Vraag ivm Athom support! OPGELOST

Is het normaal dat ik nu al minstens 4 weken moet wachten op een antwoord van Athom support? Ze vragen om geduld te hebben maar dit lijkt mij toch niet meer normaal te zijn. Mijn Homey is al wekenlang onbruikbaar omdat Zigbee amper of niet werkt.
Hieronder mijn ticket aanvraag en hun standaard antwoord erop.

Homey Pro 2016-2019
Gr, Marc.

Hi Marc,

Thanks for reaching out! Your request (120358) has been received and is being reviewed by our support staff.

Please note that we are currently experiencing a sharp increase in ticketload. This is why our expected reply time is 2-3 weeks. We are doing whatever we can to answer as many customers as soon as possible, but are currently at our limit, and are asking for your understanding.

One tip: Our ticket system pushes new tickets down to the bottom of the list every time you comment within the same ticket. Unless there is an urgent reason to send additional information (for example stopping an order cancellation), please refrain from sending additional messages within your ticket, as this will make your waiting time much longer than it has to be.

To add additional comments, you can simply reply to this mail.

40x40 Marc Muyzers

24 apr 2024 10:00 CEST

This problem has been there for a few months now, but I only now have the time to really look into it. Sometimes I can add 2 plugs and then not add the next one.

I have already done the following:

-multiple PtPs

-full software download

-Zigbee network reset

  • Also removing all Zigbee devices and trying to add them again to build a completely new network does not work.

My Zigbee devices are 8 Osram plugs, 2 Silvercrest plugs, 4 wireless Silvercrest motion detectors. I also have about 10 wired Hue outdoor lamps, but they currently only run on the Hue bridge.

What is wrong or am I doing wrong?
Can a factory reset fix this?

currently the firmware is version 10.0.9

Verkoop de Osram plugs en probeer nog eens.

De Osram plugs krijg ik niet aan Homey gekoppeld maar werken wel feilloos met de Hue bridge dus daar ligt het volgens mij niet aan. Krijg van andere merken ook niets gekoppeld met Zigbee op de Homey.

Ik heb een early 2018 en heb daar de nodige zigbee apparatuur aan gekoppeld en nooit problemen.

Ik zal een kleine toelichting geven:
Ik heb in drie jaar aardig veel “ge-emmer” gelezen over de Homey en Osram zigbee apparaten combinatie.

Het gaat hier nl. specifiek om de combi van de gebruikte zigbee controller en de zigbee nodes

Goed te horen dat Osram prima werkt met Hue.
Ideetje: Kun je ze dan niet aan Hue koppelen en via de Homey Hue app gaan bedienen?

.

Heb je al een andere adapter, een degelijke merk-adapter geprobeerd? 5V en 2A of hoger.
Vervang meteen het snoertje ook.
De standaard Pro 201x adapters kunnen namelijk in de jaren minder voltage gaan leveren, en daar heeft o.a. de zigbee integratie snel last van.

Als dat niet helpt:
Dan kan een full software download een oplossing zijn. Heeft de vreemdste zigbee problemen opgelost.
Maak voor de zekerheid vooraf een backup (mocht het mis gaan).

Start Homey in recovery
Klik hier voor uitgebreide howto
Als je in het setup menu bent aangekomen, dan kies je niet voor backup terugzetten of factory reset.
Kies voor Full software Download.

1 Like

@Peter_Kawa
Eind april heb ik het probleem met het niet willen toevoegen van Zigbee reeds hier op het forum met u besproken. [Kan geen zigbee apparaten toevoegen]
Op uw aanraden heb ik bij de helpdesk een supportticket aangemaakt. Volgens u zouden ze mij eventueel via remote kunnen helpen.
Ik stel nu enkel hier de vraag waarom het zolang duurt voordat Athom antwoord op mijn vraag. Steken ze al hun energie nu in het nieuwe product en laten ze de “oude” klanten in de kou staan?

1 Like

Zeker niet maar je zal hier vrijwel zeker geen reactie van ze krijgen. Zoals je hebt kunnen lezen is dit een gebruikers forum.

Dat had ik niet meer in mijn actieve herinnering staan :man_shrugging::wink:
En zeg maar “je” hoor.

Heb je al de status vh ticket zelf bekeken (het mailverkeer omzeilend), om te zien of er inhoudelijke reactie is?

  • zoek je ticket op

@Peter_Kawa daar had ik nog niet gekeken en dat had ik beter wel gedaan want 22 dagen geleden heb ik daar een reactie ontvangen :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:
Ik was in de veronderstelling dat ik een reactie of bericht per mail zou ontvangen :grimacing:. Bedankt voor je tip.

1 Like

Het klopt dat er van iedere ticket-update een mailtje uit gaat → dat werkt, of het werkt niet. Het ligt m.i. hoogstwaarschijnlijk aan jouw mailsysteem.
Tip, vooral als je mail verwacht maar niet ‘ziet’, check je spam folders.
Als je een provider hebt die vóóraf al mailtjes in de spam-bak gooit, zoek dan bij je provider online naar je mailtje.

Dat er een activiteiten / ticket overzicht bestaat wordt vlgs mij ook niet echt duidelijk gemaakt naar de gebruiker;
De volgende link ontbreekt mijns insziens namelijk, boven de facebook, insta, YT en X vermeldingen:
“Bekijk hier uw request online:
https://support.homey.app/hc/en-us

Wat was de vraag of oplossing van Support als ik zo vrij mag zijn?

Mss kun je het topic titel ook wat aanpassen :wink:

1 Like

Dan heb je waarschijnlijk ook een reactie in email gehad, maar is die in Spam of iets verloren gegaan.

Wellicht een punt om in de topic titel aan te passen.

1 Like

Hi Marc,

Thank you for reaching out to our support and I’m sorry to hear you’re experiencing issues with Zigbee on your Homey Pro.

Could you please assist me by sending a diagnostics report? To do so, please open the Homey mobile app and go to More … → Settings → General and select “Create Diagnostics Report”. You’ll get a unique ID, which I need to view some diagnostics. Please copy this ID in your reply to this e-mail.

Could you send me an overview of your Zigbee-network as well? To do so, open Homey Developer Tools (Homey Developer Tools) on a computer and make a screenshot of this overview. Please do not open this page on your phone because this overview will not show all the information we need.

1 Like

Alles lijkt na de flash opnieuw te werken zoals het hoort. Ik kan eindelijk opnieuw Zigbee apparaten toevoegen.

Hier de uitleg van Athom.

Hi Marc,

Thank you for the invite!

Your Zigbee chip has been flashed and the flash was succesfull. I’ll be restarting the device now to complete the process.

Please try to add new devices once it is booted up again and let me know if the issue is resolved!
Best Regards,

Athom General

Dank voor de terugkoppeling. Ik was nog niet bekend met de zigbee chip flash mogelijkheid.