Slaapkamer lamp/ventilator ideeën?

Situatie:
Wij hebben in de slaapkamer zo’n plafond lamp/ventilator(3 snelheden) met 2 touwtjes bediening. De 230V schakelt met een normale schakelaar en een lang touwtje (trek-schakelaar) achter het bed aan de wand (= hotel schakeling). Om de ventilator te bedienen moeten we even op het bed klimmen om er bij te kunnen.

Mijn idee:
De hotel schakeling vervangen door pulsdrukkers (1 bij binnenkomst slaapkamer) en 2 aan weerszijden v/h bed.
In de lamp een fibaro2 of shelly2 met 2 schakelaars inbouwen, 1 voor de lamp, 2e om de ventilator te bedienen met de pulsdrukkers.
Dan kan de ouderwetse trekschakelaar vervallen en kan er een schilderij/poster boven het bed :+1:
De ventilator kunnen we dan uitzetten zonder op het bed te moeten klimmen :+1:
Omdat het nu slim is kan je de ventilator na een uur aut. uit laten schakelen :+1:
Dit zal allemaal wel gaan lukken.

Mijn vraag:
Het mooiste zou zijn om ook de 3 snelheden te kunnen gebruiken.
(met mijn idee staat de snelheid vast in 1 positie)
De snelheden worden in de lamp zelf geregeld, hoe eigenlijk?
Iets met doorklikken op de pulsdrukkers zou mooi zijn snelheid 1 => snelheid 2 => snelheid 3 => snelheid 1
Iemand hier met ervaring of een goed idee …
(behalve een nieuwe lamp/ventilator met losse afstandbediening)

Geen idee hoe ver het koordje uitgetrokken moet worden om van stand te wisselen. Ik vermoed zeer weinig.
In dat geval zou je met een switchbot een oplossing kunnen maken. Deze trekt dan fysiek aan je koordje om de stand te wisselen

Dank je voor dit idee …
Neem ik mee in de zoektocht
Gr, Ed

1 Like

Ik neem aan dat voor de snelheid een stappenschakelaar is ingebouwd.
Je zou de op de hoogste stand kunnen zetten en misschien dan de motor bedienen met een dimmer.
Dan is het een optie om de Tradfri dimmer van de Ikea te gebruiken om in het midden de lamp aan/ uit te zetten, boven/onder de ventilator aan/uit en links/rechts snelheid omlaag/omhoog.
Wordt wel een aardige flow voor Homey.

Ik gebruik hem voor de reciever:
Aan/uit, volume omhoog/omlaag en zenders of tracks volgende/vorige.

Ook bedankt voor dit idee …
Zou een dimmer geen moeite hebben om een motor (ipv een lamp) te dimmen?


Dit is het geworden:

Ik wilde 1 of 2 modules bovenin inbouwen maar de 230V blijkt eerst te gaan naar het gedeelte waar ik de tekst in de foto heb geplaatst. (achteraf logisch)

De lamp trek schakelaar er uit gesloopt.
De 3 snelheden ventilator gaat via een ingegoten black boxje waar maar liefst 5 draden ingaan, 6 draden gaan dan weer omhoog naar het motor-gedeelte wat ik niet openkrijg. (lijkt dicht geflenst)

Onderin net voldoende ruimte gevonden om 1 module te plaatsen met de Z-wave antenne naar buiten toe.

Er lopen al 6 draden door het onderste buisje … hier heb ik met moeite nog 1 draad bij kunnen trekken naar boven toe voor de 230V fibaro voeding.

Het is een Fibaro 2x relay switch geworden. 1 relay voor de lamp (de schakeldraad v/d hotelschakeling)
Het 2e relay schakelt de 230V voeding naar de black box voor de ventilator.

De ventilator snelheid is dus intact gebleven met het trek koordje.
(bijna altijd gebruiken we toch alleen de laagste ventilator snelheid)

Een Jung Pulsdrukker bij de deur voor de lamp (gaat naar S1 van relay1)
Achter het bed een shelly i4 gemonteerd.
Aan weerszijden van het bed een shelly wall switch 2 (draden verlengd) waarbij de 1e knop de lamp Aan/Uit schakelt en de 2e knop de ventilator Aan/Uit.
(met een lange druk hierop schakelt de ventilator aan voor een uur, maar hier kan je programmeren wat je wil natuurlijk via homey :blush:)