Spørsmål om valg av komponenter til romstyring

Jeg er fortsatt ganske ny på Homey Pro. Jeg har erfaring fra for 15 år siden som automasjonsingeniør, der jeg bygde og programmerte større systemer, og jobber i dag som energi-rådgiver. Jeg har altså en god del kunnskap om hva jeg ønsker, men ikke nødvendigvis hvilke produkter jeg bør velge til hjemmebruk. Jeg holder til i Norge, så det kan ha noe å si for valget av produkter.

Huset mitt har en Nibe jordvarmepumpe, og jeg planlegger å oppgradere elektronikken på den for å integrere den med Homey. Jeg har også et gammelt Devi/Danfoss Link-RS system i dag. Danfoss har sagt at det ikke kan integreres med Homey og at det bør byttes ut. Jeg har 4 rom med romsensor og elektrisk gulvvarme, samt 8 rom med romsensor og radiatorer, totalt 11 radiatorer.

I tillegg skal jeg installere et nytt Systemair VSR700 med kjøling fra borehull til varmepumpen, og det skal også integreres med Homey Pro. Planen er å kontrollere både hastighet og temperatur på ventilasjonssystemet basert på målinger fra rommene og utetemperaturen.

Jeg ønsker også å kunne bruke kjøling gjennom radiatorene, regulert etter duggpunkt, samtidig som kjølingen går til borehullet for energibrønnen.

For å få dette til, må jeg bytte ut romkontrollsystemet mitt. Her er kriteriene jeg har for sensorer i de ulike rommene:

• Stue: Temp, Luftfuktighet, CO2, VOC
  • Spisestue: Temp, Luftfuktighet, CO2, VOC
  • Kjøkken: Temp, VOC
  • WC: Temp, VOC
  • Bad: Temp, IR Temp gulvflate, Luftfuktighet
  • 3x Soverom: Temp, CO2, VOC
  • Kontor: Temp, CO2, VOC, Radon
  • Kjellerstue: Temp, CO2, VOC, Radon
  • Gang: Temp, Luftfuktighet

Jeg foretrekker at sensorene som ikke brukes til gulvvarme går på batteri. Jeg ønsker også sensorer med skjerm for målinger, og muligheten til å justere temperaturen lokalt.

I tillegg trenger jeg radiatorventiler og reléer for gulvvarmesystemet.

Er det noen som har gode anbefalinger for hvilke produkter jeg bør velge for å få dette til å fungere?