Tracking van afvalcontainers

Hoi allemaal,

Hopelijk heb ik hier het goede topic (zo niet dan hoor ik het graag). Dit is mijn eerste topic op dit forum dus nog even zoeken hoe, wat en waar. Ik heb al een hele tijd een Homey in huis staan maar ben nooit heel erg aan de slag gegaan met het maken van automatisering. Sinds de Homey Flows vorige week uitgerold zijn heb ik echter de smaak te pakken en heb ik al een aantal mooie automatiseringen weten te maken. Één daarvan is de melding dat de container morgen of vandaag aan de straat moet.

Wij zetten de container vaak 's avonds aan de straat de dag voordat deze opgehaald wordt zodat we het niet vergeten. Daarnaast wordt de container bij ons in de buurt vroeg geleegd, dus als ik hem om 8:00 buiten zet ben ik wel eens te laat geweest. Ik heb dus een flow gemaakt die als volgt werkt:

Als ik thuiskom > en het is na 12:00 > en de container moet morgen buiten > dan pushmelding: De x container moet morgen buiten.
Als ik thuiskom > en de container moet vandag buiten > dan pushmelding: De x container wordt vandaag opgehaald.

Nu wil ik eigenlijk het eigenlijk zo automatiseren dat als de container aan de straat staat deze meldingen niet meer komen (de container staat namelijk al aan de straat). Ik heb gekeken naar BLE trackers die ik aan de container zou kunnen maken maar daar loop ik tegen het volgende aan. De containers staan ongeveer 14 meter van de Homey af. Als de homey aan de straat staat dan staat hij ongeveer 50 meter van het huis af. De meeste BLE trackers hebben een bereik van ~8 meter, dus deze zouden niet werken als de container thuis staat. Andere trackers hebben een bereik van 70 meter, maar die zouden dus ook werken zodra de container buiten staat.

Wifi zou een oplossing kunnen zijn, er is voldoende dekking op ons perceel, en waar de container staat zit je buiten de dekking van het wifi-netwerk. Echter kan ik zo geen (goedkope) sensoren vinden waarmee dit zou kunnen.

Ik zou het ook met een NFC sticker kunnen doen, maar dan moet je telkens scannen zodra je de container buitenzet en scannen zodra je hem binnen haalt. Zodra je dat één keer vergeet dan werkt de flow niet meer.

Een sensor op de plaats van de containers in de tuin die checkt of de container er wel/niet staat zou ook nog een mogelijkheid zijn. Dat is de betrouwbaarste oplossing maar ik kom er niet goed uit wat voor sensor ik daarvoor zou moeten gebruiken. De containers staan trouwens 24/7 buiten, dus dat is ook iets om rekening mee te houden.

Wellicht hebben jullie nog creatieve ideeën om dit op te lossen. Ik wil uiteraard ook geen dure sensoren aan mijn container hangen met het risico dat ze weggehaald worden of er af vallen.

Alvast bedankt voor jullie input!

Dat zijn inderdaad leuke projectjes. Het is zonde dat er niet voldoende (goedkope) sensoren zijn die dit kunnen doen.

Ik zit nog te denken aan Zigbee sensor die beweging registreert. Bijvoorbeeld de Xiaomi Bewegingssensor. Je moet even puzzelen met beweging of kanteling (beide zijn mogelijk). Je container kan ook bewegen als je er iets zwaars in doet. Als je hem naar de straat rolt, dan zal die een bepaalde hoek maken. Dat is je trigger.

Ik weet niet wat er gebeurd als de sensor buiten Zigebee bereik is en weer terug komt (of die dan weer snel in het netwerk hangt). Als hij bij het legen nog verbinding kan hebben met een Zigbee Router, dan kun je zelfs nog een hoek instellen (want als hij geleegd wordt dan hangt ie bijna op de kop). Weet je dan ook weer.

1 Like

Ja, daar had ik inderdaad ook al aan zitten denken. Het legen zal hij denk ik niet registreren omdat dat gebeurt buiten het Zigbee Netwerk. Anders dan was dat zeker een hele goede oplossing geweest. Wij zetten de containers altijd op de hoek van de straat. en dat is volgens een tooltje op internet zo rond de 48 meter van de meterkast.

Ik heb nog een Aqara vibration sensor liggen. Die zou ik kunnen gebruiken om te constateren of de container rijdt (dat hobbelt nogal over de klinkers dus dat zou hij wel op moeten pikken). Daarnaast weet ik niet of mijn Zigbee netwerk ver genoeg reikt tot aan de plek waar de containers staan, maar dat is te testen (en eventueel op te lossen) natuurlijk.

Het enige nadeel van deze methode is dat je niet weet of de container naar de straat rijdt of terug. En als je de container dan toevallig op die dag nog wil vullen met bijvoorbeeld bladeren uit de voortuin je de reeks om zou draaien. Dit zou je op kunnen lossen met een melding op je telefoon met de vraag of je de container hebt buitengezet, maar dan lijkt een NFC sticker een goedkopere oplossing. Daarnaast weet ik niet hoe de Aqara sensoren het buiten uithouden.

Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar een sensor die registreert of hij wel/niet met het netwerk verbonden is. Anders wordt het toch een NFC sticker denk ik (ik ben toch altijd degene die de containers buiten zet haha).

Misschien met een deur/raam sensor aan de container en op de plek waar hij staat een sterke magneet die de sensor aan/uit laat gaan als de container op zijn plaats staat?

1 Like

Dat kan inderdaad ook, maar dan blijft het probleem bestaan zodra de container van zijn plek gehaald wordt op de dag voor leging of de dag van leging om bijvoorbeeld wat in de tuin te doen dat hij de meldingen uitschakelt.

In deze situatie zou het denk ik betrouwbaarder zijn om met een NFC tag te werken.

Of een Aqara vibration/tilt sensor zoals hierboven al werd gesuggereerd.
Denk dat je Zigbee netwerk die wel vlot weer oppakt als je de container terug hebt gezet.
Zou wel even een timeframe maken waarop er geacteerd wordt op een kanteling km valse notificaties te voorkomen.

1 Like

Daar geldt dan toch dezelfde beperking voor?

Welke beperking?

Klopt, ik denk dat @Hugo bedoelt dat je dan ook niet weet wanneer de container binnen/buiten staat.

Ik heb het nu opgelost met twee NFC tags. Ik zal morgen even foto’s plaatsen en de flows hier delen!

Dat homey niet weet of hij aan de straat staat.
Beweging geeft alleen aan dat hij bewogen is.
Als je ook kijkt ( kan dat?) of de sensor binnen bereik is weet je of hij alleen van zijn plaats is gehaald om bijvoorbeeld in de tuin te gebruiken.
Of dat hij waarschijnlijk aan de weg staat.
Daarbij krijg je de melding alleen op een bepaald moment en op dat moment kijk je of hij op zijn plek is en binnen bereik.
Niet binnen bereik dan staat hij waarschijnlijk aan de weg en is de melding niet nodig.

1 Like

Ja dat dus.

Klopt, maar wilde maar aangeven dat een sensor die opmerkt of de container gekanteld is, beter is dan een deur/raamsensor. Daar moet je em echt wel heel precies bij in de buurt zetten en een stootje er tegenaan kan al genoeg zijn om de sensor te triggeren. Bij een kantelsensor moet je beweging veel groter zijn.

Een nfc sensor die je scant is inderdaad betrouwbaarder, MITS je die elke keer trouw scant.
Blijft dus altijd een onzekerheid in zitten vooralsnog… :slight_smile:

1 Like

Als alternatief zou je ook kunnen overwegen om het zonder extra hulpmiddelen op te lossen.

Bijvoorbeeld door de container herinneringen als bevestigingsvraag (ja/nee notificatie) te versturen naar je telefoon.

Op die manier kun je aangeven of je een bepaalde container langs de weg hebt gezet (of dat misschien direct gaat doen na de notificatie). Vervolgens bepaal je op basis van het antwoord of er juist wel
of juist geen extra herinneringen meer worden uitgestuurd. En heb je eenmaal aangegeven dat een container buiten is gezet, dan zou je op basis daarvan ook weer een melding kunnen uitsturen dat de container opgehaald moet worden.

3 Likes

@Henk_Renting dat scannen komt wel goed, ik ben toch degene die de container buiten zet en ben daar zelf consistent in. Ik vind het ook leuk om te zien dat het werkt en ik heb ook een bevestigingsmelding ingesteld en een melding als de container langer dan 48 uur “aan straat” blijft staan (of ben vergeten de NFC tag te scannen bij het terugzetten). Ik zal dit morgen als ik op mijn desktop zit een delen met foto’s en screenshots.

@Davvero dat is inderdaad ook een optie, maar ik zou dan geneigd zijn de melding weg te klikken met “ja” en dan afgeleid worden door iets anders en het vervolgens vergeten omdat de notificatie niet meer terugkomt. Door met de NFC tags te werken die ik toch nog had liggen moet ik fysiek bij de container staan om de melding te sluiten en dan is de verleiding om iets anders te gaan doen minder groot.

Wat wel zou kunnen is jouw idee en dat van Henk combineren. Als de trillingsensor trillingen en vibraties opvangt op de dag vóór of de dag van het ophalen van het afval. Dan een melding naar de telefoon te sturen met de vraag of de container aan de straat is gezet ja of nee. Dan zou je false positives van de sensor kunnen afvangen als iemand de container verplaatst terwijl deze niet aan straat is gezet.

De NFC oplossing is voor nu de makkelijkste en de NFC tags had ik toch nog liggen. :slightly_smiling_face:

1 Like

Zoals beloofd nog een uitgebreidere uitleg van wat ik gedaan heb om het op te lossen.

Ik heb dus op elke container een goedkope NFC tag (sticker) geplakt. Ik neem in dit voorbeeld even de grijze PMD container, maar voor de GFT of andere containers werkt het hetzelfde.

Vervolgens heb ik in de app opdrachten/shortcuts op de iPhone de volgende automatisering ingesteld. Hiermee wordt de NFC tag gescand en de bijbehorende flow op Homey gestart. (De NFC tag en de flow in onderstaande screenshots heten toevallig hetzelfde maar dat is geen vereiste).


Deze flow is vrij simpel en zorgt er eigenlijk alleen voor dat de logica container binnen/buiten omgedraaid wordt.

Omdat je als gebruiker zelf niet ziet of de status binnen of buiten is krijg je hiervan een melding zodra je de NFC tag scant. Mocht de status dan niet overeenkomen met de werkelijkheid dan kan je de NFC nog een keer scannen om te corrigeren. Daarnaast start er ook een zandloper (via CountDown App voor Homey | Homey) om te controleren of de container niet twee dagen buiten blijft staan.

De melding als de container buiten blijft staan gaat via de volgende flow.

Wordt de container binnengehaald en de NFC tag weer gescand dan stopt de zandloper voor de melding dat de container nog buiten staat via deze flow.

Dit alles begon met een notificatie zodra de container morgen of vandaag naar buiten moet. Deze zijn als volgt ingesteld. Door de Logica grijze container buiten te gebruiken krijg je deze meldingen nu dus alleen nog zodra de container nog niet buiten staat. Dit werkt via onderstaande flow en Afval Herinnering 2.0 App voor Homey | Homey.

Iedereen in dit topic bedankt voor de hulp en het meedenken! Mocht er in de toekomst toch nog iets komen waarmee ik de status van de afvalcontainers binnen/buiten het netwerk en eventueel ook het legen van de containers automatisch kan monitoren dan zal ik dat in dit topic toevoegen voor andere gebruikers die hetzelfde willen maken.

Hoi Nixjuh,

Zelf laat ik op de dag voordat een container aan de weg moet, de led-strip van Homey kleuren in de container kleur, om 16:00.
Dus als morgen de PMD aan de weg moet, dan staat de led van homey op Oranje.
Deze blijft op de containerkleur staan tot:

  • De volgende dag 16:00.
  • We een knop indrukken.
  • Tegen Homey zeggen dat de container aan de weg staat.

Voordeel van deze manier is dat de vrouw en kinderen (die geen Homey app hebben) ook zien dat de container aan de weg moeten, wat ons de tijd geeft die nog te vullen.
En je vergeet hem nooit weg te zetten, want de led blijft schijnen, totdat iemand laat weten dat de container aan de weg staat.

Ik begrijp dat dit niet een antwoord op je vraag is, maar misschien kun je er iets uit halen wat je helpt.

1 Like

Thanks, zeker iets om over na te denken voor de toekomst en een mooie toevoeging. Ik had hier ook al aan zitten denken met de lamp in de hal maar de melding op mijn telefoon werkt voor mij voldoende.

De spraakbediening dat de container aan de straat staat ga ik denk ik wel toevoegen, dit is vrij makkelijk te doen gezien de flows toch allemaal al bestaan. Handig voor die stormachtige dagen dat je door de regen naar buiten bent gerend om de container buiten te zetten en vergeten bent de NFC te scannen.

Ik heb me nog nooit verdiept in het hele NFC chip verhaal en wat je daar mee zou kunnen met bijvoorbeeld een iPhone, maar begrijp ik uit jouw verhaal nou dat je een willekeurige NFC chip kunt identificeren en automatisch kunt laten detecteren door de iPhone?

Klopt! Je iPhone moet natuurlijk wel een NFC chip hebben en iOS 13 of hoger. Maar dat kan inderdaad. Zelf heb ik deze handleiding gevolgd: How to Easily Program NFC Tags with Your iPhone | Launch Shortcuts and More Automatically with NFC maar zo zijn er nog veel meer te vinden.

Het is wel zo dat de iPhone die de NFC tag scant ook de instellingen moet hebben. Het is niet zo dat ik de NFC tag kan programmeren en als de buurman langs komt dat het ook op zijn iPhone werkt. Maar voor dit soort dingen is dit een prima oplossing.

Het klinkt heel interessant. Nu staan de kliko’s bij ons wel aan het paadje naar de tuinpoort waar we ook altijd langs lopen. Werkt zo’n scan al op een halve meter afstand, of moet je hem a la betalen bij de supermarkt echt vlakbij de telefoon houden?