Kiezen voor een raam-deur contact of vibratiesensor als inbraakbeveiliging

Ik heb eventjes zitten kijken op de website van xiaomi, daar heb ik de Aqara Vibratiesensor zien staan. Is deze sensor geen beter alternatief voor inbraakbeveiliging dan een raam-deur contact? Ook zit daar een kantelsensor (wanneer deze op kipstand wordt gezet door inbreker) bij ingebouwd… Ik zou vermoeden dat inbrekers toch redelijk grote trillingen veroorzaken op een raam alvorens binnen te kunnen? vb raam inslaan, werken met koevoet…
Bedankt!

1 review weliswaar maar niet echt hoopvol:

1 Like

Ach, mensen snappen die sensor simpelweg niet. Ten eerste is de temperatuur de on-die temperatuur, die in de controller chip van de sensor zit. Die is niet echt bruikbaar.

De andere waarden zijn geen coordinaten maar hellingswaarden (X, Y, Z-as). Die werken gewoon bij mij, alleen worden ze niet geüpdate als er niet ook een trilling wordt waargenomen.

Daarnaast heeft de sensor een variabele gevoeligheid, als je die niet goed instelt triggert de sensor ofwel vrijwel niet (te lage gevoeligheid) ofwel heel erg vaak (te hoge gevoeligheid).

En batterijduur is in mijn geval enkele maanden. De twee sensoren die ik in gebruik heb worden beiden buiten gebruikt (één in de brievenbus op ~10m afstand van het huis, één in een muizenval) wat over het algemeen negatief van invloed is op batterijduur. Maar daar heb je oplaadbare batterijen voor :wink:

2 Likes

Ik gebruik ze ook op 2 deuren bijkeukendeur en kamerdeur naar de tuin toe, de bijkeukendeur klemt in de winter iets en soms vergeet ik het alarm uit te zetten en laat ik de kat naar buiten via de bijkeukendeur, de deur is nog niet open maar van het klemmen van de deur spreekt het tril alarm al aan en dus ook mijn hele alarmsysteem lol dus.
Ik gebruik het trilalarm en beweging en dit werkt zeer goed batterij duur is bij mij langer dan een jaar dus ik ben er zeer tevreden over.

1 Like

Een raam openen met schoevendraaiers en een koevoet, zal toch hevige trillingen met zich meebrengen neem ik aan? Dus vermoed ik toch dat het alarm sneller kan ingeschakeld worden nog voor men binnen is. Bij een raam- deur contact daarintegen zal het raam al open zijn… het is ook niet de bedoeling inderdaad dat het alarm af zou gaan bij het passeren van een vrachtwagen in de straat…

Ja inderdaad, lijkt me toch ook niet aangeraden, bedankt!

Sla maar op de deuren gewoon met je hand en het alarm gaat af.

Ik ga er eens 2 bestellen en proberen op onze garagepoort. Alvast bedankt!

Oke gaat zeker lukken