Hei. I mitt hus fra 1983 har jeg noen bad som tidligere hadde en “effektbryter” med 1,2,3 valg. Nå har jeg kjøpt nye termostater av typen Z-TRM3 fra HeatIt og de kan skru varmekablene av eller på. Det finnes ikke noen sensor i gulvet og jeg har foreløpig ikke romsensor (termostatene er montert utenfor av badet)
Det jeg ønsker er at gulvet skal være godt og varmt i 7 tiden på morgenen og på ettemiddagen i 18-19 tiden. Resten av dagen og om natten er det ikke så nøye, men gulvet kan ikke bli helt kaldt om vinteren på dagtid. Om sommeren har jeg ikke behov for varme i gulvet.
Problemet er at siden jeg ikke har termostat eller effektregulering, så blir gulvet like gjerne for varmt som for kaldt. Jeg kan ganske enkelt montere en “romføler”, men jeg er redd for at gulvet kan bli for varmt å gå på, selv om rommet oppleves som kaldt om morgenen og kvelden.
Er det noen som er i samme situasjon og har funnet noen smarte løsninger? I værste fall kan jeg kjøpe nye termostater, men å få en sensor montert i gulvet tror jeg ikke jeg får til uten å ødelegge noe…
En løsning kan være å bruke termostaten som en enkel effektsregulator.
For eksempel at varmekablene skal slås på 1-2 timer før kl 07 og kl 18, og deretter kjøre annenhver time på kvelden/ natt etc.
Du kan også lage en flow som bestemmer hvor lenge varmekablene skal stå på ut ifra om det er sommer eller vinter, kaldt eller varmt inne/ ut generelt etc.
Her må du nesten bare prøve deg fram for å finne et oppsett som passer best.
Et annet alternativ er å bruke en batteridrevet temperatursensor som du kan plassere på baderomsgulvet.
Da kan appen VThermo være nyttig for å styre varmen mer presist. Vær obs på at dette kan bli litt ustabilt, avhengig av hvor ofte sensoren rapporterer temperatur.
Og det kan bli en potensiell varmgang i gulvet ved batterisvikt hvis flow ikke tar hensyn til dette.
Tusen takk for et utfyllende svar med flere forslag! Jeg vil gjerne gjøre det så enkelt som mulig og har kjøpt en Aqara batteridrevet termostat som jeg ha plassert på gulvet. Er da det slik at jeg må bruke vThermo og hvordan blir i så fall flow’en? Jeg håpet at det ville være mulig å lage en enkel flow som skrur på HeatIt når Aqara viser at temperaturen er under 24 og ikke over 35 grader?
Bare hyggelig!
I teorien trenger du bare å laste ned VThermo-appen og legge den til som en ny enhet i samme sone som din HeatIt-termostat og Aqara-temperaturføler.
Deretter justerer du temperaturen på badet ved å bruke kun den virtuelle termostaten (VThermo). Da skal styringen gå helt automatisk.
Obs: Jeg måtte aktivere to innstillinger under “Avanserte innstillinger” før den fungerte hos meg:
Temperature sensors in the same zone → Temperature sensors → Ja
Control devices in the same zone → Thermostats → Ja
Jeg anbefaler også sterkt å lage en “sikkerhets-flow” som skrur av varmekabelen dersom:
temperaturen overstiger f.eks. 35 °C, eller
batterinivået går under f.eks. 20 %, eller
termostaten har stått på over 2 timer sammenhengende