Synchroniseer naar Google Assistant

Ik heb gemerkt dat deze functie zich keer op keer zelf uit zet na een aantal dagen in de Homey app. Is er ook een manier dat dit wel aanblijft staan ?

1 Like

Mijn idee is dat zulks niet hoeft. Dat synchroniseren is alleen een kennismakingsgesprek en daarna gebeurt alles onder water. In ieder geval werkt het zo bij mij. Na een nieuwe aanwinst synchroniseer ik en dan doet de new kid in town ook mee.

Ik heb dat ook gemerkt en ben idd ook overgestapt naar handmatig synchroniseren, omdat je het alleen nodig hebt als je apparaten toevoegt of verwijdert, of je favoriete flows aanpast.

Ik had het ook als een blijvend iets gezien, maar nu ik er nog eens naar kijk kan het ook best als een eenmalige actie bedoeld zijn… Hoe dan ook, als je het automatisch en blijvend wilt dan kan alleen Athom support dit oplossen.

Ik heb het toevallig weken geleden bij Athom gemeld.
Als t schuifje uit staat, en ik geef een stemcommando voor bv tado temperatuur instellen, werkt dat niet.
Het is is dus niet alleen bij gewijzigde apparaten en flows van nut…

Ik was de eerste en enige die dit probleem heeft gemeld zeiden ze
(Ik ben keurig en vlot geholpen, dat wil ik er ook even bij zeggen).
Ik heb wekenlang gelogged: zo iedere 6 dagen springt het schuifje uit.
Afijn, op advies koppeling met G verwijderd, weer gekoppeld, alle apparaten en routines weer terug op hin plek gezet: geen verschil.
In het kort:
Volgens Athom gaat het schuifje uit als er te lang geen response van Google komt.
Voor het geval iemand de koppeling met Google verwijderd.
Op mijn hint dat ze dan de time-out wat ruimer zouden kunnen zetten gingen ze niet in.
“Omdat ik de enige ben die dit probleem heeft gemeld.”
Mailwisseling beschikbaar voor de geïnteresseerden.

Heel vreemd. Ik zet dagelijks lampen aan en uit met Google. Het schakelaartje gaat uit, maar de lampen blijven reageren en ook Google Home laat keurig de status van alle lampen zien.

De Tado thermostaten zijn ook rechtstreeks met Google Home verbonden dus dat is niet helemaal vergelijkbaar. Ik gebruik alleen de Homey variant in de open keuken, zodat ik twee thermostaten in verschillende “ruimten” heb, ook al is dat dezelfde Tado zone. Doe ik dat niet, en ik zeg inde keuken “zet de temperatuur op 20,5 graden”, dan doet Google dat in mijn hele huis omdat de keuken geen eigen thermostaat heeft.

Het lijkt er dan dus wat mij betreft op dat het schakelaartje wel uit lijkt, maar dat synchronisatie gewoon doorgaat. Ik kan het verhaal van Athom anders niet plaatsen.

Blijft wel dat als ik apparaten toevoeg of verwijder in Homey dat Google dat niet automatisch ziet tot ik handmatig synchroniseer. Ik dacht gemerkt te hebben dat het schakelaartje dat ook automatisch deed. Bijvoorbeeld mijn Harmony Hub doet dat namelijk wel. Als ik die anders configureer komt dat vanzelf ook in Google Home.

1 Like

Dat heb ik ook met mijn Honeywell t6 thermostaat die reageert ook niet meer als het schuifje na een aantal dagen weer uit staat, en haal ik dan het schuifje weer om dan werkt hij ook meteen weer. Maar vreemd genoeg blijven mijn Hue lampen wel gewoon werken op stemcommando met GA als het schuifje uitstaat. Maar zo te zien hebben dus meer mensen er last van dat het schuifje automatisch weer uit gaat, dan weet ik een ieder geval dat het niet door mijn Homey of door een instelling hier komt.

Je kunt het beste Homey Script installeren en dan de app laten herstarten wanneer noodzakelijk.

await Homey.apps.restartApp({id: 'google.assistant'});
return true;

noem het googlerestart.js

1 Like

Het kan ook met “standaard” Homey: activeer het Power Ueser experiment in de instellingen, dan is er een system card om een app te herstarten.

@ChrisBoer Echt, zo simpel?
Ik heb het meteen even getest in de web api playground, maar daar krijg ik de melding “kan die app niet vinden”.


@Edwin_D Dankjewel, die is mij bekend, maar in de ‘herstart een app’ keuzelijst komt hij niet voor, daar had ik al gekeken.

@DON-PAPA @Edwin_D Ik weet het al waarom het bij mij dan misgaat met tado, al blijft het een feit dat commando’s naar tado op Homey, bij mij dan, niet meer werken als het schuifje uit staat.

Ik heb toen de tado thermostaat van Homey in mijn Ggl Home ruimte “Woonkamer” gezet, en de tado thermostaat van de tado gekoppelde service in Ggl in de “loze” ruimte ‘tado’ genaamd.
Ik zeg altijd “temperatuur woonkamer 19 graden”
Dus de “echte” tado en de “Homey” tado moet ik even wisselen qua Ggl Home ruimte.
Dan stuurt Ggl tado rechtsreeks aan in mijn beleving.

@ChrisBoer Ik kan er geen chocola van maken. Het lijkt te kunnen via onderstaande.
Ik heb dit gevonden maar krijg het niet in een werkend commando gegoten…
Heb jij een idee?
HomeyAPI
Class: ManagerGoogleAssistant
Method: async setOptionEnabled(optsopt)

Je moet wel even de juiste app naam erbij zetten dus ik heb het destijds gebruikt voor netatmo.

Het kan ook homey.google.nogwat zijn ik
zal er straks even naar kijken

Google assistant is alleen geen app, dus @ChrisBoer 's commando gaat niet werken.
En ik denk dat HomeyScript niet genoeg permissies heeft om dingen als de Google manager (Homey.system level) aan te spreken voor te wijzigen, hoogst waarschijnlijk alleen “read-only”.

Ik heb het idd precies andersom, de Homey versies van de thermostaten staan op een na in mijn “Verborgen” huis op Google Home.

Ga ik ook doen denk ik, alhoewel, het is mijn prima werkende “sync schuifje staat uit” notificatie😆
Maar toch maar gedaan @Edwin_D, ik heb huis “niet bedienen” toegevoegd en e.e.a. daar naartoe verplaatst. Dubbele meldingen e.d. zijn nu weg.
Dank voor deze tip!!