Tweede Hue Bridge toevoegen / hoe je Zigbee netwerk configureren?

Het voor de hand liggende antwoord op mijn vraag zal zijn:“. heb je de zoekfunctie al gebruikt?”. Dat heb ik gedaan, maar ik kom er dan toch niet helemaal uit.

Heb een Homey Pro, heb daar nu 1x Philips Hue bridge aan gekoppeld. De Hue Bridge zit bijna vol. Er gaat dus een tweede Hue Bridge gekoppeld worden. Dat kan redelijk probleemloos heb ik gezien.

Maar nu de vraag: hoe richt je dan je Zigbee netwerk in en wat is een handige fysieke opstelling voor de 2e Hue Bridge?

Het idee is om alle lampen etc. op de begane grond en voor- en achtertuin via bridge 1 te laten lopen.

Lampen etc. op de 1e verdieping en de hobbyzolder zouden dan aan de 2e Hue Bridge gekoppeld moeten worden.

Ik heb nu geen noemenswaardige problemen qua Zigbee. Het werkt nu door de hele woning vrij goed maar heb ook goed nagedacht waar ik “repeaters” (ben de zigbee naam even kwijt) plaats in de woning. De 1e Hue Bridge hangt nu in de buurt van de meterkast (in de hal).

Als er een 2e Hue Bridge komt, moet je die dan via een ander Zigbee kanaal laten werken? Zo ja, is het dan handig de 2e Hue Bridge fysiek ergens op de 1e verdieping of zolder te plaatsen, als startpunt voor een 2e Zigbee netwerk? Of maakt dat niet uit en kan ik de 2e bridge ook bij de meterkast ophangen?

Vlgs mij maakt de locatie van de hub niet uit, zolang je maar zorgt voor een eigen dekkend mesh netwerk, zodanig verspreid dat alle bijbehorende apparaten bereikbaar zijn.
Ik zou wel een ander zigbee kanaal kiezen. Bij Hue dienen daartoe alle reeds gekoppelde apparaten ingeschakeld / aangezet te zijn.

Check ook je wifi kanaal:

1 hub beneden en 1 hub boven kan ook, met de afzonderlijke mesh netwerken dan ook apart boven en beneden bijvoorbeeld.
Nadeel: als 1 hub problemen heeft, kun je meteen geen enkel licht meer op een hele verdieping bedienen via Hue / Homey

Ik heb hier al 10 jaar Hue in huis. Ik heb 3 (2e of 3e) generatie bridges in mijn meterkast hangen. Ik woon ik een groot huis en geen enkel probleem met het bereik. Een aantal buitenlampen zitten op een meter of 3 van de "buitenbridge’ en die meshen door naar de andere buitenlampen. Verder heb ik 1 bridge voor alles wat boven zit en 1 voor alles beneden. Alles werkt flawless. Ik gebruik iConnectHue app. Overigens natuurlijk wel waardeloos dat Philips niet gewoon een bridge uitbrengt van 10 euro meer die 5x zoveel apparaten aankan.