Ter info beta 2.4 RC 1 zones!

Als ik de voordeur open doe dan gaat het deurcontact open en zet Homey de zone inactief. Vind dat niet handig gezien elke keer dat de deur open is (kat naar buiten doen, roken) de zone op niet actief gaat en als deze dicht is op actief. Dus deur open, lamp uit. Deur dicht, lamp aan. Ik mis hier de logica van


Dat is raar, hier niet, juist andersom, deur open active, deur dicht, niets, tot 1 minuut en dan inactive. Heb je je flows niet omgedraaid? Of je Homey🙃

Nee niet eens. Zelfde verhaal dus. Heb wel beweging sensor in de huiskamer maar die staat op de kattebak gericht, geeft plusminus 2x per dag melding van beweging. Maar zodra ik voordeur open dicht doe zegt ie huiskamer inactief en begane grond inactief gelijk daarna. Elke opvolgende open/dicht zelfde verhaal. Zit ongetwijfeld een logica achter, maar niet een die ik zo snel kan bevatten.

Ik ben een absolute beginner, maar om te ordenen zou ik graag ook willen groeperen. Dat zou met zones kunnen. Bijvoorbeeld: huiskamer de flow van 1 zonwering, 1 rolluik, lichten aan en uit, Harmony Hub. Zone slaapkamer 1: lichten, rolluiken etc
Dit lukt mij niet nadat ik alle flows gemaakt hebt. Kijk ik ergens over heen? Graag een hulpje.

Ik wil mijn flows verdelen in zones waar ze thuis horen. En zone activatie zou in deze nieuwe versie van de Homey softwarezitten. De zones zijn er, maar ik kan de flows niet toekennen.

Dat komt omdat flows geen devices zijn. Je kunt wel je flows groeperen door daar folders aan te maken en daar de flows in te groeperen. Heb alleen geen idee of je daar zomaar dezelfde namen als je zondes voor kunt gebruiken.

Jammer. Leek mij zo logisch. Je kunt dan nl op je telefoon zones aanklikken en dan de flow knoppen. ik heb nu al zoveel flows door per rolluik omhoog is flow, omlaag is flow etc. Tip voor de makers? Bedankt zover. Nu mijn Harmony Elite koppelen, lukt tot nu toe ook voor geen meter. Zo leer je iets nieuws wel kennen.

Je zou ook een boolean variabele kunnen maken die je noemt Rolluik1Omhoog. Deze kan (omdat het een boolean is) de waarde Ja of Nee krijgen.
Vervolgens kun je 1 flow maken met LOGICA => Rolluik1Omhoog gewijzigd EN =Ja DAN Rolluik omhoog ANDERS rolluik omlaag

Enige dat je dan nog hoeft te doen is de Boolean om Ja ofwel Nee zetten.

Bedankt ArnoP
Ik heb Homey juist gekocht om het simpel te houden en met als dan scenario’s de verschillende systemen (platforms) aan elkaar te knopen. Jouw wijsheid is mij te veel en dat geldt tot nu toe ook voor domestics / IFTTT enzo. Maar ik ben nog niet wild enthousiast. Bedankt

Ik heb de indeling van de mappen deels in zones ingedeeld. Iedere zone heeft een eigen map en daarin hangen alle flows die betrekking hebben op die zone. Kwestie van opnieuw rangschikken. De map zones hebben natuurlijk feitelijk geen koppeling met de device zones. Maar voor mijnis dat overzichtelijker
image

1 Like

Hele mooie toevoeging die zones maar helaas geen secondes instelling, dit is een gemiste kans.

1 Like

Ik zat er ook al aan te denken eens een berichtje aan Athom te gaan wagen aangaande dit onderwerp. Vind de stapgrootte namelijk ook wel erg groot. Zou mooi zijn als je gewoon zelf een willekeurige numerieke waarde in zou kunnen geven. 1 minuut is nog wel prima, maar dan in Ă©Ă©n keer naar 5 minuten is wel een erg grote stap.

Jan Willem, daar heb je groot gelijk in een numerieke waarde ingeven zou het allerbeste zijn, dus met zoveel mogelijk mensen berichtje naar Athom sturen. Ik gebruik veel waardes onder de 1 min omdat als je de ruimte verlaten hebt je toch zo snel mogelijk de lamp uit wil hebben en niet nog eens 1 min aanlaten, ik zit zo tussen de 20 en 30 sec.

Wat @Marcel_Ubels zegt lijkt me de beste oplossing. Mogelijk dat je zijn oplossing niet helemaal begrijpt, dus hier een uitleg voor dummies :wink:
Excuses als je al had begrepen hoe dit werkte, no offence!

Even proberen dit duidelijk uit te leggen:
In de app op je telefoon ga je naar het tabje ‘Flows’. Daar klik je vervolgens bovenaan op 'Flows". In de post van Marcel_Ubels zie je al een voorbeeld van hoe dat eruit kan zien.

Als je rechtsboven op het tandwieltje drukt, kun je kiezen voor ‘Voeg een map toe’. Je krijgt dan twee regels te zien. De eerste wordt de naam van de map, de tweede is niet verplicht, maar geeft de bovenliggende map aan.

In jouw situatie kun je bijvoorbeeld eerst een map ‘Begane grond’ aanmaken. (eerste regel: Begane grond, tweede regel: -leeg-) Zie het voorbeeld hieronder:

Je hebt dan een map ‘Begane grond’ toegevoegd aan je flows:

Vervolgens klik je nog een keer op ‘Voeg een map toe’. Stel dat je de keuken aanmaakt, dan kies je voor: eerste regel: Keuken, tweede regel: Begane grond, zie het voorbeeld:

De keuken is dan vervolgens onder de begane grond geplaatst in het overzicht (zie je de inspringing?):

Vergeet niet rechtsboven op het vinkje te drukken!

Als je zo al je ‘zones’ hebt gemaakt, kun je je flows gaan rangschikken. Let wel op! De mappen die je hier aanmaakt om je flows te rangschikken, staan totaal los van de zones die je in het tabje ‘Apparaten’ aanmaakt!

Het rangschikken van flows doe je door per flow rechtsbovenin op het tandwieltje te drukken en vervolgens bij ‘map’ de gewenste map te kiezen. Als je een flow plaatst in Keuken en je filtert vervolgens je flows op Begane grond, zal deze flow ook zichtbaar zijn.

Flows filteren doe je door bovenin het tabje ‘Flows’ op de tekst ‘Flows’ te drukken en vervolgens op het mapje te drukken.

Zo kun je (enigszins omslachtig, dat wel), je flows ordenen zoals je zelf wil. Dus ook op basis van de zone die hoort bij een bepaalde flow.

1 Like

Sorry maar Fred en ik hebben het over iets heel anders. Het gaat ons om de tijd die je kan instellen dat een zone inactief is. Die instelling gaat nu van 0 naar 1 naar 5 en vervolgens veelvouden van 5 minuten. We zouden het fijn vinden als die tijd traploos zou kunnen instellen middels het zelf kunnen ingeven van een numerieke variabele.

En, al een request gedaan?

ga ik dadelijk doen ja, komt goed :wink:

1 Like

Daarom reageerde ik ook op @Anjo_Schuite
:wink:

1 Like

Oeps, zie het nu ook. Sorry :see_no_evil:

Inmiddels de request gedaan bij Athom