Maakt Homey alle andere bridges overbodig?

Hallo, in het kader van een algemene renovatie van mijn huis wil ik een aantal zaken automatiseren via een oplossing zoals Homey. Dit betreft hoofdzakelijk verlichting, sonos, sunscreens, thermostaat, vijverpomp/filter, security.
Mijn vraag is zeer basic en misschien zelfs dom :crazy_face::
moet ik, naast de Homey smart home hub, nog altijd de aparte hubs van derden (zoals Philips Hue bridge, of Fibaro Home center Lite, of Somfy hub) aankopen?

Tnx !

Nope! Homey kan de met de meeste systemen rechtstreeks communiceren. Bij sommige apparaten zoals Tado is het bijvoorbeeld wel nog nodig maar alles van Fibaro is bijvoorbeeld direct aansluitbaar

Welkom in de community,
Kijk in de app store, meestal staat het goed vermeld hoe je devices kan koppelen.
Homey doet zelf zigbee en z-wave, daar heb je dus geen extra hub voor nodig.
Hue heeft Athom op basis van de hub geïmplementeerd voor zigbee in Homey enabled was maar daar is een community app om direct te koppelen. Tradfri is net andersom. Voor deze twee merken heb je keuze.
Zover ik weet is alle z-wave alleen direct te koppelen,

Klik aan klik uit en dergelijke RF 433 mHz systemen kunnen direct vanuit Homey aangestuurd worden.

Veel anderre systemen koppelen op WiFi of cloud service,
Je kunt bijvoorbeeld geen Honeywell hr92 radiator kraan rechtstreeks koppelen maar wel via een evo home systeem. Zo zijn er meer systemen waar je een compleet systeem kan koppelen maar niet individuele modules.

Somfy RTS kan rechtstreeks, maar IO is een gesloten protocol en kan alleen via de tahoma box.
Zo zijn er vast nog veel meer.

zou zelf wel willen adviseren om Philips Hue, middels de HUB van Philips te laten lopen.
Deze kan je simpel koppelen in Homey, en daar ook zaken in aanpassen, zo gebruik ik het ook.
Maar enkel de Hue lampen direct koppelen aan Homey adviseer ik niet, dit heeft er mee te maken dat het Zigbee netwerk van Homey niet extreem stabiel is.

Verder regelt Homey eigenlijk alles wel.
Heb een early model van 2018, en nog steeds dik en dik te vrede.
Inmiddels over de 150flows, and counting :smiley: :smiley:

Ik moest inderdaad even aan In de ban van de Ring denken.

Ik ben niet eens een prille gebruiker, al is er een bestelling weg voor de eerste LED-lampen de deur uit gegaan. Mijn bedoeling is om met Lightwave (dimmer, stopcontact) aan de slag te gaan, een Apple-TV 4K staat er al. Maar ook Lightwave kent een bridge, zoals zoveel andere apparaten (Hue enzovoort). Kan Homey al deze bridges vervangen?

Verder ben ik gecharmeerd van alle andere apparaten die met Homey kunnen worden aangestuurd. Maar de grootste hobbel is in mijn geval nog altijd mijn vrouw.

Samengevoegd en titel aangepast om duidelijker te maken!

Dank, inderdaad duidelijker zo. :sunglasses:

Even nog een kleine aanvulling hier op deze staat niet in de App store homeyconz.
Dit is een app die gemaakt is om deconz te draaien.
Je hebt hier wel wat extra hardeare voor nodig zoals een rasverry pi en een conbee ZigBee stick.
Enige kennis is vereist om de app te installeren via cli en een api key te verkrijgen.
Dit alles staat uitgelegd op dit forum.
Voordeel is dat je veel meer merken kan aansturen voor sensoren lampen etc.
Tevens verhelpt dit veel tekortkomingen die nu nog aanwezig zijn in het ZigBee gedeelte van homey