Wij hebben een Homey systeem waaraan nogal wat gekoppeld is. Zonwering, lampen, zonnepanelen, energiehuishouding etc. We zitten nu bij KPN en ik overweeg over te stappen naar een andere aanbieder. Hoeveel rompslomp geeft dat?
Denk er even over na dat heel veel mensen de router+WiFi van hun internetprovider gebruiken, en lang niet alle routers gebruiken hetzelfde (standaard) lokale IP segment.
Bij een verandering krijgen networked apparaten dus een ander IP-adres als voorheen, en daar kan Homey echt wel problemen mee hebben.
Voor de andere apparaten: als het wifi-apparaten zijn zullen ze via een nieuwe wifi aangesloten moeten worden. Dan zal mogelijk ook bij de Homey opnieuw gekoppeld moeten worden. Dit is dus moeilijk te zeggen. Ik gebruik bijvoorbeeld een aparte router na mijn modem. Als ik van provider zou wisselen zou ik alleen de internetkant van de router opnieuw moeten koppelen aan de modem van de (nieuwe) provider. Binnenshuis zou er niets veranderen. Je zou dat ook kunnen bereiken door de netwerknaam en ip-range van de nieuwe modem hetzelfde te houden/maken als van de oude modem, maar daar moet je wat kennis voor hebben, en de nieuwe modem moet dat ondersteunen.
Kortom: van niets tot een eeuwigheid aan rompslomp.
Aanvullend op Johan: ik had altijd subnet 192.168.1.x op mijn standaard modem/router, tot ik er één kreeg waar het subnet 192.168.2.x bleek te zijn. Kon ook niet worden aangepast.
Om de IP adressen opnieuw te registreren maakt dat qua tijd niets uit, maar, veel, zo niet alle met Homey gekoppelde (W)LAN apparaten dienen dan gerepareerd te worden cq opnieuw te worden aangemeld.
Of je hebt wat “geluk”, mijn recente overstap leverde een mooie Draytek router op, met 4 vrij in te delen subnets.
Mijn 2 Pro 2019’s wilden daar stug niet mee connecten trouwens, ik heb ze maar weer gekoppeld met mijn ruim 16 jaar oude Netgear router
Ik heb vrij snel besloten Homey en alel devoces maar op een eigen router te zetten. En die in de router van (in mijn geval) KPN te prikken.
Ben je in 1 keer van alle ellende die een Internetprovider uit kan halen (subnets aanpassen, rules en/of reservations wissen bij een update) met zijn router af.
Bijkomend voordeel, je ‘gewone’ LAN en het IOT LAN zijn netjes gescheiden, dus huisgenoten kunnen niet of niet zo snel de boel verstoren én de traffic is gescheiden…
Hmmzz dat is mij sinds mijn eerste internet aansluiting in 1840 gelukkig nog nooit overkomen. Zou ook absoluut niet mogen imho.
Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige firmware updates de hele boel weer op “standaard” zouden kunnen zetten, dat moet dan wel worden aangekondigd door je ‘internetboer’.
Plus, meestal kun je de settings gewoon opslaan als bestand: na zo’n ‘foute’ update (of een eigen fuck up) is het een kwestie van backupje terugzetten.
Een eigen router is altijd een goed plan, vooral als je bijna jaarlijks wisselt van provider. Ben er zelf “nog niet aan toegekomen” ( = te lui om om van de bank te komen)
Sinds gisteravond heb ik een Experia V12 Box.Vandaag heb ik al mijn instellingen gedaan, zoals port forwarding en parental control.Nu zou ik dit graag op willen slaan, zodat ik bij een reset niet weer opnieuw moet beginnen, maar ik gaan de opslaan knop niet vinden.
Die knop die is er ook niet, KPN vindt het niet belangrijk dat wij als abonnee onze persoonlijke instellingen kunnen veiligstellen.
Not dus… Gelukkig had ik nog ergens een router rondslingeren…