Op YouTube kwam ik een clipje van de Groene Nerds tegen over het slim aansturen van je omvormens. (lange zit)
Dat gaf mij wel het idee kan het direct met de Homey? Kan je het zo slim maken als je zelf wil. Want ik wil alleen bij een negatieve marktprijs het vermogen terugregelen naar enigenverbruik in de woning.
Ik heb een Solis 4G mini omvormer. Als ik het goed begrijp kan je Modbus aansturen via de datastick. (het loggen werkt dan niet meer, maar dat draait bij mij toch via een Home Wizard kilowattuurmeter )
Eens wat zitten prikken en programmeur op het werk gevraagd. Je hebt nodig een Modbus Master en Slave
De master is de dongel.
ip: adres van de dongle
port: 502
ID: 1
Connection type: Single connect
Slave is de omvormer.
ID: 1
het lijkt er op dat Modbus niet gaat werken met Solis.
Probleem is alleen dat je de gewenste waarde niet kan wegschrijven. Blijkbaar is de omvormer standaard read only. Als je Solis vraagt krijg je het antwoordt dat het gewenste via een API kan. gekeken naar de Homey Solis app maar daar zit de functie helaas niet in. Kan ik op een andere manier een API aansturen?
Top, eens kijken wat dat is. Wacht op bericht van Solis. Ik heb een API sleutel aangevraagd. En dan krijg je pas alle benodigde gegevens er bij.
Voor de rest al een flow gemaak die doet wat ik wil. (Maar dan zelf de gewenste waarde via de web interface zitten wijzigen) Als ik een naar tevredenheid draaiende versie heb post ik deze uiteraard.
Juist, na dagen stoeien met Modbus lukt het niet om het gewenste te regelen. Het zou ook via de API moeten kunnen volgens Solis. (wijzen ze zelf naar)
Echter is API helemaal nieuw voor mij geen idee hoe dat werkt. Ziet iemand in onderstaande documentatie (PDF op Solis site) de optie om een power limiet van de omvormer in te stellen? Zo ja, hoe slinger je dit aan in Homey? Want helaas zit de optie ook (nog niet) in de Homey Solis app.
Je moet een HTTP request opbouwen volgens de documentatie. Dat zal niet eenvoudig zijn, aangezien het bericht ook nog vercijferd moet worden volgens §2.2 in de handleiding. Geen wonder want dit is geen lokale API maar een API voor de cloud app.
Voor wat mij betreft “einde oefening”, te ingewikkeld.
Ik denk dat de hulp die je vraagt van nogal hoog niveau is en op Developers niveau ligt. Bekijk de code maar eens van de app Solis Cloud Inverter App voor Homey | Homey , die gebruikt ook die API.
Dan kun je een inschatting maken of je hier hulp kunt verwachten.
Ik heb Solis ook gevraagd om aan te geven hoe dat dat moet. Maar die hebben blijkbaar meer te doen. Hoe dan ook het is misschien ingewikkeld, als het kan wil ik het hebben. Kost ons nu geld om de teruglevering niet te regelen.
Hoi Johan,
Ik heb ook van alles lopen uitvogelen, maar Modbus lijkt niet ingeschakeld te zijn en ik kan niet vinden hoe dat dan zou moeten.
Ik heb ook de S2-WL-ST S3-WIFI-ST wifi dongle + een S6-GR1P2.5K omvormer.
Poort 502 staat ook dicht.
Ik heb ook de Solis Modbus HA integration geprobeerd, deze kan, net als de Homey Modbus app, niet verbinden met Solis.
Ik heb ook een SMA omvormer, en daar is het een kwestie van een vinkje bij Modbus zetten via de web interface. De Homey SMA app communiceert geheel via Modbus, en ik kan heel simpel het teruglever-vermogen (laten) instellen van 0 - 100% / 0W - 3600W
Helaas is het niet mijn omvormer (huurwoning) anders inderdaad iets als een SMA er in schroeven. Jammer dat Solis er zo moeilijk over doet. Je kan natuurlijk het betreffende register geven/open zetten en verder niks. Dan kan je niks stuk maken. Of het simpel via een locale API maken. Dat werkt op zich ook snel genoeg voor wat wij willen.
Zelfde, ik heb de Solis ook ontvangen als huurwoning upgrade. Wordt niet eens gemonitoord door de panelen’boer’, ZonZo; heb er zelf maar een wifi dongel aan geknoopt Ik wist ook niet dat deze omvormer een regelbaar teruglever-vermogen had, dus dat was een leuk pluspunt.
Ik had al eigen panelen liggen met 'n Growatt, en later zwaardere panelen + SMA gemonteerd. Kan ik gelukkig allemaal zelf.
Hmmm, ik ben eruit voor nu: zie net pas dat ik blijkbaar een S3-WIFI-ST dongle had gekocht, dat werkt dus niet met Modbus Deze is ook bijna ¼ vd prijs van een S2-WL-ST, dat kan e.e.a. verklaren…
Hoe ga je iets aanpassen als er geen spanning op staat? Je moet niet alles geloven waar AI mee op de proppen komt. (het is bij elkaar geharkte data met een algoritme)