Technische en O.T. vraag over vertraagde inschakeling van LED strip achter trafo

In mijn keuken heb ik een inbouw schakelaar waarachter een Fibaro FGS-222 zit. Hiermee kan ik fysiek een LED strip aanzetten, of deze via Homey bedienen. Zo gaat die LED strip bijvoorbeeld ook aan als er beweging wordt geconstateerd. Werkt al jaren super.

Nu merk ik dat er steeds meer vertraging ontstaat als de trigger ‘beweging’ is. Dat lijkt een Homey issue, maar ik verdenk iets anders (alle andere led/lampen schakelen veel sneller!)

Hoe is het bedraad:
Netstroom staat op de FGS-222 en deze schakelt - door de knoppen of via een Homey flow - aan. Deze zet stroom op een LED transformator (welke ik verdenk…) en die transformator zet stroom op de LED strip.

Ik snap dat de transformator even nodig heeft om 230v naar 12v om te zetten; die vertraging zie ik ook elders in huis en is minder dan een seconde. Zo was het ook in mijn keuken. Maar inmiddels is het nu al rond de > 3 seconden…

Kan het zijn dat een trafo steeds trager wordt? Dus dat deze gedurende zijn levensduur steeds langer nodig heeft om ‘op spanning’ te komen? Travo is inmiddels 10 jaar oud!

Dank alvast voor het mee denken :slight_smile:

Als je met een schakelaar de strip fysiek kunt schakelen valt toch wel makkelijk te testen of het aan Homey ligt of aan de Fibaro? Zie je de vertraging ook met handmatig schakelen? Wat gebeurt er als je een flow maakt met dezelfde “beweging” trigger die iets anders (snels) schakelt, zit er dan ook een vertraging in?

1 Like

Ja, klopt Robert. Ik zie de vertraging ook met de fysieke schakelaar. En ik realiseer me gelijk dat ik hiermee het antwoord heb… :woozy_face:
(de schakelaar gebruik ik eigenlijk nooit. Homey bestuurt alle acties, vandaar dat ik mezelf ook even op het verkeerde been zette. Uitschakelen met Homey / fysiek is overigens direct).

Een trafo kan dus verouderen en vertragen.

Ik ga op zoek naar een nieuwe.

UPDATE:
Had nog een (iets zwaardere) trafo in huis. De oude eruit, vervanger erin. Schakelt weer nagenoeg direct!