Hue lampen dimmen via Homey

Goede morgen,

Heb onlangs 4 Philips Hue lampen in mijn armatuur boven de eettafel geplaatst en nu wil het nog niet helemaal lukken om deze naar behoren te laten werken.
Achter de schakelaar voor deze lampen past geen slimme dimmer, vandaar de keuze voor een slimme lamp.

De optie(s) waar ik naar opzoek ben:

  • 4 lampen groeperen, zodat dit reageert als één. ( als 1 zone laten dimmen ben ik nog niet helemaal uit ).
  • Een dimmer / schakelaar / afstandsbediening, zodat de lampen ook bediend kunnen worden buiten een flow of app.

Wellicht is dit probleem een schot voor open doel, maar ik ben er zelf nog niet helemaal uit.
Als iemand mij de goede kant op kan sturen zou fijn zijn.
En mocht het helemaal niet gaan wat gewenst is dan hoor ik dit uiteraard ook graag, dan hoef ik er verder geen tijd meer in te steken.

Mvg,

Arjan

Een paar vragen/opties:

  • Als je het toch liever een slimme dimmer doet dan via de lampen: Waarschijnlijk past het wel in het armatuur. Daar is geregeld meer ruimte dan achter een schakelaar.
  • Gebruik je de Hue Bridge icm Homey? Dit zorgt meestal voor een stabielere werking, en zorgt er ook voor dat je erg makkelijk een hele kamer/zone kan besturen. (Je kan dan ook makkelijk een Hue dimmer gebruiken.)
  • Als je geen Bridge hebt… Homey heeft een Groups app; hiermee kan je de lampen in een groep zetten en op die manier tegelijk besturen. (Dan kan je allerlei soorten Homey-compatible schakelaars/afstandsbedieningen gebruiken om de lampen te dimmen. Al zal de werking hiervan minder soepel/snel zijn dan met de Hue dimmer+bridge zelf.)

Of er genoeg ruimte is moet ik even opmeten, maar is er een schakelaar die ik kan koppelen ( via de homey ) welke deze doet dimmen?
En /en functie, zowel via een fysieke dimmer als een flow/homey app.

Heb wel een bridge, maar de voorkeur geef ik toch om alles via de homey te laten gaan.
Maar één zigbee mesh systeem

Er zijn meerdere van dat type schakelaars, bijvoorbeeld van Shelly of Fibaro. Als je die combineert met pulsdrukkers kan je de lampen gewoon met een knop dimmen.

Ik raad je aan om dan de Philips warm-glow lampen te gebruiken, trouwens: dit zijn gewone domme LED-lampen die wit licht geven wanneer ze fel aanstaan en warmer licht geven naarmate ze gedimd worden. Dus ideaal voor de eettafel.

(Als je een draaidimmer wil: Mogelijk past de EcoBright dimmer gewoon in je wanddoos. Kost wat meer, maar is wel erg netjes en simpel. Deze wordt nu nog niet ondersteund door Homey voor zover ik weet maar dat zal vermoedelijk komen in de toekomst.)

Ik begrijp de voorkeur om een enkel Zigbee mesh-systeem te hebben, maar zelf heb ik toch gekozen om de Hue Bridge te behouden. Mijn Hue bewegingssensoren werken daardoor sneller, de dimmer remotes behouden de functies (long-press dimmen, meerdere scenes met de “aan” knop oproepen, etc.) en ik kan makkelijk met scenes werken. Ook werkt alles nog steeds wanneer Homey eruit ligt. Mijn tweede Zigbee netwerk via Homey zelf heeft genoeg aan een klein aantal repeaters (de Ikea repeater voor een tientje en de Innr plug voor iets van 25 euro) om goed te blijven functioneren.

Een vriend heeft nog twee ongebruikte Hue schakelaars liggen.
Dan ga ik eerst proberen om de lampen via de bridge te koppelen.
Ik neem aan dat de betreffende lampen / zone dan nog steeds op te nemen zijn in een flow van homey?

Jazeker. Je kan de lampen individueel opnemen en besturen in Homey, en via de Hue Homey app kan je ze ook per kamer/zone (ingesteld in de Hue app) besturen. Screenshot_20200224_184942_app.homey|281x500