Hej
Vad anvÀnder ni för temperaturgivare till Homey Pro?
Jag Àr ny med Homey och har mÄnga tempgivare fn
ansluten till Telldus V2 bÄde rumsgivare (Telldus mfl) och
givare med separat tempgivare ingen verkar fungera med Homey.
Mvh Anders
Hej
Jag har
1 Esic 433
2 HZ electric zigbee
2 Aqara Zigbee
1 aeotec multisensor 6 Zigbee
Dessa funkar fint , kommer dock ihÄg att det var lite speciellt att fÄ Esic att funka men inte vad, men det stÄr att lÀsa nÄgonstans.
Har en vÀderstation som jag inte har lyckats fÄ kontakt med: Nexus prolouge sÄ Àr det nÄgon som har lyckats med det Àr jag intreserad.
//Jocke
Det brukar gÄ att anvÀnda Telldus givare via appen Wireless Weather Sensors, aktivera protokoll för Alecto v3 sÄ bör den hitta dina givare. TyvÀrr listas varje givare tvÄ gÄnger, aktivera bara de som ger vettiga temperaturvÀrden.
Hej
NÀr jag sökte givare enl ovan dyk 4 sensor upp varav 2 var relevanta,
jag har 13 givare i huset, man kanske fÄr byta ut samtliga till nÄgot
som fungerar.
Mvh Anders
Ăr samtliga av samma fabrikat? De kanske anvĂ€nder nĂ„got annat protokoll?
Wireless Weather Sensors hanterar bara sensorer pÄ 433 MHz.
Sen kan det nog dröja ett tag innan appen hör nÄgot frÄn sensorerna, alla sensorer Àr inte sÄ pratsamma.
Tack
Bara för att du frÄgade om tempgivare, sÄ gjorde jag en ny sökning pÄ givare och fann min ute givare till vÀderstationen.
//Jocke
Hej
Jag har gjort nya sökningar med alla protokoll iprickade
men det har inte dykt upp nÄgra nya givare, tvÀrtom verkar
jag tappat kontakten med en jag har haft kontakt med tidigare.
Mvh Anders
Försöker koppla gamla Telldus temp/temp & temp/hygro enheter. Jag kör HomeyPro(2023) och har laddat ner Alecto appen (v4.2.0), Wireless Weather Station (v3.2.1), Telldus, Telldus live och Telldus Z-wave bland flera andra appar.
Hur aktiverar jag protokollet Alecto v3?
Var hittar jag nu temp sensorerna? Via Wireless Weather Station?
Eller Àr det dax för nya sensorer? Vad rekommenderar ni i sÄ fall? Intresserad av att monitorera:
- rum inne
- rum ute
- KylskÄp
- Frys
Hur det funkar med temp/temp vet jag inte, tror det varit lite strul för de som har den, men temp/hygro har varit i stort sett problemfritt för mig. NĂ„gon gĂ„ng dĂ„ och dĂ„ faller en sensor bort, men den Ă„terkommer normalt inom nĂ„gra timmar utan att jag gör nĂ„got. MisstĂ€nker att signalerna frĂ„n tvĂ„ sensorer âkrockar i luftenâ.
Protokoll vÀljer jag genom att öppna appen (Wireless Weather Sensors v3.2.1), klickar pÄ kugghjulet och vÀljer App Settings och klickar i ruta/rutor för önskade protokoll.
Fantastiskt!
TÀnk vilka smÄ avgrÀnsade grÀnder det finns. Hade inte hittat kugghjulet pÄ WWS appen. VÀl dÀr och klickat i den du föreslagit, dök de upp en rad enheter.
Tack.
Men hur kan jag veta att jag söker dessa enheter i den optionen pÄ den appen? Finns det nÄgon lista eller har det nÄgot med chiptillverkare?
Stort tack i alla fall.
Om frÄgan Àr hur man skall veta att man skall söka med ett visst protokoll för att upptÀcka en viss enhet sÄ har jag ingen aning. Minns inte varifrÄn jag fÄtt lÀra mig att det Àr Alecto v3 för just dessa.
Magiskt. Stort tack i alla fall. Resten fÄr vi fortsÀtta söka pÄ dÄ. Trevlig helg.
Testat bÄde schneider wiser, och ruuvi temp givare, frÀmst för att ha som utetemp givare. BÄda verkar faktiskt klara jobbet riktigt bra
TĂ€nker pĂ„ Schneiders temp/fukt. I specarna stĂ„r det mĂ€ttemperatur â10âŠ50 °C
Har du testat om den kan mÀta under -10c?
Ja den har fungerat fint till -20 iallafall, annars Ruuviâs köpte enbart för att klara lĂ€gre temperaturer. Nackdelen att den kör via bluetooth och fĂ„r begrĂ€nsad rĂ€ckvidd. Men som sagt har bĂ„da uppsatta och de följer varandra snarlikt +/- 0.2-0.6 graders skillnad. men kan ocksĂ„ ha med hur ofta de uppdaterar.