Hulp met oude Hetelucht verwarmingsunit

Goedemiddag allemaal!

Ik heb een vraag betreft een oude Heteluchtverwarmingsunit. De vorige bewoner heeft er al het een en ander aan geknutseld zodat er een slimme thermostaat op kan. Dat werkt allemaal prima, echter de manier wanneer de ventilator aangaat zou ik graag willen aanpassen.

De ventilator gaat geregeld best vaak aan en uit achter elkaar op een best hoog toerental.
Ik zou dit graag willen regelen doormiddel van misschien iets van een Shelly Dimmer?
( Zie bijlage )

Ik heb wel her en der het internet rondt gestruind over het “dimmen” van een ventilator motor echter wordt ik hier niet veel wijzer van.

Ook onze ventilatie systeem zit in deze ruimte, met ook zoon soort motor. Ook deze zouden we willen regelen in snelheid. Aangezien er alleen maar een aan en uit schakelaar op zit momenteel.
( Zie bijlage )

(Ik weet dat het systeem vervuild is, deze wordt zeer binnenkort grondig gereinigd en het schuim opnieuw aangebracht)

Misschien heeft iemand een ander idee hoe ik dit eventueel kan realiseren.
Alvast bedankt!

Heteluchtverwarmingsmotor

Ventilatiemotor

Zover ik weet zijn dimmers en wisselstroom motoren vrijwel nóóit een geschikte combinatie.

2 Likes

Is er een optie om hem dan toch in meerdere standen te laten werken?

Hoeft niet perse met een dimmer, standen zou uiteraard ook prima zijn.

wellicht een 1 fase frequentieomvormer, echter deze zijn aan de prijzige kant en weet niet of dit te combineren valt met homey

1 Like

Ik heb zoiets voorbij zien komen, maar deze zijn inderdaad vrij prijzig.

Is er niks anders wat eventueel zou werken?

Je zou misschien nog iets met een fan regulator kunnen doen. Miss als je op google goed zoekt vind je vast projectjes

Je hebt zg frequentieregelaars, welke 0-10V als input aankunnen. Zo zou je een Shelly ‘Plus’ 0-10V dimmer in kunnen zetten, en zo de F.regelaar aansturen via Homey.

Jouw motor is 0.8A / 0.17kW zie ik;
Deze F.regelaar bijv. is hier voor prima geschikt:
Peter Electronic Frequentieregelaar VD i 037/E3 0.37 kW 1-fasig 230 V kopen ? Conrad Electronic (heb geen ervaring met deze, gewoon via internet gevonden. Ik heb wél ervaring met F.regelaars zelf)
Het is € 265,- inc btw en verzending.
Of dat duur is weet ik niet. Wat heb je over voor comfort (minder lawaai e.d.).

Bij ome Ali zijn F.regelaars verkrijgbaar vanaf €70,- ongeveer, maar zou ik zelf niet kopen.

1 Like

De maximale frequentie van die regelaar is 500 Hz. Kun je daarmee een motor regelen die ontworpen is op 50 Hz?

Dat had ik gemist. Het lijkt mij verstandig om de motor dan op maximaal 50Hz te laten lopen.
De vaste gewenste min en max frequenties moet je gewoon in kunnen stellen.

Mijn ventilator kent 3 standen, en werkt volgens mij met het inschakelen van verschillende condensatoren. Maar meer weet ik er ook niet van.

Zoiets heb ik inderdaad ook voorbij zien komen dat mensen condensatoren in serie zetten met de motor.

Alleen zou ik niet durven zeggen waar die tussen moet.

Volgens mij regel je daar niet het toerental mee, meestal is die voor de aanloopspoel in bepaalde motoren…

laten we eerst bepalen welk type motor er in zit,
als ik het goed zie een condensator motor

op die site staan ook de verschillende oplossingen voor toerenregeling, ik zie geen optie voor toerenregeling “met een condensator.”

en ook als een motor verschillende standen heeft, moet dat m.i. al in de wikkelingen zijn meegenomen (met extra aftakkingen)

1 Like

Om even mijn gelijk te halen :grin: dat je met condensatoren het toerental kunt regelen, hierbij een schema. Van mijn eigen Stork WtW-11 kan ik het schema niet zo gauw terug vinden, maar het lijkt op deze. Aangestuurd met de welbekende 3 standenschakelaar vanuit de keuken. Hoe het precies werkt begrijp ik niet zo goed, ik zie wel dat voor de 3 verschillende standen verschillende condensatoren geschakeld worden.

1 Like

Ik heb gisteren heel de kast open getrokken en zelf in kaart gebracht hoe alle kabels lopen. Er zat een printplaat in die nu eigenlijk overbodig was, de vorige bewoner heeft hier al aan lopen knutselen.
Ook zit er een stappen trafo in die ik op verschillende manieren kan aansluiten dus dat werkt gelukkig.

Alles werkt nu zonder printplaat naar behoren.

Nu nog een manier om hem in meerdere standen te schakelen. Ik dacht zelf aan een Shelly 2PM, deze kunnen er 2 schakelen. Dus dan kan ik hem op een laag toerental laten draaien en in samenwerking met een vochtmeter hoogtoerig laten draaien.

Dus ik grote blij, een Shelly Dimmer die ik nog had liggen aangesloten op de schakelaar met een nul aansluiting vanaf de trafo om dit te testen.

Toen ik hem inschakelde maakte hij al een raar geluid.
De shelly dimmer gaf gelijk een melding dat die te warm werd en kon niet meer uit geschakeld worden.
De Shelly dimmer is nu dus gesmolten :sweat_smile: De ventilator ging ook niet aan.

Zal dit aan de Nul lijn hebben gelegen die op de Trafo BV zat? Misschien is die half door de trafo gaan lopen?

Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Het zou natuurlijk zonde zijn om nog een Shelly Dimmer op te offeren.

Om een motor achteraf te voorzien van een toerentalregeling, moet je motoren én regelingen kunnen ontwerpen. Ik heb er juist zoveel verstand van, dat ik weet dat ik dat niet kan. De volgende keer smelt wellicht de motor.

Ik denk dat je beter voor een nieuwe ventilator/motor mét regeling kunt gaan. En dan is het alleen nog de kunst om een regeling te kiezen die je kunt aansturen met Homey.

1 Like

Ik heb contact gehad met Home2Link zij hebben mij onwijs goed geholpen en mee gekeken. Er zat al een Stappentrafo op en heb deze aangesloten zoals het hoort en kan hem hiermee regelen.

Vorige keer heb ik als test een Shelly Dimmer 2 gebruikt omdat ik die nog had liggen. Deze is toen overleden en Home2Link vertelde mij dat het komt omdat je bij variable voltages een Potentieelvrij Relais Shelly nodig heb dus deze ga ik vandaag bestellen en hoop ergens deze week monteren.

Als het goed is zou het dan helemaal comform moeten werken.