Hoi,
Ik heb sinds een paar weken een Homey Pro 2026 en ben overgestapt vanaf Home Assistant, omdat ik merkte dat het meer onderhoud kostte dan ik tijd had.
Nu probeer ik met Advanced Flows een traploze dimmer te maken met een Zigbee-afstandsbediening en een ROBB inbouwdimmer. Eigenlijk wil ik het gedrag van een Philips Hue dimmer nabouwen:
De afstandsbediening heeft wel flowkaarten voor:
-
dimknop lang ingedrukt
-
dimknop losgelaten
Maar ik krijg het nog niet helemaal werkend.
Wat ik al geprobeerd heb:
- “Zet relatief dimniveau op …”
Dit werkt wel, maar dan moet ik steeds opnieuw drukken en dimt hij in stappen van 10%.
Ik heb ook even naar loops gekeken in Advanced Flows, maar daar kom ik nog niet helemaal uit.
Hebben jullie misschien ideeën of voorbeelden hoe jullie dit hebben opgelost?
Je kunt zoiets bouwen met transitions van de chronograph-app:
WHEN
long-press bovenste knop
THEN
start transition vanaf ‘huidig dimlevel’ to 1 (=100%) in X stappen gedurende Y seconden.
Als je, bijvoorbeeld, in tien seconden van 0% naar 100% in 50 stappen wil dimmen gedurende 10 seconden dan is Y, als het huidige dimlevel 35% is, 65% (100-35) van 10 seconden.
Analoog is X dan 65% van 50 stappen.
WHEN
transition heeft stap bereikt.
THEN
dim to transition-value.
WHEN
bovenste knop released
THEN
stop transition
Gebruik je een Hue-afstandsbediening? Dan kan je ook je ROBB dimmer toevoegen aan de Hue bridge, en deze gebruiken met vrijwel dezelfde functies als een Hue lamp, inclusief het dimmen de Hue dimmer switch. Ik gebruik alle Zigbee lampen met de Hue bridge, als de lamp, dimmer of stekker een standaard Zigbee protocol gebruikt, is het mogelijk om deze aan de Hue bridge te koppelen
Misschien heb je hier wat aan? 1 button with more functions, solved
Ik heb dit topic zonet ook even geüpdate.
En deze is met een Ikea Stybar. Daar kan je wellicht ook inspiratie in vinden.
dank voor het delen van de flow. ik krijg het nog niet werkend.
volgens mij doe ik het zelfde als in het onderste gedeelte van jouw flow alleen heb ik de tijd ook variabel gemaakt (ook met een vaste tijd werkt die niet)
verder zie ik dat jij een dim naar #transitiewaarde hebt deze optie heb ik niet bij het dimmen naar. wellicht dat het daar mee te maken heeft.
heb de transitiewaarde gevonden alleen zit er nog een fout in de transitie zelf.
Ik denk dat de fout in de berekening van het aantal stappen zit: (1-50%)/2 = 0,25 stappen.
Ik weet eigenlijk niet hoe Chronograph met niet hele stappen omgaat. Ik zou voor de zekerheid afronden:{{round(1-‘dimlevel’)*20,0)}}
hij werkt! moest een extra variabele aanmaken die het komma getal van de dimwaarde eerst omzet naar hele getallen. vanuit een formule werkte dat niet. dit is de set hoe ik hem werkend heb gekregen
Had niet gehoeven:
(A)‘Overkapping dimwaarde hele getallen’ = ‘dim niveau’*100
(B)‘Dim up aantal stappen’ = 100- ‘Overkapping dimwaarde hele getallen’
A en B kun je samenvoegen:
‘Dim up aantal stappen’ = 100-’dim niveau’*100