Virtual Devices - "Status" van een Virtual Device aanpassen zonder actie te triggeren/activeren

Goeiemorgen,

ik zou graag jullie collectieve kennis nog eens gebruiken.

Korte situatieschets :

Ik heb 1 airco-unit die ik via Homey op 2 manieren kan aansturen.

Manier 1 is een automatische flow die aan de hand van een aantal parameters kan beslissen om de airco in/uit te schakelen.

Manier 2 is een manuele virtuele schakelaar in/uit schakelen. Ik gebruik voor deze virtuele schakelaar aan te maken de app “Virtual Devices” van Arie J.

Op zich loopt dit allemaal zeer goed maar vind ik het persoonlijk logisch , maar vervelend , dat als mijn automatische flow de airco bijvoorbeeld inschakelt , de virtuele schakelaar nog steeds een “uit”-status weergeeft. (uitgegrijsd ipv wit)

Ik vind ook niet direct een eigenschap van de Virtuele Schakelaar dat dit zou kunnen verwezenlijken.

Dus ik zoek een manier dat ik de status/UI van de manuele virtuele schakelaar kan laten aanpassen door bijvoorbeeld een flow naar on/off zonder dat deze aanpassing de on/off actie triggert.

Om dit op te lossen zou ik de automatische flow de virtuele schakelaar kunnen laten “omschakelen” maar dan kan ik geen onderscheid meer maken tussen een automatische of manuele ingreep , en dat onderscheid is belangrijk voor mij.

De reden dat dit belangrijk is zit bijvoorbeeld in het gegeven dat de automatische flow nooit de airco mag uitschakelen als deze door de manuele virtuele schakelaar (een persoon) is geactiveerd.

Hopelijk kunnen jullie mij in de goeie richting duwen.

Ik weet niet precies wat de mogelijkheden zijn van een ‘Virtual Device’, maar bij gebruik van een ‘Advanced Virtual Device’ (via de Device Capabilities app van dezelfde ontwikkelaar), kun je de status van de apparaattegel (of elke andere knop die je in het virtuele apparaat aanmaakt) instellen via flowkaarten. Hier een voorbeeld. De tegelknop heeft de naam ‘Tegel’. Het eerste screenshot toont het aanzetten, het tweede het uitzetten.

Thx! Die kende ik niet maar het lijkt wel te kunnen wat ik zoek. Ik ga deze straks zeker eens proberen.