Slimme lampen met een dimmer

Ik heb op dit moment 4 hue filament lampen op mijn standaard busch & jaeger dimmer.
Nu lees ik dat dimbare lampen smart lampen het niet fijn vinden op een “domme” dimmer.
Zelf heb ik bijna elke dag wel het probleem dat de lampen beginnen te knipperen. Eenmaal de dimmer hebben gedraaid doen de lampen het weer, maar zijn ze dus gedimd op de “domme” manier.

Moet ik hier een standaard schakelaar voor maken om het geknipper tegen te gaan of kan ik dit ook met een pulsschakelaar doen + een pulsdimmer module van Robbshop?

Je moet slimme lampen altijd 100% van stroom voorzien, het dimmen doen de lamp zelf op basis van commando’s die je er naartoe stuurt, niet door iets met de stroomvoorziening te doen (zoals het bij gewone simpele dimbare lampen werkt). Daarom is het ook geen goed idee om de lampen via een simpele schakelaar aan/uit te zetten, daar zijn ze niet voor bedoeld.

Dus ofwel je lampen vervangen door domme dimbare lampen en een slimme dimmer installeren, of de lampen permanent van stroom voorzien en via b.v. flows aansturen met een externe dimmer module.

1 Like

Is dit dan op te lossen door de schakeldraad & de fase draad 1 op 1 te verbinden, en dan een smart module (shelly of robbshop) achter de originele schakelaar te plaatsen om zo flows te starten?
M’n vriendin wilt graag nog de schakelaar kunnen blijven gebruiken zoals altijd maar ik niet (eeuwige discussie…)

Ja, dat zou je inderdaad zo kunnen oplossen. Let er wel op dat die module geen dimmer of “no-neutral” module kan zijn, want die werken vrijwel nooit zonder dat er daadwerkelijk een “load” aan is gekoppeld.

1 Like

Of van Philips Hue zelf: Pakket met twee Hue wandschakelaarmodule | Philips Hue NL

Laatste vraag dan:
Zal deze module voldoen voor het geen waar ik naar opzoek ben:

ps: dank voor de hulp tot nu toe!

Op één van de plaatjes staat dat er bij gebruik van die module soms een bypass nodig is. Dat suggereert dat ie niet (goed) werkt zonder correcte load. En aangezien jij er geen load aan gaat koppelen denk ik niet dat het gaat werken.

1 Like