NFC waarde meegeven

Hallo,

Nieuw hier en alles nog aan het ontdekken. Nu vraag ik me af of je bij het scannen van een rfid tag met behulp van een lezer (bijvoorbeeld iphone) een waarde mee kan sturen naar Homey? Ik wil graag een aantal tags maken die verschillende speellijsten activeren. Ik kan natuurlijk voor elke speellijst een flow maken, maar alles in één flow is makkelijker. Is dit mogelijk?

Wellicht heb je hier wat aan:

1 Like

Bedankt, maar dit stuurt een webhook naar Homey, die je moet bevestigen met OK, telkens als je scant.

Ja inderdaad. Kon zo snel ook geen alternatieven vinden. Bij Apps ook niet direct een app die dit ondersteund (neem aan dat je zelf ook rondgeneusd hebt in de apps).

Met welke app wil je de afspeellijst aansturen? Spotify kan dit volgens mij niet direct aan (werkt obv input vanuit Spotify zelf; dus voor alle afspeellijsten heb je dan alsnog per lijst 1 aktiekaart nodig).

Ik gebruik ROON om mijn muziek af te spelen. Met de Roon integratie van Home Assistant kan dat vrij simpel. Helaas is er geen app op de Homey (was er overigens wel voor de oude Homey).

De bedoeling is dan om een webhook naar HA te sturen a.d.h.v. een specifieke waarde in de NFC tag.

Ik zit nu te denken aan Homeyduino, maar dan moet ik de NFC reader zelf maken :slight_smile:
Wellicht een leuk projectje.

Maar hoe wil je dan Roon aaansturen met Homey??

Met een webhook PUT verzoek naar Home Assistant, die vervolgens op basis hiervan een automatisering start.

Wat zou dan de rol van Homey zijn? Kan het niet rechtstreeks met Home Assistant?

Ik wil zo veel mogelijk op de Homey doen (gebruiksvriendelijker), en geen extra apps op mijn telefoon. Voor het lezen van NFC heb je weer de app van Home Assistant nodig. Maar het zou in principe moeten kunnen. Of je dan ook verschillende flows per afspeellijst (lees: het zou ook een album of genre kunnen zijn) zou moeten maken, weet ik niet. Kan ik nog naar kijken.

Je kunt op iOS ook een Shortcut maken, daarmee kun je ook NFC tags uitlezen.

Bedankt! Zo gebruik ik het nu ook. Alleen als ik bijvoorbeeld 15 speellijsten wil gebruiken, dan heb ik 15 shortcuts nodig, 15 flows op de Homey en 15 flows op HA.
Ik zoek dan ook naar een mogelijkheid waarbij er een waarde (geschreven op de NFC tag) meekomt in de scan en dat ik op basis daarvan een flow kan starten. Wellicht ook een advanced flow waarbij deze waarde bepaalt welke actie ik naar HA stuur.

Als ik het zo bekijk is het gewoon niet mogelijk, helaas!

Ik heb nu een andere extensie gevonden voor Roon: RoonCommandLine waarbij je via SSH de commando’s kunt sturen, erg handig.

Bv.
image

Het eerste is een speellijst afspelen op een geselecteerde zone en geshuffled. De tweede een radio live stream en de derde een specifiek album van een artiest. En zo zijn er nog een groot aantal mogelijkheden.

Nu nog een NFC scanner maken en aansturen met Homeyduino :smiley:

Jouw eerste post heeft mij aan het idee geholpen om iets dergelijks te doen voor Spotify. Ik gebruik dan wel een Dashboard (SmartDash icm Fully Kiosk Browser en een oude Android Tablet) om mijn keuze te maken voor de afspeellijst die ik wil afspelen. Naast het overkomen van diverse onvolkomenheden van de app Spotify en Google zit het meeste werk in het verzamelen van de bijbehorende achtergrondplaatjes :slight_smile: Inmiddels ook maar radiostations opgenomen.

Luister nu wel vaker naar muziek :grin:

Jij veel plezier met het verdere projectje :+1:

1 Like