Sparegris innsikt vs VVB

Noen som bruker Sparegris innsikt til styring av VVB?
Hva er det optimale oppsettet her? Da tenker jeg bl.a og starte VVB etter f.eks kl 23.
Noen tips og erfaringer der ute?

Jeg bruker sparegrisen. Jeg styrer VVB etter pris, slik at den ikke brukes i de 5 dyreste timene i dÞgnet. Poenget mitt med sparegrisen er fÞrst og fremst Ä holde meg under 5kwh/time for Ä ha sÄ lav nettleie som mulig. Dermed lar jeg sparegrisen kutte bÄde VVB, vaskeromsgulvet, Defavarmeren til bilen og de lavest prioriterte termostatene (f.eks i hÞnehuset, verkstedet osv) etter behov. Litt jobb Ä sette opp, men det funker bra.

Takker for svar :blush:
Dette er ogsÄ min tanke.
Hvordan fÄr du satt den opp slik at VVB ikke kjÞrer pÄ de 5 dyreste gangene i dÞgnet? Bruker du en egen flow da i tillegg?

Jeg har satt opp min Sparegris slik at VVB ikke fĂ„r starte / kjĂžre i Dag modus. VVB fĂ„r starte / kjĂžre i Natt modus, men da kun pĂ„ de billige prisene altsĂ„ “billig” og “rĂ„billig”.
Endrer Dag og Natt modus med to stk Flow, slik at jeg kan styre tidene til Dag og Natt modus nÄr jeg vil.
Senker ogsÄ termostat til varmekabler i natt modus.

Har du endret pĂ„ noen tall i “Prisstyringsmagi” ?

Mvh
BĂ„rd Pedersen
Damveien 12C
1911 Flateby

man. 13. nov. 2023, 10:42 skrev Anders HĂžrtvedt via Homey Community Forum <notifications@athom.discoursemail.com>:

Jeg har en slik flow for Ă„ styre i henhold til pris.
Den trigges av at Tibber sier at prisen har endret seg, noe som normalt vil skje hver time. Jeg ser at den ikke kjÞrer VVB i de 10 dyreste (ikke 5 som jeg sa) timene i dÞgnet, men bare sÄ lenge prisen ikke faller i de neste to timene. Det sÞrger for Ä vente en time eller to dersom vi er pÄ en fallende flanke. Slik:


Som du ser, sÄ starter den igjen andre flows for faktisk Ä slÄ av og pÄ de flowene setter egentlig bare sparegris-sonen hvor berederen er til av eller pÄ.

Jeg bruker altsÄ ikke prisstyring i sparegrisen. Ikke fordi den ikke funker, men fordi jeg oppdaget sparegrisen en stund etter at dette allerede var i drift. Tidligere slo jeg bare av/pÄ releet som styrer VVB, nÄ slÄr jeg av/pÄ sparegris-sonen.

sÄnn?

Og sÄnn

Jeg er nybegynner med Homey Pro 23. Har en hytte der jeg Þnsker Ä slÄ pÄ VVB via Aeotec heavy duty smart switch i en halv time i den timen strÞmmen har lavest pris. Dette er nÄr ingen er i hytta. Hvilken app trenger jeg til dette?
Jeg har installert Sparegris og StrĂžmsparing. Sparegris synes Ă„ vĂŠre overkill i denne omgangen.

For Ă„ presisere: Det jeg er ute etter er en app som ikke er Tibber (da jeg ikke er kunde av Tibber) men som har tilsvarende Tibbers flow cards: “Current price is at today’s lowest” og “Current price is one of today’s lowest n hours”.

Jeg er ogsÄ forholdsvis ny, men jeg har gjort det enkelt forelÞpig med og lage en Flow som setter pÄ heavy duty switch (VVB) kl 01.30, og en som skrur av VVB kl 04.30 hver natt.
Slik jeg har sett forelÞpig er at strÞmmen er som regel alltid billigst mellom kl 02 og 04 hver natt. Samtidig sÄ betaler man lavere energiledd om natten, altsÄ natt takst.
Til info sÄ har jeg en 200 ltr pÄ 2kw, den bruker da ca to timer pÄ og varme seg opp om natten, og har det vÊrt to stk som har dusjet samme dag, bruker den i underkant av 2.5 time pÄ og varme seg opp

Du kan vel bruke sparegrisen til det? Den har vel prisstyring?

Jeg har i ca et Är styrt VVB slik som Bard_Pedersen skisserte, da hadde jeg Futurehome. NÄ med Homey Pro vil jeg videre. Jeg har i dag kommet et steg videre ved Ä benytte appen Heating Controller. Den installeres som en enhet og har Flow Cards som passer meg perfekt. Har sjekket i bÄde Sparegris og StrÞmregning, men fant ikke noe som jeg kan benytte til mitt formÄl i Flows.
NÄ gÄr jeg videre og skal installere temp-fÞlere pÄ VVB. Da hÄper jeg Ä lage en advanced flow for VVB som takler bÄde nÄr hytta stÄr tom i lange tider, og nÄr den er full, dvs. med ca. 12 mennesker.
VVB er OSO Express 300 liter og 4,5kW.

Er i utgangspunktet fornĂžyd med Sparegris, men mĂ„ utforske/teste litt mer med tallene i “Prisstyringsmagi” for og treffe mer pĂ„ prisnivĂ„ene billig/dyrt, dette da i forhold til VVB. Derfor kjĂžrer jeg VVB pĂ„ klokkeslett natt forelĂžpig.
Varmekabler fungerer veldig bra med Sparegris, da med bÄde prisstyring og dag/natt.
Takker for tips :+1: Heating controller skal jeg laste ned og se pÄ

Hei. Den siste tiden har det vÊrt tilfeller der strÞm+nettleie er lavere kl.1200 enn pÄ natta. Finnes det ferdig app som inneholder slik card til Ä velge antall billigste brutto (pris+nettleie-stÞtte) timene ila. dagen?

Takker for tilbakemeldingen :blush:
Har du noe tips til hvilken app jeg kan bruke til det? (ikke Tibber)

Mvh
BĂ„rd Pedersen
Damveien 12C
1911 Flateby

tir. 9. apr. 2024, 18:44 skrev MichalLam via Homey Community Forum <notifications@athom.discoursemail.com>: