Waarom werkt homey soms wel en soms niet met google nest mini?

Ik heb sinds enige tijd een google nest mini. Werkt feilloos qua stem, de nest dan. Nu heb ik een aantal flows gemaakt die ik met spraak bedien via de nest. Ik heb als voorbeeld bijvoorbeeld een flow die mijn stereo aanzet en de juiste ingang kiest. Deze flow heb ik aan een virtual switch gehangen, die heet bijvoorbeeld stereo aan.

In google home zet ik de routine ‘ok google speel bluesmuziek’. Google home start spotify, kiest een willekeurig blues lijstje en bedient de homey flow. Alleen, die flow die start vaker niet als wel.

Als ik homey herstart werkt het over het algemeen vaker wel. Maar gedurende de uren verstrijken op een gegeven moment niet meer. Ik zie echter aan de nest ook verschil. Als het werkt, is het behoorlijk direct. Dus meteen na de opdracht wordt alles uitgevoerd. Als het niet werkt, lopen de lampjes van de nest net even langer door. Ik probeer uit te zoeken wat er op dat moment gebeurt. Het is net alsof er iets ‘hangt’.

Concreet, hoe kan het dat vlak na een reboot het vaak wel werkt en wat zou er gaande kunnen zijn als de lampjes op de nest net wat langer blijven oplichten?

Ik heb die problemen niet, maar ik gok dat je last hebt van een gammele wifi verbinding, waardoor Homey niet altijd goed te bereiken is. Krijg je vaak network errors in de app of in de web interfaces?

Een andere reden kan zijn voice recognition. Heb je voice match ingesteld? Als Google een ander account herkent dan degene die met Google Home gekoppeld is, dan zijn de flows voor die user niet zichtbaar.

Zover ik kan zien is er geen gammele wifi verbinding. Alles staat ook in dezelfde ruimte. Daarbij merk ik dat de nest echt niets mist als ik niet de combinatie met homey aanspreek. Niet om aan te geven dat het niet in de nest mini kan zitten maar hij werkt verder echt feilloos. Ik heb inderdaad voice match ingesteld maar ik ben ook de enige gebruiker.

De nest knippert na de opdracht nog één a twee seconde door, blinkt daarna twee keer kort en dan niets. Het lijkt er bijna op alsof hij nog even wacht. Maar dit is dan niet het geval na een reboot van homey.

Hmmm, vreemd. Komt in de Nest activiteitenlog wel het juiste commando te staan, en/of staat daar nog iets nuttigs?

In de activiteiten logs staan alle commando’s exact. Het is soms bijna eng hoe goed de spraakherkenning werkt. Maarja, exact dus. My best guess is dat de nest of de routine niet weet aan te spreken of dat er ergens iets door elkaar loopt qua timing, dus commando en homey en bevestiging oid.

Dan is er denk ik idd niet zo heel veel dat je kunt doen. Enige is misschien auto sync uitzetten als dat aanstaat in de instellingen van Google Home in Homey? Kan me voorstellen dat er tijdens een sync even niet zo veel gebeurt.

Als je twee talen aanzet (Ned/Eng) dan is de herkenning overigens een stuk minder betrouwbaar. Wilde mijn kinderen stukje popgeschiedenis bijbrengen: Hey Google, Speel Bohemian Rhapsody op Stereo. Antwoord. Ok. Bohemian Rhapsody is spelled Bee, Ohh, Ehch, Ee… Man, dan zit je wel even te wachten :grimacing:

Heet de virtual switch i derdaad “stereo aan”?
Wellicht een andere naam kiezen…
Kan me voorstellen dat google door de war raak van commandos als
Hey google zet “stereo aan” uit

Ik ben er uit, tenminste, ik begrijp waarom het zich zo gedraagt. Nu nog een functionele oplossing. In de praktijk kan ik bijvoorbeeld zeggen ok google, zet de versterker op spotify, gamen, tv etc. Dat werkt, maar de switch blijft daarna op aan staan (had ik kunnen weten…) in google home. Google home ziet dus dat de switch al aan staat en dus werkt de routine zegmaar één maal. Wat zou een slimmigheid zijn om na gebruik de switch weer meteen uit te zetten?

De ene oplossing is idd een virtuele switch die je aan kunt zetten om een flow te starten, die zichzelf daarna gelijk uitzet. Ik ben daar echter van afgestapt toen het mogelijk werd om favoriete flows rechtstreeks vanuit google home te starten. Ik heb daarom de meeste virtuele schakelaars weggegooid, heb de relevante flows een handige naam gegeven en favoriet gemaakt.
Eventueel kun je Google Routines gebruiken om je favoriete zinnetjes aan de juiste flows te koppelen.

Hmmm maar… ik was in de veronderstelling dat dit de directe manier van starten was. Als het gaat om spraak aangestuurde flows. Op deze wijze was dan toch het alternatief op ‘hey google vraag homey etc.’

Of mis ik nu wat…:wink:

Vraag Homey is de oude manier, dit is onderdeel van de neiuwe integratie. Voorheen kon die alleen apparaten aansturen, maar inmiddels ook favoriete flows bij naam starten. Dat kan met start of activeer mits die favoriet zijn en er sindsdien een keer apparaten gesynchroniseerd zijn met Google Home.

@Martijn Je moet de VirtualSwitch ook weer uitzetten, anders werkt het idd niet.
Ik gebruik de Nest op dezelfde manier (met virtual switches). Ik heb bv een Aan/Uit VirtualSwitch “honden”, die gebruik ik als we weg gaan zodat de honden muziek hebben (dan blaffen ze niet de hele tijd).
Honden
Wat ik doe is:
Hey Google: zet Honden Aan. De Vitrual Switch wordt aangezet en daardoor wordt er een flow gestart.
Hey Google: zet Honden uit. De Vitrual Switch wordt uitgezet en daardoor wordt er een flow gestart.

Als ik zou zeggen: Hey Google: stop. Dan wordt de stream ook gestopt maar blijft mijn VirtualSwitch “honden” aan en die kan ik dan de volgende keer niet meer starten.

Kijk dit filmpje maar…

1 Like