Slimme stopcontacten

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een verbouwing van mijn huis en ben zoveel mogelijk alles slim aan te maken(onder andere al slimme vloerverwarming, lampen en gordijnen)
Ik dien de stopcontacten\inbouwdozen in het huis ook te vervangen
Nu vraag ik mij alleen of ik hier normale ‘ouderwetse’ stopcontacten van moet maken of slimme stopcontacten zodat er later geen opbouw adapter op hoeft om het slim te maken.
Kan iemand mij de voor- en nadelen vertellen?
Eventueel bij de voordelen ook merken noemen die zulke stopcontacten beschikbaar hebben?

Alvast bedankt!

Groeten, Wouter

Denk dat je eerst moet bedenken wat je er mee wilt. Alleen in en uitschakelen kun je gewoon doen met een eenvoudig ding van kaku ofzo.

Zelf heb ik gekozen voor de domme dingen en bouw ik overal waar nodig een apparaatje in.

1 Like

Beste tip die ik kan geven: gebruik zo diep mogelijke inbouwdozen! Dan kan je altijd later nog verzinnen wat je slim wilt maken en heb je de ruimte om modules erin te plaatsen.

Nog een tip, als je lichten wilt dimmen, Fibaro Dimmer 2 modules zijn meestal goedkoper dan ‘normale’ dimmers dus als je dat toch van plan was heb je ze en goedkoper en draadloos. Moet je alleen rekening houden met het type switch (druk/puls en geen tuimel).

Je hebt het alleen over stopcontacten? De schakelaars worden ook vervangen toch?

Misschien beter om als er vragen zijn over wat er daar gezegd is, daar verder te vragen. Er is veel enthousiasme over dit onderwerp, je krijgt op zeker hulp

Laat je ook weten wat je uiteindelijk geplaatst hebt?


misschien dat dit een goede optie is, hebben mooie inbouw modules, met diverse opties, en ook locatie voorziening indoor…

1 Like

Is daar een Homey app voor?

Word aan gewerkt. Zodra ble 100% is word ie gelanceerd

1 Like

Ow. Ook met die blitse ble detectie vuistdiep erin verwerkt?

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik ga het andere topic lezen en eventueel reageren.

Zodra ik iets besloten heb zal ik het nog laten weten!

Ik ben alweer een stuk wijzer geworden van andere topics. Toch heb ik nog een aantal vragen waarop ik in andere topics niet echt het juiste antwoord kan vinden.

Wanneer je zou kiezen om een fibaro dimmer 2 voor (eettafel) lampen te gebruiken die via een dimmer/schakelaar te beheren zijn, is het dan nog wel ‘nodig’ dat deze lampen zelf ook ‘slim’ zijn dus bijvoorbeeld hue of tradfri? Of volstaat het dan ook om ‘domme’ dimbare led-lampen te plaatsen.

Voor lampen die via een netsnoer in het stopcontact zitten lijkt het me dan wel weer handig om ‘slimme’ lampen te hebben omdat deze toch altijd al voorzien zijn van stroom.

Wanneer ik kies voor de fibaro dimmer 2(wat mij tot nog toe de beste optie lijkt) is het enige nadeel dat ik de firmware niet zelf kan updaten omdat ik niet van plan ben om een Home Center 2 aan te schaffen.
Wat zijn jullie ervaringen hierin? Moet de firmware vaak geupdate worden?
Ik zag dat het via RobbShop kan, maar dan moet je het apparaatje weer loskoppelen en opsturen.

Gaat Fibaro in combinatie met Homey het eventueel mogelijk maken zonder de home Center 2 de firmware te updaten of is dit alleen maar afwachten?

Alvast bedankt

Sterker nog, dit moet je zeker niet doen. Het is het één of het ander, lampen die slim zijn van zichzelf wil je niet achter een schakelaar en zeker niet achter een dimmer.

Qua Fibaro firmware, ik heb ca een jaar geleden een zwik nieuwe dimmer-2’s gekocht en daar zat de nieuwste firmware op, volgens mij is er sindsdien geen update meer geweest. Loopt volgens mij niet zo’n vaart, het zijn geen iPhones waar je ieder jaar de nieuwste software wel op móet zetten :slight_smile:

PS dit zijn m.i. trouwens redelijk basic smarthome zaken dus op zich zou je met wat googelen (ook op andere websites of blogs) deze informatie makkelijk moeten kunnen vinden.

Als je kiest voor inbouw, wat voor apparaatje kies je dan?
En wat bij opbouw? Ik vind het stroomverbruik in kaart brengen wel handig! Toch bij grote verbruikers (wasmachine, droogkast, frigo, diepvries, vaatwasmachine,…) Maar ook bij lampen is het soms aangenaam te weten hoeveel ze exact verbruiken.

Maar om de WAF-factor te behouden moet bijvoorbeeld een staanlamp nog steeds ook manueel bedienbaar zijn… + dimbaar. Is hier al een oplossing voor?

Je kunt een fibaro dimmer 2 inbouwen met daarop een pulsdrukker als opbouw om het handmatig te sturen.

Qua staanlamp kan ik je zo geen antwoord geven.

Een Fibaro Dimmer en een Fibaro Plugg doen inderdaad wat je verlangt maar voor een staanlamp of een simpele lamp op het nachtkastje… Hoe zou ik dat toch op de 2 manieren kunnen blijven bedienen? (zowel manueel als via flow/homey)
Je moet dan al de schakelaar gaan vervangen?

M’n koffiemachine en maler heb ik achter een Osram smartplug zitten en kan dat dus aan/uit zetten met Homey. Maar naast de koffiemachine ligt ook een Xiaomi button waarmee mijn vrouw het gewoon handmatig kan aan zetten. (de button is een trigger van een flow die het koffieapparaat aanzet)

In de stalamp zou je een Hue lamp (of andere smartlamp) in kunnen zetten en dus met Homey bedienbaar. En allerlei buttons kun je in de woonkamer neer leggen waarmee je de stalamp aanzet. Of motionsensors gericht op een bepaalde luie stoel, als daar iemand gaat zitten gaat de stalamp aan als het na zonsondergang is.

Maar dat is maar een ideetje.

1 Like

Hartelijk dank om jouw idee met me te delen! Dit ga ik zeker ook ééns proberen.
Ik ben nog maar heel net gestart met Homey dus ik ben nog een groentje :smile:

Kan je met zo een Xiaomi button (of eender welk merk) ook een lamp gaan dimmen als die desbetreffende lamp dat kan uiteraard. Ik zeg maar door lang te blijven drukken op die button? En dus niet enkel ON/OFF.

Ik zou voor de Fibaro Walli series gaan.
op basis van Z Wave en passen in een normale inbouwdoos

Is inderdaad een optie, de prijs ook maar even afwachten…
Volgens mij is het ook nog niet bekend wanneer deze beschikbaar komen.

en /of ze met homey werken :wink:

Dat is wel serieus (cosmetisch gezien) mooi spul! (jammer dat ze geen dubbele stopcontacten hebben achter een installatiedoos). Ga ik zeker overwegen als de tijd komt.