Hallo, hier een ‘probleem’ waar ik maar niet uit kom.
Ik heb een flow dat als er iemand thuis komt de poort automatisch open gaat áls de poort nog dicht is.
Alleen als we samen thuis komen dan krijgt ie volgens mij een dubbel signaal waardoor de poort op heel korte tijd 2 open signalen krijgt waardoor die uiteindelijk op de helft blijft open staan, behoorlijk irritant. Hoe kan ik dit ondervangen?
Wat voor een device is bijvoorbeeld de poort,
En wat is je flow? Deel die.
Heb je al geverifieerd dat je theorie klopt?
Heb je logging wat er gebeurde dat de poort half open ging?
Het device van de poort is een kaku schakelaar die een puls geeft op een potentiaal vrij contact.
Op de poort zit een zigbee kaku contactsensor.
Geen idee hoe jk de logging terugzoek…
De flow is
Gebruik als tussenstap een JA/NEE variabele, bijvoorbeeld ‘Open gate’
WHEN
iemand komt thuis
THEN
set variable ‘Open gate’ to JA
WHEN
variable ‘Open gate’ is veranderd
AND
variabele ‘Open gate’ is JA
THEN
Open gate
De eerste persoon zal de variabele naar JA veranderen. De tweede persoon zal de variabele niet veranderen, want de variabele is al JA. Kortom de tweede flow loopt maar 1 keer
Je hebt dan nog wel een aanvullende flow nodig, die de ‘Open gate’-variabele weer op NEE zet. Bijvoorbeeld in de flow die de poort sluit. Anders gaat de poort nooit meer open, aangezien de variabele altijd op JA zal blijven staan.
Uiteraard
Thnx, werkt als een trein!!
Goeie, gelijk opgenomen in de flow
Als je poort aangeeft in Homey of ie open of dicht is kan het wellicht ook in 1 flow:
ALS
Er iemand thuiskomt
EN
De poort is dicht
DAN
Open poort
Scheelt je een variabele te gebruiken en een extra flow (of zelfs 2 als je het terugzetten van die variabele op Nee niet kunt verwerken in de flow voor het sluiten vn de poort).
Kan simpel met alleen een Timer in één flow.
Hierbij Chronograph gebruikt maar andere timers kunnen ook. (wellicht wel even Timer aanmaken maar dat is hier niet eens nodig)
de ASUN650 schakelt standaard voor 120 seconden een contact. Dan moet de poort dus open zijn. je kunt ook de laatste status vragen van de ASUN (omhoog / omlaag) dus ook daarvoor geen variable nodig.
Wat logging toegevoegd en dit zou het kunnen zijn voor Komt thuis & Poort open.
\
Let op, als je Telefoon / Homey App even denkt dat je weg bent geweest en weer thuis bent kan dus zomaar de poort onbedoeld geopend worden!
even van uitgegaan dat omhoog een poort open is, dan is omlaag dus dicht.
Testen op Niet Omhoog is anders dan testen op omlaag, omdat er ook een soort onbeduide status als de App het niet weet wat de laatste stand was. undefined of null of zo.
Tip aanvullend kan zijn om het Kaku verhaal te vervangen, Kaku heeft een enkelvoudig protocol, heb daar zeer slechte ervaringen mee omdat je de actuele status van een schakeling niet altijd kan vertrouwen/uitlezen.
Volgens het plaatje in de flow van @Jeroen_Coenradi gaat het om een Zigbee sensor van Kaku.
Die heeft daar geen last van en heeft gewoon 2-weg communicatie.
Ik herken die niet, custom icon en zie nergens een type. Ik ging uit vande opening post waar gesproken wordt over dubbel signaal. En dat zou goed overeen komen met het gedrag van de asun650.
Maar goed, ts is daar niet duidelijk over.
en ik dacht dat @Phil_Bro het over deze had:
ik ben daar van een ASUN type met RF433 uitgegaan maar herken die in de Flow niet.
maar KAKU RF voor dergelijke zaken is altijd een risico met replay attacks.