Ta bort utlöst larm på Fibaro Smoke Sensor

Jag har en Fibaro Smoke Sensor (FGSD-002) som av någon anledning löst ut men nu lugnat sig. Hur gör jag för att få bort varningen i min Homey? Just nu blinkar den rött.

Sedan skulle jag gärna vilja ha någon form av pushnotis på mina Androidenheter. Hur gör jag enklast det?

Är det bara i Homey den blinkar eller blinkar det på själva Fibaro också? Fibaro ska, enligt manualen, automatiskt återställa brandlarm på Z-wave kontroller.
Om det bara är i Homey kan du testa att starta om Fibaro-appen i Homey eller hela Homey.

Ladda ner Homey-appen på den eller dom enheter du vill få push skickade till. Sedan lägger du till Mobil, Skicka push, väljer användare och skapar texten du vill skicka under Då… i flödet.

Precis när jag läste detta så larmade den igen för rök men det finns ingen rök här vad jag kan se.

Tre högljudda pip sedan kort paus och därefter tre pip igen.

Enligt Homey så är batterinivån 100%. Jag vet inte om den stämmer.

Första stora frågan är varför den larmar två dagar i rad… Sedan får jag ta detaljerna senare.

Om batteriet skulle vara dåligt skulle Fibaron blink gult.

Tittade i manualen och med parameter 1 kan man ställa känsligheten för rök. Default ska vara 2, vilket är medel. 1 är hög känslighet och 3 är låg okänslighet. Du kan kolla vad det står på och ev. ändra till 3 (om den står på 2).

Den kan vara defekt. Den gör tydligen en intern felkoll lite då och då.

Kan den ha problem med kommunikationen ibland. Har du bra signal på Z-wave hela tiden där den sitter? Du kan göra ett kommunikationstest enligt nedan,

Lycka till!

Känsligheten är medel, jag kollade den igår.

Mottagningen borde vara bra. Det är tre till fyra meter mellan Homeyn och Fibaron, fri sikt. Jag får forska mer i helgen, vågar inte sätta i batteriet om jag inte är hemma.

Tack för hjälpen så långt. Jag fortsätter i helgen (finns en annan brandvarnare också i huset).