Vraagje m.b.t. slimme GU10 led spots en bewegingsmelder

Sinds een week heb ik ook een Homey Pro en ben ik aan het kijken hoe ik bepaalde flows in elkaar kan zetten om te krijgen wat ik wil. Een van die dingen is het aanzetten van verlichting op de toiletten en badkamer via een bewegingsmelder.

In onze toiletten hebben we 3 GU10 spotjes ingebouwd zitten in het plafond, alleen kan ik niet meer bij de centraaldoos om een blauwe draad te trekken voor een Fibaro dimmer. Het liefst zou ik namelijk op die manier de lampen aansturen omdat ik dan de originele schakelaar ook nog kan gebruiken mocht de Homey op de een of andere manier uitschakelen.

Nou zat ik te denken dat ik het wellicht ook middels slimme GU10 spots zou kunnen oplossen, maar dan moet er volgens mij altijd spanning op de lampen staan. Mocht de schakelaar van de lampen op de uit-stand staan, dan kan ik de lampen dan dus ook niet aanzetten via een Homey flow, of wel?

Een van de toiletten moeten we nog aanpakken tijdens de verbouwing van de badkamer, dus daar zal het geen probleem zijn om een blauwe draad te trekken en een diepere of een extra inbouwdoos te plaatsen voor een inbouwmodule. Het andere toilet is echter net een jaar of drie geleden helemaal opgeknapt en gestuct, dus als het even kan, wil ik daar toch wel graag een makkelijkere oplossing gebruiken waarbij ik niet ook nog eens hoef te gaan breken om e.e.a. netjes voor elkaar te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Iemand nog goede tips over hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Joris.

Dat is het slimste in een ‘slim huis’ :wink:

Klopt. Dan zou je de schakelaar van binnen door kunnen lussen, dan kun je schakelen wat je wil. Alleen als Homey / netwerk uitgevallen is kun je niet handmatig schakelen…
Een plakbandje werkt in 1e instantie ook prima!
Oh ja, er bestaan slimme schakelaars die zonder nul werken, zoals Aqara.

Schakelaars wel ja, maar ik wil er een dimmer achter zetten.
Dan kan ik de verlichting wat zachter aan zetten als iemand midden in de nacht naar de wc moet.
En alleen de Fibaro dimmer kan dat volgens mij, maar er is ook een kans dat je toch ook een weerstand mee moet schakelen als de dimmer dan gaat lopen “jutteren”

Ik zit net te lezen over EnOcean schakelaars. Die kunnen volgens mij gewoon in het Gira Systeem 55 worden ingepast, maar hebben geen batterij of voeding nodig. Dat betekent dat ik een dimmer kan inbouwen in de inbouwdoos van het toilet óf ik kan de verlichting gewoon doorlussen en gebruik maken van slimme GU10 led spots. Enige nadeel is dan wel dat bij uitval van Homey, de schakelaar nog steeds niet zal werken…

Het geeft in ieder geval wél de mogelijkheid om gebruik te maken van de bestaande inbouwdoos en dan de originele schakelaar te vervangen door een EnOcean uitvoering. Die heeft geen blok achter de schakelaar zitten die moet worden bedraad… en met een vlakke achterkant houd je nagenoeg de hele ruimte in de inbouwdoos beschikbaar voor het plaatsen van een inbouwmodule, waardoor het plaatsen van een extra inbouwdoos ook niet nodig is.

Homey ondersteund alleen geen EnOcean. :wink: dus ook met spanning zal het niet echt werken.

Deze bijvoorbeeld is gira 55 compatible. Wel nuldraad nodig.

Robbshop in Oss heeft een dimmer, zonder blauwe draad dacht ik.
Succes

Die heb ik er een, maar ben zeer ontevreden over de pasvorm van de Walli in het Gira afdeksysteem…. Zit er erg los in namelijk, alsof het zo los kan komen.

Hmmm das balen zeg

Die is ongeveer hetzelfde als die van Fibaro en waarvan ik er nog een paar heb liggen.

Heeft Hue nu niet ook een dimmerschakelaar die gebruikt kan worden in het Gira systeem?

Neem aan dat die wèl wordt ondersteund door Homey?

Heb je de Fibaro Dimmer 2 of de Shelly dimmer 2 bekeken? Die zijn beide te bedienen zonder blauwe draad.

Yup deze werken prima

Ik heb een aantal van de Fibaro dimmer 2 liggen idd… maar er is een kans dat het geschakelde vermogen te laag is en je nog een bypass moet gebruiken.

Zijn het echte halogeen of LED’s?

Voor echte halogeen zal het denk ik wel prima zijn, voor LED inderdaad mogelijk een bypass, maar dat is ook geen probleem denk ik.
Wel moet je een polsdrukker hebben.

Nee het gaat echt om LED’s.
In het hele huis is al jaren geen halogeen lamp meer te vinden…. En dst ik i.c.m. een fibaro dimmer 2 een pulsdrukker moet hebben is mij bekend…. Tenminste, als je een originele schakelaar wil gebruiken

Als het even kan wil ik in ieder geval een schakelaar hebben, maar ook gebruik maken van een inbouw dimmermodule. Als de schakelaar dan een WiFi/BT/Zigbee/… exemplaar is dat geen voeding nodig heeft maar wél bovenop de inbouwdoos kan worden gemonteerd waardoor je vrijwel de hele doos tot je beschikking hebt voor de inbouwmodule, dan zou dat wel heel prettig zijn….

Een duidelijke en volledige uitleg hierover staat op:

3 slimme Ikea GU10 spots kosten samen de helft van wat een schakelmodule kost. Bovendien bespaar je je dan de ergernis van het trekken van een blauwe draad. Het enige nadeel is dat je weer een half uur aan het lopen bent door en rondom de dichtstbijzijnde Ikea vestiging.

Ik hoor pas geleden dat je online kunt bestellen, en het bestelde voor X euro extra af kunt halen bij een loket.
En daar zou je niet de winkel voor door hoeven dolen :sweat_smile::upside_down_face:

Elke IKEA (die ik ken) heeft een shortcut waarbij je bij binnenkomst niet de trap op gaat maar via een deur direct op de benedenverdieping terecht komt, daarna de verkorte route naar de verlichtingsafdeling en met een beetje mazzel sta je na 10 minuten weer bij je auto.