Jeg er fortsatt ganske ny på Homey Pro. Jeg har erfaring fra for 15 år siden som automasjonsingeniør, der jeg bygde og programmerte større systemer, og jobber i dag som energi-rådgiver. Jeg har altså en god del kunnskap om hva jeg ønsker, men ikke nødvendigvis hvilke produkter jeg bør velge til hjemmebruk. Jeg holder til i Norge, så det kan ha noe å si for valget av produkter.
Huset mitt har en Nibe jordvarmepumpe, og jeg planlegger å oppgradere elektronikken på den for å integrere den med Homey. Jeg har også et gammelt Devi/Danfoss Link-RS system i dag. Danfoss har sagt at det ikke kan integreres med Homey og at det bør byttes ut. Jeg har 4 rom med romsensor og elektrisk gulvvarme, samt 8 rom med romsensor og radiatorer, totalt 11 radiatorer.
I tillegg skal jeg installere et nytt Systemair VSR700 med kjøling fra borehull til varmepumpen, og det skal også integreres med Homey Pro. Planen er å kontrollere både hastighet og temperatur på ventilasjonssystemet basert på målinger fra rommene og utetemperaturen.
Jeg ønsker også å kunne bruke kjøling gjennom radiatorene, regulert etter duggpunkt, samtidig som kjølingen går til borehullet for energibrønnen.
For å få dette til, må jeg bytte ut romkontrollsystemet mitt. Her er kriteriene jeg har for sensorer i de ulike rommene:
- Stue: Temp, Luftfuktighet, CO2, VOC
- Spisestue: Temp, Luftfuktighet, CO2, VOC
- Kjøkken: Temp, VOC
- WC: Temp, VOC
- Bad: Temp, IR Temp gulvflate, Luftfuktighet
- 3x Soverom: Temp, CO2, VOC
- Kontor: Temp, CO2, VOC, Radon
- Kjellerstue: Temp, CO2, VOC, Radon
- Gang: Temp, Luftfuktighet
Jeg foretrekker at sensorene som ikke brukes til gulvvarme går på batteri. Jeg ønsker også sensorer med skjerm for målinger, og muligheten til å justere temperaturen lokalt.
I tillegg trenger jeg radiatorventiler og reléer for gulvvarmesystemet.
Er det noen som har gode anbefalinger for hvilke produkter jeg bør velge for å få dette til å fungere?