Dimmen doormiddel van vasthouden

hey,
ik heb gister een ikea dimmer en lamp gekocht,
om mee te testen.
nu zou ik de lamp willen dimmen door de knop vast te houden,
nu als ik hem in gedrukt hou heb ik relatief dim niveau +10of-10 gedaan.
maar dan moet je continue drukken met het gevaar als je te snel drukt de lamp weer uit gaat,
is dit in te stellen in advance flow?
alvast bedankt!

Een goede optie zou zijn het gebruik van de app chronograph
Met deze app kun je een transitie starten zoals je hieronder kunt zien. Het is even stoeien maar als je dit eenmaal door hebt dan kun je dit voor bijna elke knop gebruiken.

Het Tag kaartje “Dim niveau” is van de Eettafel lamp welke ik wil dimmen en gebruik je om vanaf de dim waarde te dimmen waar de lamp op dat moment op staat.

het bovenste dim kaartje uitgelegd wil zeggen: hij start een transitie welke ik genoemd heb: Dimeettafellamp van het actuele dim niveau van de lamp naar 0.01 (dus 1%). dit doet hij in 20 stappen ( naar wens in te vullen) voor 6 seconden (zelf in te vullen) met deze stappen en seconden kun je zelf spelen om zo vloeiend mogelijk te dimmen

dus de lampen staan op 50% dan zal hij van 50% naar 1% gaan binnen 6 seconden in 20 stappen

De tekst Dimeettafellamp is zelf in te vullen en het is belangrijk dat je voor de door jou gekozen flow kaartjes overal dezelfde tekst in vult. tenminste voor dezelfde lamp welke je wil dimmen, wil je een andere lamp dimmen dan dien je hetzelfde te doen echter met een andere tekst.

hoop dat onderstaande een beetje duidelijk is.

1 Like

Eerlijk gezegd snap ik hem niet helemaal,
Is hier mischien een uitleg video over?


heb het zo gedaan maar zie niks met de lamp gebeuren,

hij dimt nu bij mij binnen 1 seconden naar 100%
kunt u vertellen wat ik verkeerd heb gedaan?

het laatste kaartje van de “Bedden lamp - Slaapkamer” moet je de Tag Transitiewaarde gebruiken, deze waarde staat als het goed is boven in je Tags als je het kaartje “Transitie heeft een stap bereikt” aangelijnd hebt.

heeft jou knop ook nog het flow kaartje: "knop is losgelaten? Deze kun je dan er bij zetten en daar aan het kaartje : “stop transitie (TEST)” hangen, hierdoor stopt de lamp met dimmen wanneer je de knop loslaat

ejj dat werkt,
alleen het stoppen niet omdat hij geen loslaat herkenning heeft,
heb alleen deze opties, maar heb 1x drukken is aan of uit bij mij

Jaa dat is miss een nadeel van deze knop, veel andere knoppen hebben deze functie wel.
zoals je in mijn voorbeeld nu ook ziet is dat je waar bij mij TEST staat alles in kunt vullen wat jij maar wilt, als je het maar voor 1 flow gelijk houd.

wellicht loont het om naar een andere knop te kijken welke dat wel kan. zo gebruik ik voor de nachtkast lampjes een aqara switch mini deze knop heeft meerdere mogelijkheden ( 1x 2 x 3 x drukken, ingedrukt houden, losgelaten) en dim ik via onderstaande flow. dus als ik of mijn vriendin de knop inhoud dan kijk hij eerst hoeveel het dim niveau is van de lamp is die onder de 60% dan dimt hij naar beneden, anders omhoog.

Top bedabkt! Ik ga ff zoeken naar andere knop!

Geen probleem, :grin: Tip: mocht je een geschikte knop hebben gevonden kijk dan even hier op het forum of wat ik altijd doe naar de homey site gaan van de desbetreffende app en daar het product opzoeken en hier kun je dan alle flow kaartjes zien. zie hieronder van bv mijn Aqara/xiaomi knop


De Hue Gen3 heeft deze opties

welke Hue gen 3?