Smartwares 868Mhz sensoren

Hoi allemaal,
Net een homey 2019 aangeschaft
De smartwares apparaten op 868MHZ worden niet ondersteund in de smartwares app (ook niet met vergelijkbare KAKU producten)
Ik heb mn huis volhangen met deur/raamsensoren (smartwares connected)
En rookdetectors.

Ik heb al geprobeerd om het 868 signaal op te nemen maar dat vertikt ie
(433mhz gaat prima)

Iemand een oplossing of kan ik de homey beter retourneren nu t nog kan…

Ik hoop,dat er iemand mee kan denken
Groet
Menne

Zo te zien ondersteund Homey inderdaad op dit moment alleen de Smartwares 433Mhz devices. Ik vermoed dat de Smartwares 868Mhz een andere modulatie, encryptie of rolling code heeft waardoor hier nog geen App voor is.

Dit ligt niet aan het Homey model, ook ouder Homey’s doen het dan niet.
Vraag is wat je doel en je alternatief is?
Heb je een andere Controller die het wel ondersteund, voldoet aan je wensen en daardoor beter bij jouw situatie past?
Dan is homey een duur bolletje…

Als je voor andere Functionaliteit van Homey bent gevallen en vervanging van het Smartwares deel dat niet werkt is te overzien is dat wellicht een optie.

Ten aanzien van 868 MHz communicatie: het systeem van Jablotron (type Oasis 80) is op 868 gebaseerd, hoe kan ik de sensoren die met deze frequentie communiceren benaderen door een Homey app?

2 Likes

Iemand dient er eerst een App voor te maken,
je zou het de fabrikant Jablotron kunnen vragen of kijken of iemand in de Community het wil proberen.

1 Like

Ik heb een andere controller (Homewizard, maar die begint te verouderen, er komen ook geen updates meer. dus ik ben op zoek naar vervanging (met dan ook direct maar meer functionaliteit). Ik was dus idd gevallen voor de Homey-functionaliteit. De Prijs van de Homey zelf vind ik wel ok…

Maar als Homey mijn bestaande deurcontacten en rookmelders niet ondersteunt wordt het een duur grapje. Maar ja wat is het alternatief??

de klantenservice meldt me dat ik een request-device-support kan doen
zie link, maar ik vermoed dat dat lange adem wordt… iemand daar ervaring mee?

Misschien kan je deze post eens checken. Kan je alle data uit je Homewizard halen en opslaan als variabelen die je dan weer in Homey kan gebruiken. Is zomaar een tip.

1 Like

Yoooooo da’s n goeie tip thx…

@Rocodamelshekima

Ben inmiddels aan t hobbyen geslagen en dat lukt al aardig.één ding is echter nog een probleem. in jouw voorbeeld worden de sensors eens per 10 min uitgelezen en in de variabelen gestopt. (voor temp is dat prima) maar als ik een actie aan een deursensor wil hangen (lamp aan, of als niet thuis en deur wel open dan alarmbellen aan) dan moet er eigenlijk ‘live’ geluisterd worden.
iedere seconde de sensors uitlezen is een optie maar genereert wel veel traffic op mn netwerkje
is er een andere manier?

gr
Menne

1 Like

Hoi @Menne_Talsma. Jouw probleem is heel herkenbaar. Ik ben een jaar geleden ook overgestapt van HomeWizard naar Homey.

Wat ik heb begrepen is dat SmartWares de broncode niet vrijgeeft voor haar 868MHZ apparaten. Hierdoor is het voor een derde partij (zoals Homey) niet mogelijk om een app te maken die direct (zonder tussenkomst van de HomeWizard) met deze apparaten kan communiceren.

Een paar jaar geleden heeft de SmartWares Group HomeWizard overgenomen (zie https://www.smartwaresgroup.com/). Sindsdien is de functionaliteit van de HomeWizard sterk achteruit gegaan. Er komen bijna geen updates meer uit en sindsdien zijn alleen nog maar SmartWares producten toegevoegd aan het assortiment apparaten die met HomeWizard kunnen communiceren.

Verstandige keuze dus om je HomeWizard te vervangen met een Homey. Mijn tip: gebruik de HomeWizard app van Jeroen Bos (https://apps.athom.com/app/com.homewizard) . Hiermee kun je enkele apparaten via de HomeWizard vanuit je Homey bedienen. En spaar voor producten die je SmartWares 868MHZ geleidelijk kunnen vervangen en future-proof zijn door gebruik te maken van Z-Wave of Zigbee.

Succes!

2 Likes

Goedenavond. Ik heb onlangs een Homey aangeschaft die mijn Homewizard moet gaan vervangen. Belangrijkste reden hiervoor is dat de Homewizard tegenwoordig vaker niet werkt dan wel. Als tussenstap nog even de Link geprobeerd. Niet veel beter. Aangezien ik rookmelders en deursensoren heb gemonteerd vind ik de betrouwbaarheid toch wel belangrijk. De rookmelders en deursensoren zijn 868mhz exemplaren van Smartwares. Ik wilde geen nieuwe vraag aanmaken omdat mijn vraag denk ik wel aansluit bij deze vraag.

Ik had vóór de aanschaf al begrepen dat deze sensoren niet communiceren met de Homey, maar dat je eventueel wel de Homewizard kan aansturen met de Homey. Dat zou ik graag werkend willen krijgen. Ik kan dan langzaam de sensoren vervangen, want alles ineens wordt een dure grap.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik de aan de homewizard gekoppelde sensoren in een flow verwerken? Ik kan zover ik kan zien alleen de wijziging van een preset van Homewizard in een flow verwerken.

Ik hoop dat iemand hier een eenvoudige oplossing voor heeft. De eerder geposte link om de data uit de homewizard te halen gaat mijn pet nog even te boven. Alvast bedankt.

https://apps.athom.com/app/com.homewizard werkt niet?

Ik zou niet weten hoe. Voor zover ik heb kunnen vinden kan ik geen aan de Homewizard gekoppelde sensoren als trigger gebruiken. Ik kan (afhankelijk van de keuze when/and/then) presets of scenes veranderen, maar verder niet.

Ja dat kan wel en dat is precies hoe ik HomeWizard nu ook gebruik…

Ik heb helaas nu geen tijd, maar ik help je graag.

Basis:

Ischakel een virtuele IP-schakelaar aan/uit op basis van bv rookmelding in HomeWizard.

Die ip schakelaar stuurt een HTTP-get commando naar Homey

In Homey start je een flow op basis van ‘incoming-get’

T was ff puzzelen met de juiste syntax en variabelen maar (zoals alles in t leven) als je t eenmaal weet…

Succces met puzzelen… de juiste syntaxes staan hier verderop in deze post wel…

Als t niet lukt, trek aan de bel…

Komt goed!

Ps welkom bij de club, gefeliciteerd met je keuze

Gr

Menne

Groet
Menne

Bedankt voor je hulp, Menne. Nogal frustrerend, die witte bal… Ik vrees dat ik wel wat meer stap-voor-stap hulp kan gebruiken (als in, wat voer ik waar in). Bij het aanmaken van een virtuele IP-schakelaar in Homewizard heb ik al vragen… Type HTTP GET?, welke url? Aan en uit hetzelfde?

Bedankt alvast. Ik kan nog tot 18 maart bedenken of ik 'm terug stuur. Ik ben er nog niet uit of het iets voor mij is :sweat_smile:

kom ie

stap 1

Het is wel essentieel (voor mijn kennis dan) dat je Homey en Homewizard op t zelfde wifi netwerk zitten.

stap 1 is dat je uitvindt welk ip adres je Homey heeft op je wifi netwerk. in Homey developer vindt je dit onder System - System information. ergens onderaan zie je t wifi adres staan. bij mij staat er 192.168.2.10:80 (die :80 mag je vergeten)

vervolgens maak je in de homewizard een ip schakelaar aan van het type http GET

de AAN url vul je in:
HTTP://192.xxx.x.xx/api/app/com.internet/rookmelder/alarmboven

rookmelder en alarmboven zijn namen die ik gebruik, gebruik wat je prettig vindt.

die url kun je overigens in willekeurige browser ff testen (binnen je wifi netwerk) je krijgt dan de melding “ok”.

stap 2: maaak een Logica variable aan met de naam “rookmelder”
stap 3 maak een flow die start (op basis van incoming-Get en selecteer als variable je zojuist aangemaakt variable “Rookmelder”

vervolgens (zo heb ik het gedaan) maak ik flows op basis van “a variable has changed”

dus als het rookalarm afgaat stuur mijn Homewizard via HTTP-get de waarde “alarmboven” naar de variable “Rookmelder”

ik ben weer door mn tijd heen. probeer eerst stap 1 voor elkaar te krijgen. ik check vanavond de mail wel weer ff…

Hou vol! en je wilt nooit meer terug naar HW…

gr
Menne

Ik heb nog even via PB contact gehad met Menne omdat ik er niet uit kwam. Bij mij werkt het niet zoals aangegeven.

Met het testen van de betreffende url kreeg ik uiteindelijk de volgende melding in het scherm: {“code”:401,“error”:“not_logged_in”,“error_description”:“You need to log in to access this resource”}

Iemand enig idee wat hier niet goed gaat? Als ik alleen het ip-adres in de browser zet dan komt wel het Homey logo in beeld met een verwijzing naar de app store.

In verband met de aanhoudende onbetrouwbaarheid van zowel de Homewizard als de smartwares deurcontacten, heb ik overigens inmiddels besloten meteen over te stappen op Z-wave deurcontacten en rookmelders. De kosten via AliExpress vond ik te overzien. De Homewizard gaat dan de deur uit. Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben wat er in genoemde melding mis gaat.

Alvast bedankt!

Gr.
Richard

Kan je ook aangeven welke url je precies gebruikt? Je mag het IP weg laten als je wil maar ik heb bovenstaande url net nog even getest en die werkt best als hij goed ingevuld word.

De url is http://192.168.xxx.xx/api/app/com.internet/contact/tuindeur

Ik ben ook aan het stoeien met deze optie om bestaande rookmelders te koppelen via de HW aan de Homey. Wat ik ook doet ik krijg de geen melding OK, maar deze melding:

{“code”:404,“error”:“not_found”,“error_description”:“Not found: GET /api/app/com.internet/rookmelder/zolder”}

wat doe ik verkeerd??

Ik heb een logical variable aan gemaakt met als naam: rookmelder en een waarde zolder

Ik heb de HomeWizard app van Jeroen Bos geïnstalleerd. Thermometers, HeatLink, EnergyLink toegevoegd als device. Flow aanmaken en dan heb je kaartjes voor deze devices. Bijv temperatuur is veranderd. Overigens heb ik mijn Flamingo rookmelders uit HW gehaald en nu via de Flamingo app gekoppeld.

Kijk ook eens naar het inloggen bij HomeWizard: er zijn 2 manieren, via de website en via de HomeWizard lokaal. Ik heb verschillende wachtwoorden voor deze 2 manieren.

Hullie,

De opties die jij benoem is mij ook allemaal gelukt. Het gaat alleen om de 868 mhz rookmelders.
Deze worden niet ondersteund door een app in de Homey. En daar moet dus via een opweg een koppeling gemaakt worden via de homewizard net zoals de energie en heatlink eigenlijk alleen dan buiten een app om.

De flamingo rookmelders ben ik klaar mee, aantal valse meldingen gehad terwijl ik niet thuis was, dat is niet best voor je hart zeg maar ;-)!