Op dit forum heb ik het een en ander gelezen aan alternatieven voor geolocatie. Mijn keuze is gevallen voor het gebruik van Owntracks in combinatie met MQTT. Het instellen voor een onbeveiligde verbinding is gelukt, maar het instellen van een TLS-verbinding is me niet gelukt.
Hieronder staan de instellingen die ik voor een beveiligde verbinding met TLS heb geprobeerd, maar niet werkend heb gekregen:
De apps:
- MQTT-Broker voor Athom Homey
- Locatie & Aanwezigheid voor Athom Homey
- Owntracks voor Android
MQTT-Broker voor Athom Homey [Instellingen]
Poortnummer voor een onbeveiligde verbinding: 1883
Aanzetten van een beveiligde verbinding: AANGEVINKT
Poortnummer voor een beveiligde verbinding: 8883
Ook onbeveiligde verbindingen toestaan: AANGEVINKT
Tabblad gebruikers bewerken:
Username: Owntracks
Password: ****
Tabblad sessie instellingen:
CommonName die wordt gebruikt voor het genereren van een certificaat: statisch IP-adres
Certificaat bewaard
Broker gestopt en gestart
Locatie & Aanwezigheid voor Athom Homey [Instellingen]
Gebruik een MQTT broker naast HTTP: AANGEVINKT
IP-address of DNS: statisch IP-adres (zelfde als de CommonName uit de MQTT-Broker)
Poortnummer voor een beveiligde verbinding: 8883
Beveiligde verbinding (TLS) AANGEVINKT
Gebruikersnaam: Owntracks (username en wachtwoord zelfde als in de MQTT-Broker)
Wachtwoord: ****
Owntracks voor Android [Instellingen]
Username: testUser
Password: leeg, ik weet eigenlijk niet waarvoor dit dient of waar dit wordt gebruikt?
Device ID: s20
Tracker ID: TU
Host: statisch IP-adres (zelfde als de CommonName uit de MQTT-Broker en Locatie & Aanwezigheid)
Poortnummer: 8883
Client ID: testS20
TLS switch: ON
CA certificaat: het CA certificaat dat in MQTT-Broker voor Athom Homey is gegenereerd
Het certificaat heb ik op voor de zekerheid op mijn mobiele telefoon geĂŻnstalleerd.
De foutmelding die ik krijg bij het gebruik van deze instellingen:
De poorten 1883 en 8883 zijn beide aan mijn statische IP-adres geforward. Overigens, waar wordt het wachtwoord uit de Owntracks app (Identification) eigenlijk voor gebruikt? Het wachtwoord heb ik nu voor mijn onbeveiligde verbinding (via poort: 1883) leeg en alles werkt gewoon .
Hopelijk kunnen jullie zien wat ik fout heb geconfigureerd of ben vergeten te configureren. Voor de veiligheid zou ik namelijk graag een beveiligde TLS verbinding willen gebruiken.