Lampen gedimd aanlaten gaan

Hallo.

Kan ik Philips Hue lampen ook gedimd aanlaten gaan via een schakelaar.
Tussen de scènes in gaan ze wel gedimd met de tijd die ik aan geef.
Maar zodra we de lampen aanzetten gaan de lampen in 1 keer naar de sterkte die is ingesteld.

Hopelijk heeft iemand de goude oplossing/tip.

De lampen waar het om gaat zijn 2 filament lampen en 1 filament lamp waarbij ook cool white zit.

Dankjewel alvast

Zeker dat kan met de volgende app.

Hiermee kun bepalen in hoeveel stappen in hoeveel tijd je een actie uitgevoerd wilt hebben.
Dit kan met het dimlevel maar bijvoorbeeld ook met kleur.

Hiermee kun je bijvoorbeeld een wake-up light effect maken.

Dankjewel voor de reactie.

Heb jij of iemand anders heel misschien ook een voorbeeld hoe ik dit het beste kan doen?

Dankjewel

De app Chronograph geef je alleen een transitie zoals je die nu ook al gebruikt in de je flow, dus daar schiet je niet veel mee op.

Wat voor schakelaar gebruik je? En zit hier een flow aan vast? Anders kun je als je de lampen uitzet ze eerst dimmen naar 1% en dan pas uitzetten. En bij aanzetten kun je dan aangeven dimmen naar zoals je dat nu ook all doet…

Ik gebruik de Philips Hue schakelaar en een friends of Hue schakelaar.

Ik ben aan het experimenteren met het wel of niet gebruiken van de hue bridge. Maar dat was al te zien in de flow.

Maar als ik van de hue bridge afstap zal ik ook nieuwe schakelaars moeten. Maar ben nu aan het experimenteren met wat er mogelijk is en hoe ik dit het beste kan doen.

Ik laat de lampen ook gedimd naar 0% uitgaan in een paar seconden.

Zover ik weet zit er geen stroom vast aan de schakelaars.

Heb geen Philips Hue dus kan niet mee testen. Maar kun je niet binnen Homey zeggen ‘Als knop schakelaar’ ingedrukt dan ‘Dim naar…’ zoals je dat nu ook doet in je flows?

En dat je de schakelaar los koppelt van de lampen binnen HUE bridge. Dat je een losse schakelaar hebt.

“Dim gedurende 5s” zoals in de flow staat werkt dus niet, zoals TS aangeeft.
Een transitie van zeg 10 stappen gedurende 5s van dimwaarde 0 naar dimwaarde X, gaat dan zeker weten wél werken.

@Betonne-Ron Hier is een transitie voorbeeld (klik op de link voor volledige post):

Ah heb het verkeerd gelezen. Dacht dat de flow verder wel goed werkte :disguised_face:

Dat “lampen aanzetten” moet je dan ook via de flow laten lopen.

Waarschijnlijk heb je de schakelaar nu direct aan de lanp gekoppeld. Dan gaat de lamp aan naar het laatst gebruikte level.

Als je de schakelaar “ontkoppelt” van de lampen en alles via homey laat lopen dan werkt het

Ohh uuuh toch even dubbel checken.
Je hebt je hue lampen toch wel continue van stroom voorzien he.
En niet achter een “niet smart” schakelaar zitten.

Want dan krijg je het nooit werkend.
Als de hue lampen spanningsloos zijn kan je het gedrag sturen

De Hue lampen zijn continue voorzien van stroom.
Er zit op de plek van de schakelaar een friend of Hue schakelaar.
En ik ben aan het test met Philips Hue schakelaar die rechtstreeks gekoppeld zit aan Homey.

Maar wat bedoel je precies met het los koppelen van de schakelaar tot lamp.
Zover ik weet zitten deze niet gekoppeld aan elkaar.

Ik heb zoals zichtbaar is in de flow 2lamp nog via de Hue bridge lopen en 1 lamp rechtstreeks gekoppeld aan Homey.

Heb je misschien een voorbeeld wat je precies bedoeld.

Dank alvast

Je kan zigbee schakelaars ook direct aan een hue lamp koppelen, dus zonder tussenkomst van een bridge.

Als je dan de schakelaar bediend krijgt de lamp een aan kommando en gaat direct naar de laatste status (dus niet langzaam gedimd aan.

Als je ervoor zorgt dat de schakelaars altijd de flow starten moet het werken.
Als de schakelaars buiten jouw flow om lampen “aan” zetten dan zal de lamp direct naar de laatste stand gaan.

Het maakt dan niet uit of de schakelaar via hue bridge of direct op homey zit.

Check ook even in je hue app.
Wellicht gooit die roet in het eten…

Als je in de hue app de schakelaar hebt gekoppeld aan de lamp, zal de lamp buiten homey om aangezet worden.
En dan dus ook direct aan gaan en niet via jou flow

Wat ik zo kan zien. Lijken allebei de schakelaars niet rechtstreeks aan een lamp te zitten.

Kan/moet ik iets met deze instelling doen?

Volgens mij is dit gerelateerd aan “power loss recovery” dus als de lamp van de spannning afgaat.
Normaal gebeurt dit dus niet

Kan je deze flows ook delen?

Volgens mij kan ik ze alleen op deze manier delen toch?

Dit is wat ik gemaakt had om te testen.

Zelf zet ik de hue lampen in de woonkamer allemaal tegelijk aan. Ik gebruik hiervoor een scene die op basis van lichtsterkte (via motion sensor) de lampen aanzet. Om altijd de goede sterkte en kleur te krijgen gebruik ik hiervoor een hue scene. Die heb ik een keer in de hue app ingesteld en die roep ik via een flow aan.

Hoi Sannie.

Welke app bedoel je precies?
is dit een app in homey zelf?