Somfy schakelen met flows

Goedenavond!

Ik sta op het punt om een nieuwe zonwering aan te schaffen. Ik heb GEEN schakelaar in huis om deze te bedienen, dus ik zal van Somfy zo’n afstandsbediening krijgen. Nu wil ik de zonwering allereerst slim maken, maar dat zijn de meeste Somfys al geloof ik.

Nu zit er naast mijn tuindeur een schakelaar om de buitenlamp te schakelen. Iemand een idee hoe ik die om kan bouwen naar een zonne-schermschakelaar? Het liefst zou ik de buitenlamp altijd aan laten staan (Phillips Hue lampje erin), en dan een dubbelpulsdrukker gebruiken voor de zonwering. Ik vrees alleen dat ik dan geen stroom heb op de schakelmodule.

Wat zou kunnen helpen? Ik ben heel benieuwd naar de ideeën en ervaringen!

Als je wél stroom zou hebben dan kan je gebruik maken van een Fibaro Double Switch om daarmee flows aan te sturen achter je pulsdrukker. En anders: https://www.robbshop.nl/basisstations/wand-zenders/werkt-met/homey

1 Like

Welke serie van Somfy heb/krijg je?
De RTS serie is aan te sturen via Homey en dit gaat perfect.
Ik heb 4 rolluiken zo in Homey staan.

De RTS rolluiken die ik heb, heb ik twee jaar geleden laten ophangen.

Is wel het eenweg en verouderde protocol en ze willen dit gaan vervangen voor Somfy IO (wat bi-directioneel is).
Dan heb je de optie om de Somfy Tohoma of de Conexoon er bij te kopen:

1 Like

is er een manier om je Fibaro Dimmer 2 van stroom te voorzien, terwijl deze niet gekoppeld is aan je lamp? Vrees van niet he… Het liefst maak ik een dubbel pulsdrukker, links voor de buitenlamp (zodat ik stroom heb) en recht als besturing. Dan kan ik mooi de S2 functie van de dimmer gebruiken om scenes te schakelen.

Hebben jullie voorbeelden van dit soort scenes met Somfy?

Idealiter:
Klik = volgende stand (30%, 60%, 100%, 60%, 30%)
Vasthouden is steeds verder uit, tot loslaten.
Direct daarna weer vasthouden = Steeds verder in, tot loslaten.

@Robin_van_Kekem Ik heb nu nog de keuze, vandaar dat ik deze vragen stel. Als ik dit zo lees wordt het gewoon de RTS Serie. Stuur jij m, naast Homey, ook aan met een fisieke knop? Dat vergemakkelijkt de WAF enorm :slight_smile:

Als ik het goed heb dan heb je bij een Somfy scherm sowieso een afstandbediening nodig om het scherm af te stellen op maximaal in en maximaal uit.
Dus dan heb je in ieder geval een afstandbediening.
Voor de RTS versie heb je verder niets nodig om te koppelen aan Homey.

1 Like

Ja, ik heb gewoon nog een afstandsbediening hangen. Deze gebruik ik zelf ook regelmatig omdat als ik de kinderen op bed leg (4, 6 en 9) het gewoon handiger is dan via Google Home of mijn telefoon.
Waar ik ze met Homey voor gebruik is als het warm is om ze dicht te doen en in de vakantie aanwezigheid te simuleren.

1 Like