Waar gebruik jij de Aqara vibration sensor voor?

De tip om elke seconden even de reset knop in te drukken bij het koppelen is een goede. Normaal staat het er in de app bij… was al aan het prutsen.

Ik heb hem momenteel in de brievenbus liggen. Ben benieuwd hoe gevoelig hij is. Met een enkele kaart vs post bij de buren (we hebben postvakken vlak bij elkaar).

Interessant topic.
Ik heb veel Aqara sensoren (motion/temp/door-window), maar nog geen vibratiesensor. Vroeg me wel altijd af waar die nu voor te gebruiken.

Dacht nu aan mijn “domme” droger, als vibratie stopt, waarschijnlijk de droger klaar. Gaat dat werken?

Maar lees nu ook met oplossing in banken, bedden etc. Waar moet ik dan aan denken? Als ik bijvoorbeeld lig op een kussen, dat de sensor dat dan detecteert? Stop je hem dan in de kussen zelf ofzo?

In de advanced options zit daar een schakelaar voor. als je dan na het opslaan kiept/kantelt dan is de eindpositie de nieuwe 0 positie.

Boj mij werkte het niet goed genoeg. Als er net een waarde doorgegeven is waarschuwt de sensor even niet meer. Te vaan klopte de kantelstand niet.

Ik heb wel een andere toepassing: ik heb trillingssensoren op mijn knikarmscherm als een poor man’s windsensor. Als het te hard waait wobbelt het knikarmscherm en trek ik het scherm in. Je moet wel zorgen dat bij het in- en uitbewegen trillingen genegeerd worden, anders trekt hij je scherm weer in bij het openen :slight_smile:

Om een droger slim te maken is het toch veel handiger om de energie te meten via een slimme stekker :man_shrugging: Dat lijkt me nauwkeuriger en je hebt geen sensor die afhankelijk is van een batterij.

1 Like

Zojuist nog een toepassing gevonden. Een smart plug die voornamelijk als router fungeerde gebruikte ik ook voor de crosstrainer. Daardoor zag ik dat die 24 uur per dag toch best wat stroom pakte. Een overgebleven vibration sensor zet nu het stopcontact aan als de crosstrainer beweegt, en als de power terugzakt omdat het schermpje uitgaat schakelt alles weer uit. Compensatie voor het stroomgebruik van de router zelf :smile:

Wel een kleine tegenvaller ontdekt: als ik de weerstand van de crosstrainer hoger zet en beweeg gaat het stroomverbruik omhoog. vind eigenlijk dat ‘ie dan stroom terug moet leveren. :crazy_face:

1 Like

In de badkamer hebben we een kantelraam. Als we dit raam openen (kantelen) schakelt de kleine verwarming zich uit die via een slimme stekker werkt.

Beneden de trap hebben we een veiligheidsrekje zodat ons dochtertje niet zomaar naar boven kan. Daar heb ik ook een vibration sensor op geplakt. Deurtje open doen = trapverlichting aan en boven werkt hij met motion sensor.

In ons slaapkamer zelfde idee. Ook zo een veiligheidsrekje staan en als we s’avonds binnen gaan gaat er een ledstrip gedimd aan gedurende 2min ipv de normale verlichting. Zo word dochter niet wakker want ze slaapt nog bij ons. (Haar kamer is nog niet klaar)

Graag hoor ik ook nog andere ideen!

Is een raam/deursensor niet veel betrouwbaarder voor deze toepassingen? dan weet je zeker of hekje open of dicht is.

Op het type hekje dat ik gebruik was er geen mogelijkheid om deur/raam sensor te gebruiken. Op die van beneden toch niet. En met het zachte geweld dat m’n dochter momenteel heeft ben ik altijd op de hoogte als het hekje open of dicht gaat. :rofl:

Ik heb er net een in het zijvak van mijn autoportier gelegd. En ja hoor, hij meldt het als die deur open gaat. De auto staat wel vlak voor de deur, natuurlijk.

Ik had er een op de garagedeur zitten om aan de hand van de hoek te bepalen of deze open was. Als deze langer dan 5 minuten open was, dan kreeg ik een melding op mijn telefoon dat deze nog open stond.

Dus geen trilling, maar gebruik maken van de hoek.

  • Hoek is veranderd:
  • Als hoek kleiner dan 45 graden
  • Start timer
  • anders
  • stop en reset timer

En bij timer 0 stuur notificatie.

Op deze manier wist ik zeker dat wanneer ik met de auto uit de garage reed. Dat ik deze niet vergeten was dicht te doen.

Ik gebruik er een om een muizenval slim te maken.

1 Like

:rofl: Probleem: de muizen hier zijn slimmer dan de val.

Hier nóg niet, kreeg vannacht een notificatie en vanmorgen lag er een dikke muis in :smirk_cat:

Heeft iemand er al ervaring mee om de sensor op de Nest Cam Outdoor Battery te plakken? Als de camera dan beweegt als iemand 'm wil jatten, kan er een sirene afgaan of zoiets?

Wel de flow uitzetten als je de camera zelf gaat verwijderen in verband met opladen, natuurlijk.

Ik vraag me af of de sterke magneet van de camera, het signaal van de vibration sensor zal verstoren?

Dat lijkt me allemaal heel makkelijk om zelf uit te proberen. Overigens is de sensor strikt genomen niet voor buitengebruik. Je kunt er op een beschutte plek waarschijnlijk wel mee wegkomen, maar hij is absoluut niet waterdicht en de kans is groot dat je na verloop van tijd problemen kunt krijgen als er vocht in komt.

Ik wilde graag mijn oude (authentieke) beldrukker behouden dus heb deze sensor aan een kant van de aanslag geplakt.
Het palletje slaat tegen de sensor en dan flow met soundboard geluid op sonos arc (onder) en beam (boven) + notificaties wanneer er niemand thuis is. :slight_smile:

3 Likes

Heb in de brievenbus een Hue beweging sensor gelegd. Brievenbus staat buiten 15 meter bij Homey vandaan . Werkt prima