Slimme lampen schakelen met normaal schakelmateriaal

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en met Homey. Ik heb er al wel veel over gelezen en bestudeerd en Homey lijkt voor mij het ideale smart home platform te zijn. Dus heb ik eind december een Homey Pro besteld en ben nog aan het wachten tot hij binnen komt. Echter heb ik nog een vraag waar ik al lange tijd niet echt antwoord op kan vinden.

Even een korte beschrijving van mijn situatie. Momenteel woon ik nog bij mijn ouders. Ik heb in Juli vorig jaar de sleutels gekregen van ons klushuis en ben hier druk mee bezig om dit om te toveren tot een modern huis en zijn nu aangekomen in de afrondende fase. Smart home/domotica is hierin, als tech liefhebber, natuurlijk een vereiste.

Ik maak veelal gebruik van slimme lampen op het ZigBee platform (voornamelijk hue lampen die ik in de loop der tijd al verzameld heb). Ik wil deze lampen graag slim aan kunnen sturen met normaal uitziend schakelmateriaal. Ik heb al begrepen dat ik hier het beste pulsdrukkers voor kan gebruiken. Al het schakelmateriaal wordt vervangen dus dan wil ik het in een keer goed doen. De keuze valt zeer waarschijnlijk op Gira systeem 55.

Ik wil graag dubbele schakelaars, het liefst met 4, maar als dat niet kan met 2 pulscontacten. Ik heb, omdat de elektra allemaal vernieuwd is, overal 4 draden naartoe getrokken (fase, nul, aarde en schakeldraad). Ik ben opzoek naar een betaalbare maar kwalitatief goede (betrouwbaar en redelijk snel) inbouwmodule voor de bovengenoemde 2/4kanaals pulsdrukkers. Het liefst op het ZigBee platform omdat het huis straks vol hangt met ZigBee routers(hue lampen). De wensenlijst voor de schakelaars is als volgt:

  • 1x, 2x of 3x drukken.
  • Inhouden om te kunnen dimmen.
  • dubbelklik inhouden en eventueel 3 dubbel klikken en inhouden.
  • Met bovenstaande functies ook flows kunnen starten/stoppen.

Omdat ik overal ook een blauwe nul draad heb wil ik graag constant gevoedde modules hebben zodat ik niet om de zoveel tijd batterijen moet vervangen, de hue module valt dus eigenlijk al af.

Ik ben niet zo’n fan van WiFi modules in verband met overbelasting WiFi netwerk en veiligheid. Ik heb gehoord dat wifi smarthome producten een mogelijke ingangsweg zijn voor hackers om mijn huis netwerk in te komen?

Binnen het Z-wave protocol begrijp ik dat de producten van Fibaro vaak gebruikt worden.

Ik zal vast iets over het hoofd zien. Maar heb de juiste module voor mijn situatie nog niet kunnen vinden, wellicht is deze er wel helemaal niet.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Het is een heel verhaal geworden maar wou graag een duidelijke omschrijving van de situatie geven om een zo duidelijk mogelijke hulpvraag te stellen.

Groeten,
Daan201

Heeft iemand misschien een idee?

1 Like

Dubbel zal lastig worden (zie die alleen als switch niet als dimmer
Bij robbshop
Of
Beaumotica

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de ZigBee slimme dimmer modules van ROBB Shop. En voor de badkamer (waar ik die 4 voudige bediening wil hebben) ben voor 2 Shelly dimmer 2 modules gegaan. Nu heb ik alleen een klein probleem en dat is dat de dimmer modules van ROBB Shop net (op 2/3mm) niet passen achter mijn Gira systeem 55 pulsdrukker. Wanneer ik hem demonteer en uit zijn oranje behuizing haal past het wel. Iemand hier ervaring mee of is dit een absolute No-Go? Plaatsing in de centraaldoos zou een oplossing kunnen zijn, alleen heb ik dan het probleem dat ik in de hotelschakeling niet elke knop afzonderlijk uit kan lezen omdat dan beide schakelaars aan dezelfde module zitten.

Alvast bedankt,
Daan

Je kan Hue lampen nooit op een dimmer aansluiten.
Ik was 2 jaar geleden op zoek naar hetzelfde product, maar het is er gewoon niet. Dus maar alles op batterijen genomen. Deze doen het nu al 1,5 jaar zonder te wisselen.

Dat is bekend, ik gebruik de dimmer ook puur en alleen als input device voor Homey, Homey schakelt mijn hue lampen, de output van dimmer zit nergens op aangesloten.

Dus ALS dimmer aan gaat, DAN zet de hue lamp ook aan en vice versa. Reden dat ik dimmers gebruikt heb is dat mocht ik toch normale lampen willen gaan gebruiken deze ook te dimmen zijn en de dimmer was goedkoper dan de schakelaar. :wink:

Puur uit interesse, voor welke modules ben je gegaan?

Ah oke.

Ik ben voor de schakelaars van aqara gegaan. Voor mij was het belangrijkste dat ik dubbel drukken enzo kan gebruiken.

Schakelaars die gevoed worden door kinetische energie en passen in de Gira onderdelen.
Special voor Hue.
Beaumotica

Oke, dus geen inbouw modules met standaard schakelmateriaal?

Is ook een mooie optie, maar heb gelezen dat deze een beetje “goedkoop” aanvoelen (terwijl ze dat absoluut niet zijn :sweat_smile:). Heb je er zelf ervaring mee?

Ik heb erg geen ervaring mee. Kwam ze een tijd geleden een keer tegen.
Vind ze er wel netjes uitzien.
Je kan ze natuurlijk bestellen en kijken of het echt zo “plastic” aanvoelt. Gira schakelaars zijn ook plastic.
En je loopt er ook niet de hele dag mee in je broekzak.

Ja dat is ook weer zo, ik ga het overwegen!