Tado heeft een eigen systeem van afwezig/thuis. Daarvoor moet je volgens mij betalen. Met Homey kun je thuis/afwezig niet instellen in Tado omdat Tado dat niet toestaat. Je kunt echter alsnog hetzelfde bereiken. Maak twee flows.
Flow 1:
Als iedereen weg is, dan zet verwarming uit (of laag, wat je wilt)
Flow 2:
Als iemand thuiskomt, hervat het slimme schema
Dat komt in feite op hetzelfde neer als wat Tado zou kunnen met Thuis/afwezig. Zelf heb ik ook Tado en in combinatie met Homey is hun abonnement vrij zinloos.
Ter verduidelijking: ik gebruik dus wel de schema’s van Tado. Dat kun je ook helemaal met Homey regelen, maar ik vind de UI van Tado makkelijker. Bovendien is Tado vrij slim in het voorspellen van wanneer de verwarming aan moet. In Tado kun je aangeven dat het een bepaalde temperatuur moet zijn op een bepaald tijdstip en dan begint hij al eerder. Met Homey kun je alleen de temperatuur instellen zoals je dat handmatig zou doen. Dan zou je dus in Homey moeten berekenen hoe laat je moet starten, wat nogal lastig is.
Als je trouwens de Tado slimme thermostaat aanschaft en je hebt stadsverwarming, vergeet dan niet in de instellingen van Tado aan te geven dat elke ruimte apart geschakeld moet worden. Ik heb de slimme thermostaat in de woonkamer voor vloerverwarming en in 6 kamers een radiatorknop. Standaard gaat Tado er dan van uit dat als je warmte in één van die 6 kamers wilt, dat hij dan ook de vloerverwarming aan moet zetten. Het gevolg is dan dat het in de woonkamer onnodig heet wordt. In de instellingen van Tado kun je dat loskoppelen.