey maar (in ieder geval op iOS) de homey app die na verloop van tijd uitlogt en geen triggers meer door geeft. Geen probleem als je zelf vaak de homey app gebruikt maar een partner die het enkel als geofencing functionaliteit gebruikt heeft elke X dagen een probleem.

1 Like

Ik gebruik al een hele tijd de Geofency app op iOS. Je kan zones instellen en een homey webhook oproepen bij verlaten/toekomen. Heel tevreden van :).

Ik gebruik sinds een aantal maanden de locatie van Homey. En ben erg tevreden. Hij geeft altijd op dezelfde afstand het pushbericht. In verschillende bewegingsrichtingen. Veel beter dan TADO die zit er vaak naast.

In de laatste update van de Tado app is geofencing er helaas ook uit gesloopt door Athom.
Hij was mss niet het meest accuraat, maar samen met meerdere apps (Homey, Life360, SmartPresence) kwam ie wel tot de meest betrouwbare geofence…

Jij gebruikt dus ook meerdere apps om tot een goed resultaat te komen? Mag ik vragen hoe je dat verwerkt hebt ik je apps, zijn dat AND of OR flows? Zelf gebruik ik momenteel een AND flow met meerdere apps → allemaal dezelfde waarde = correct, 1 afwijkend = deze negeren en correct, 2 afwijkend = incorrect en pushmelding, maar echt ideaal is het eigenlijk niet natuurlijk :slight_smile:

Klopt, ik gebruik het vooral voor het in- en uitschakelen van alarm, verlichting, Sonos, e.d.

Voor verlaten van de geofence gebruik ik eigenlijk alleen die van Homey. Die werkt altijd wel, maar soms pas na een tijdje. Dat vind ik bij het verlaten niet erg.
Bij het binnenkomen is dat vervelender (dat je alarm al afgaat voor het systeem heeft herkent dat je binnen de geofence bent bijv.).

Daarvoor gebruik ik dus meerdere apps, met flows als:


(Papertrails kan je achterwege laten natuurlijk).
Dit is bijv de flow van Life360).
Zoiets kan je ook gebruiken voor het verlaten van de Geofence).

Daar ben ik weer. Bedankt voor de reacties. Hoe werkt dat bleuthoot locatie precies eigenlijk. Klinkt wel interessant. Heeft de telefoon de hele tijd dat je thuis bent een verbinding met de beacon?

Ik heb nu een week homeys locatie getest op 2 telefoons. OnePlus 7 en een 8t. Ik moet zeggen, ik ben blij verrast!

Waarbij owntracks geregeld blijft hangen op een straat verder, net buiten me huis zone, doet homey het super goed.

Voor dat je de deur open doet ben je thuis, en een straat verder ben ik van huis. Score 100%