Telldus temperaturmÀtare

För att ordna sÄ att temperaturen blir rÀtt pÄ den felvisande enheten sÄ kan man gÄ in pÄ kugghjulet (instÀllningar) o sedan vÀlja avancerade instÀllningar. Klicka pÄ temperatur. DÀrefter lÀgger du till det gradantalet som behövs för att anpassa sÄ att du fÄr samma temperatur som pÄ termometern.

Det var veldig nyttig informasjon! :slightly_smiling_face: Jeg lurte veldig her pÄ hvilke merkelige temperaturer jeg fikk inn her - i tillegg til de riktige - men nÄ forstÄr jeg jo det. :+1:

Jeg er helt ny pÄ Homey, men blant alt jeg strever med, sÄ har jeg faktisk fÄtt inn Telldus-temperaturene.
Jeg skriver her hvordan, for det er det sikkert flere som vil lure pÄ.
Jeg har Homey Pro 2023, sÄ vet jo ikke hvordan det er med Bridge.

1. SĂžk pĂ„ “Wireless” under apper og hent inn “Wireless Weather Sensors”-appen.
  2. GÄ pÄ tannhjulet Þverst til hÞyre og velg Appinnstillinger.
  3. Kryss av for Alecto V3 og klikk pÄ Save settings, litt lengere ned.
  4. Etter hvert dukker det opp mÄlere enda lengere ned, som en liste. Det tok litt tid og jeg var ut og inn her flere ganger, fÞr alle dukket opp.
  5. GÄ ut av appen og til Enheter + . Etter hvert dukker Wireless Weather Sensors-ikonet opp under Merker, eller du kan sÞke det opp. Klikk pÄ det.
  6. Klikk pÄ valget utifra hvilket ikon du sÄ ved mÄleren i app-listen og hent inn mÄlerne. ForelÞpig ser du ikke hva som er hvilke, sÄ jeg hentet fÞrst bare inn alt sammen.
  7. Under Enheter kan du nÄ holde litt pÄ en enhet, sÄ kommer du inn pÄ visning av temperatur og evt luftfuktighet. Utifra verdiene her finner du hvilken mÄler det er.
  8. Klikk pÄ tannhjulet Þverst til hÞyre, sÄ kan du navngi den og legge den i riktig sone/rom - eller evt. slette den, hvis den ikke skal med.
  9. Samme sted kan du klikke pÄ hjerte, hvis den skal vÊre en favoritt og du kan gÄ pÄ Avanserte innstillinger for Ä evt. ekskludere den fra Climate. Climate kommer opp som en gjennomsnittlig temperatur av alt du ikke har ekskludert, sÄ jeg ekskluderte temp fra ute og fryseskap.
  10. Noen legger seg dobbelt med helt feil verdier pÄ den ene (40 grader feil), sÄ de kan bare slettes igjen.
  11. HÄper dette kan hjelpe noen som er like nybegynner som meg :slightly_smiling_face:
2 Likes

Jag har exakt samma problem nu (Pro 2019). Fick du nÄgon ordning pÄ det PeeGee?

I mitt fall skapar detta Àven allmÀnna problem med Homey, sÄ som att Zigbee slutar fungera och störningar i Zwave. Jag har skapat tvÄ support tickets hos Athom, den första för snart en mÄnad sedan, men fÄr ingen respons alls.

Apputvecklaren verkar ocksÄ hÄlla sig undan.

NÀ jag lyckades aldrig lösa det med den appen tyvÀrr, sÄ jag tröttnade och fixade en ny Tellstick som fÄr ta emot alla 433-sensorer. Sen anvÀnder jag Telldusappen pÄ Homeyn för att fÄ in alla sensorer dÀr.

Funkar hur bra som helst, men drygt att man inte kunde lÀmna Telldus helt.

Trist. :confused: Utvecklaren har precis svarat mig i trĂ„den för appen att bĂ€sta lösningen Ă€r att ta bort appen frĂ„n Homey App Store
 :open_mouth: Han verkar ha givit upp.

Jag försökte fĂ„ till Telldusappen i Homey för ett tag sedan, men fick inte till det. MĂ„ste nog ge det ett nytt försök
de flesta av mina kritiska flows styrs av diverse 433 MHz-sensorer.

Jag vet att detta Ă€r lite OT men fĂ„r jag frĂ„ga dig PeeGee om du Ă€r kunnig nĂ€r det gĂ€ller Telldusappen? Jag försöker fĂ„ in den i Homey men nĂ€r jag försöker lĂ€gga till den som en “Device” fĂ„r jag upp det hĂ€r:

Klickar jag pĂ„ “Close” sĂ„ har ingen Telldus device skapats. (Jag kopierade in alla “keys” och “tokens” som jag fick via Telldus Technologies.)

Ja det Àr lite trist, men en fördel med Tellsticken Àr ju att den har uttag för extern antenn, nÄgot jag saknar pÄ Homeyn, sÄ med den sÄ fÄr jag i alla fall in alla termometrar jag har ute i förrÄd osv, nÄgot som inte gick med Homeyn.

Jag jag sÄg hans kommentarer i den andra trÄden, jag Àr med dÀr ocksÄ sedan jag gjorde den dÀr resan, men fick inte heller nÄgra konkreta svar tyvÀrr.

TyvÀrr inte speciellt kunnig, minns att jag ocksÄ fick kriga en del med Telldusappen, men till slut fick jag till det.

Jag kör med version 1.3.1 Test, vet inte om du har provat den annars kanske det kan vara ett första steg.

1.3.1 gick bra att fÄ in! Tack! :+1:

Jag har ocksÄ fÄtt in den enda sensor jag har aktiv nu (tempsensor som Àr modifierad till ljussensor). DÀremot uppdaterar den inte i Homey som den gör i Telldus. Startar jag om Homey sÄ fÄr sensorn ett nytt vÀrde men sen uppdateras den inte nÀr vÀrdet Àndras. NÄgot du varit med om och vet hur man fÄr ordning pÄ?

Jag har satt “Polling interval” till tio sekunder i Telldus Live-enheten och har givetvis testat att starta om appen ocksĂ„.

Skumt, min uppdateras i alla fall sedan jag fick till det hela.

Vill minnas att jag försökte “tighta” till polling intervall pĂ„ min ocksĂ„ men att jag inte fick det att fungera sĂ„ bra, jag har 240 pĂ„ min just nu och det verkar fungera som sagt.

Vad menar du med att du modifierat din tempsensor till en ljussensor? Nu blev jag nyfiken, hur gjorde du samt vad anvÀnde du den till?

Jag bytte helt sonika ut termistorn mot en fotoresistor som jag monterade genom plasthöljet. Jag anvĂ€nder den för att styra inne- och utebelysning efter de verkliga ljusförhĂ„llandena. Jag har aldrig gillat att styra ljus efter klocka eller solrörelser
det kan ju bli kolmörkt mitt pĂ„ dagen pĂ„ sommaren om en rejĂ€l Ă„skcell drar in. Det Ă€r bara en ljussensor som trigger som fixar sĂ„dana scenarior.

Fördelen med att modifiera en 433 MHz-sensor framför att anvÀnda en motsvarande Zigbee eller Zwave Àr att 433 MHz-sensorerna uppdaterar mycket oftare (nÀr Wireless Weather Sensor-appen fungerar), de Àr mycket billigare och att de anvÀnder vanliga AA-eller AAA-batterier, vilket gör att de har sjukt mycket bÀttre batteritid.

1 Like

Jag har styrt mot klockan och molnigheten frÄn SMHI-appen. Det har funkat rÀtt bra.
2 timmar före solnedgÄngen och molnigheten Àr Àver ett visst vÀrde starta en transition frÄn appen chronograph annars starta den 1 timme innan

Merkelig at dere har disse problemene, for jeg har ingen problemer. En gang i blant, nÄr det har vÊrt en oppdatering, mÄ jeg starte appen eller Homey Pro pÄ nytt - og da er alt pÄ stell igjen pÄ fÄ minutter. Og dette skjer veldig sjelden. Jeg har ikke fÞrt noen logg, men det er maks 2-3 ganger per Är.