Verschillende scenes enkele pulsdrukker

Hallo allen,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Homey waar ik al enkele flow’s in heb draaien. Nu wil ik graag met de bestaande pulsdrukker meerdere scenes inschakelen.

Ik heb de volgende set-up voor de gewenste flow:

  • Standaard enkele pulsdrukker;
  • Shelly dimmer 2;
  • ‘‘Domme’’ ledlampen.

Nu wil ik graag het volgende toepassen:

  • 1x puls - lampen naar 70%;
  • 2x puls- lampen dimmen naar bijv. 50%;
  • 3x puls - start flow (flow naar keuze).

Nu heb ik al een avondje zitten prutsen maar kom geen stap verder. Nu heb ik wel iets gelezen over de I/0 URL actions maar hier heb ik totaal geen ervaring mee en weet ook niet op dit de oplossing is.

Is de gewenste flow überhaupt mogelijk met de huidige setup?

Alvast bedankt!

Of dit mogelijk is met de shelly dimmer durf ik niet te zeggen. Bij fibaro dimmer 2 werkt dit super.

In de settings van Fibaro dimmer kun je scene activation aan zetten. Wellicht is die optie er ook bij shelly?

Hallo HarmJ,

Ik heb deze optie nog niet gevonden in de Shelly

Als ik op de site van Robbshop kijk dan acht ik de kans zeer klein dat deze optie ondersteund is:
Snag_385483db

Overstapje maken richting Fibaro zou de oplossing zijn

Zou dat niet met een variabel kunnen? 1x drukken geeft hem waarde 1. 2x drukken waarde 2. Etc. Of is het daar niet snel genoeg voor.

Waarschijnlijk is Homey daar te snel voor. Die begint meteen na de eerste keer drukken al te doen wat hem gevraagd word na 1x drukken. De 2e en 3e keer komen daar waarschijnlijk ook nog achteraan.
Ik heb thuis een flow gemaakt dat als er iemand op de bel drukt de buitenlamp aan gaat tussen bepaalde tijden en dat er meteen een snapshot word gemaakt en 3 seconden later nog een snapshot. Bel je 3 keer krijg ik 6 foto’s.
Ik heb nog een flow met dezelfde deurbel, als er 10 minuten voor zonsondergang en '22:00 uur binnen 4 seconden 3 keer op de deurbel word gedrukt en de voordeur gaat dan binnen 4 seconden open dat dan de lampen aangaan in de kamer en keuken, tv gaat aan, Next box van Ziggo gaat aan, kanaal gaat naar 122 en als het kouder dan 20 graden is in de kamer gaat de thermostaat naar 21,5.
Maar dan krijg ik dus ook 6 snapshots van de camera.

Is dit niet op te lossen met een zandloper? Als je 1 belt laat je een snapshot maken en een zandloper lopen. Als je dan gelijk weer belt laat je geen snapshot maken omdat de zandloper loopt. Zet de timing hiervan hoger dan je 3x bellen flow (in dit geval meer dan 4 seconde).

Als je een flow kan maken met 3x bellen binnen 3 seconde is het misschien ook mogelijk een variabel aan te passen. Maar dan zit je wel altijd met een timer en dus een delay.

Mijn idee zou dus zijn (geen idee of de homey en de Shelly hier snel genoeg voor zijn:

Nodig:
Variabel
Zandloper (op 4 seconde)

Flow 1
Als schakelaar is ingedrukt
Dan zet variabel op 1
Start zandloper

Flow 2
Als schakelaar is ingedrukt
En zandloper loopt
Dan variabel +1

Flow 3
Als schakelaar is ingedrukt
En zandloper loopt
En variabel is 2
Dan
Zet variabel op 3
Wacht 5
2 seconden en zet variabel op 0

Flow 4
Als zandloper is verstreken
En variabel is 1
Zet lampen op 70%

Flow 5
Als zandloper is verstreken
En variabel is 2
Zet lampen op 50%

Flow6
Als zandloper is verstreken
En variabel is 3
Dan start flow naar keuze

Nogmaals… geen idee of het in de praktijk kan en hoe stabiel het is. Maar in theorie moet het werken toch. Het duurt alleen altijd 4 seconde voor er iets gebeurt als je op de knop drukt.

ALS er op de bel gedrukt word DAN maak snapshot EN schakel deze flow uit EN schakel de flow weer in met een delay van 20 seconde.

2 Likes

@Rocodamelshekima Daar had ik nog niet aan gedacht. Goede tip.
Al heb ik bij de poort wel al gebruik gemaakt van flows uit en inschakelen.