De ultieme Fibaro Dimmer 2 / Homey opstelling

Hallo allemaal!

Mijn nieuwe huis wordt momenteel gebouwd, en ik wil dit huis zo slim mogelijk maken. Dus uiteraard kom ik uit bij Homey om de hele boel aan te sturen. Beneden heb ik 5 verlichtingsgroepen op een schakelaar:

  • keuken plafond centraal
  • keuken wandlamp
  • keuken barspot (boven de kookplaat
  • eettafel plafondlamp
  • woonkamer centraal.

Deze komen binnen op 3 enkele, en 1 dubbele schakelaar. Totaal dus 4 raampjes. Daar kan ik dus in theorie 8 pulsdruk-schakelaars van maken, gecombineerd met de Fibaro Dimmers. Die wil ik gebruiken voor het schakelen tussen scenes, maar ook voor het bedienen van andere lampen.

Bovendien heb ik nog wat losse lampen:

  • twee lampjes naast de televisie
  • twee staande lampen

Deze zijn nu nog dom, maar wil ik slim maken. Mijn vraag is dus:
Welke lampen/systemen moet ik aanschaffen om de S2 functie van de Fibaro Dimmer maximaal te benutten en zo dus de niet-slimme lampen wel te kunnen schakelen en dimmen? En heb ik dan nog een losse bridge nodig?

Op de slaapkamer wil ik eigenlijk hetzelfde geintje herhalen: centrale plafondlamp dimbaar maken met fibaro dimmer 2, maar met de S2 ingang ook de nachtlampjes kunnen bedienen. Daarmee komt vraag 2:
Welke afstandbediening/wandschakelaar zou ik kunnen gebruiken om deze lampen ook naast mijn bed te kunnen bedienen?
De normale schakelaar van de nachtlampjes zou dan namelijk niet meer werken.

Heel veel dank voor het meedenken!

Groeten,

Dennis

Moved to Dutch

Voor je 4 staande lampen heb je gewoon 4 slimme stekkers nodig (Neo Coolcams zijn goed en niet duur)
Je kan deze dan bedienen via een flow β€˜ALS S2 ingedrukt DAN Neo Coolcam1 aan’ bvb.
Met Homey is heel veel op heel simpele wijze mogelijk. Je bent niet gebonden aan 1 systeem.

1 Like

Hi!

Dank voor je antwoord, leuk dat je met me meedenkt! Kan ik ze met die Neo ook dimmen? Of kan ik dan beter kijken naar Ikea/Philips?

Ik lees bovendien verschillende ervaringen over Hue in combinatie met en zonder bridge, heb je hier ervaring mee?

Groet!

Dennis

Nee, Neo (en alle plugs denk ik) zijn enkel aan/uit.
Als je wil dimmen moet je inderdaad naar slimme lampen.
Ik heb enkel ervaring met Hue, en die werken heel goed.
Bij mij werken ze via de Bridge. Ik merk hiermee geen vertraging als ik ze via Homey bedien, en het voordeel is dat je ze ook via andere manieren nog kan bedienen moest Homey (in het ergste geval) offline gaan :slightly_smiling_face:

je kunt ook dimmen met een klik aan klik uit stekker opzich wanneer de homey zich op de zelfde vloer bevind als de kaku apparatuur werkt het goed.
bij mij is de dimmer nog nooit aan het haperen gegaan (gelukkig stekker zit op een ongelukkige plek achter een boekenkast)

edit:
net even gecheckt
https://www.robbshop.nl/modules/tussenstekker-dimmers

zit ook zwave tussen