Tijd instellen MQTT

Op dit moment lukt het mij niet meer dat Home Assistant via MQTT verbinding maakt met Homey (2023).
Op Homey staat MQTT Client van Menno en de Hub van Harrie met de communication protocol op “custom” zoals hij ergens in het forum beschreef, (beide apps geupdate).
Op HA draait MQTT.
Paar weken geleden geen probleem, alles werkte prima. Tot het af en toe begon te haperen, in Lovelace (HA) reageerden de knopen niet. Restart Broker op Homey en HA loste het meestal wel weer op.
Echter begon het steeds instabieler te worden.
Dan de Broker van Menno geprobeerd i.p.v. de Hub van Harrie.
Gaf geen resultaat.
Nu zie ik echter in de log files iets vreemds: Bij de MQTT op HA staat de juiste tijd vermeld, terwijl in de logs van de client op Homey de tijd 2 uur achterloopt, dit geldt dan ook voor de Hub of Broker app.

MQTT Explorer maakt verbinding met MQTT op HA en werkt prima.
Op MQTT op HA zijn alle devices te zien alleen geen reactie. Waarschijnlijk door het verschil in tijd.
Hoe kan ik dit aanpassen?

Homey werkt intern altijd in Coordinated Universal Time (UTC). Dat is al heel lang zo, dus dat zal niet de oorzaak van je probleem zijn (daarnaast vermoed ik dat tijd helemaal niet relevant is voor de communicatie tussen Homey en HA).

@Robert,
Homey geeft de juiste tijd aan, daarom vindt ik het vreemd dat de tijd in de client, broker en hub 2 uur achterlopen.

Homey werkt intern altijd in UTC, en apps dus ook. De Homey app vertaalt die UTC tijd naar jouw lokale tijdzone als ie in de Homey app getoond moet worden.

Ik heb de broker op HA draaien (tutorial hier), misschien dat dat beter werkt, en/of check de custom settings van MQTT Hub nog eens.
Met deze settings heb ik geen last meer van niet-reagerende apparaten:

Dank je voor de uitleg, lijkt mij logisch.
Het probleem ligt denk ik bij Lovelace, ga daar verder mee stoeien.

@ Peter
Ik ga jouw tutorial nog eens doornemen, bij vragen stel ik die daar.
Dank voor jullie hulp.

1 Like