Skicka ett pushmeddelanden när går ner till 0w

Hej,

Kör en gamla diskmaskin från bosch som inte har en display som visar när disken är klar så skulle vilja göra ett Flow som skickar ett pushmeddelanden till min och tjejens mobil när effekten går under ex 10w i mer en 2min (disken är klar)

Använder mig av TP link HS110 energi wifi plug.

Timern har jag redan löst.

Flow för TP link HS1100

  1. När elmätaren ändras
    And
    2 <Elmätare> är mindre än <10>
    Then
    Skicka ett push meddelande

Fyll i det som efterfrågas

1 Like

Stort tack för hjälpen,

Förstod först inte att jag behövde använda logik funktionen.

Hej Håkan,

Hoppas du kan hjälpa mig igen.
Elmätaren i mitt fall räknar samma hur många kW som som diskmaskinen har använt sig av totalt.

Så här ser mitt Flow ut, vad gör jag för fel?

Trycker jag på testa Flow när maskinen har gått klart skickas pushmeddelandet ut till min mobil och diskbänken blir röd men inte annars.

Prova att flytta händelsen som anger tiderna mellan 07:00 och 22:00 till första händelsen och flytta ned första händelsen.

Hej igen,

Kan bara välja dessa alternativen på tiden i först händelsen.

Du kan testa att ta bort logik-steget för att se om du får push öht när diskmaskinen går. Annars är det nog någon inställning i pluggen som gör att den inte skickar data som den ska.
I min Fibaro z-wave fick jag trixa lite för att få den att ”rapportera” rätt i mina Flow för att meddela när tvättmaskinen är klar.

Efter att ha sovit på saken kanske kan du ska höja värdet på “Ström är mindre än 1”.

Som exempel. Om en apparat när den är färdig drar 1,2 A så triggar aldrig “Ström är mindre än 1” igång något. Jag skulle därför för att var på säkra sidan höja den till “Ström är mindre än 2”

1 Like

Hej i detta fallet är ström = watt (kass översättning )

Jag testade att ändra ström till mindre en 2watt och då fick jag 44meddelande på en körning att disken var klar.

Testar nu med en delay på 1min i andra segmentet och ser om det hjälper
Så här ser flowet ut nu: https://homey.app/f/8LAWiZ

Återkommer om det funkar, lite osäker på om jag ska använda någon timer eller en delay.

Har du möjligt att dela flowet för tvättmaskinen det kommer att bli nästa steg för mig.

Det kan jag absolut göra så fort jag har möjlighet.

Jag har byggt det med tre Flow för att se till att det inte blir ”falsklarm”.
Flow 1 startar när tvättmaskinen ger >50 watt och aktiverar Flow 2 och avaktiverar Flow 1.
Flow 2 startar en timer när watten går ner under 2,4 (som jag loggat för att se vart gränsen ligger). När timern löpt ut startar Flow tre som avaktiverar Flow 2, aktiverar Flow 1 och skickar push att det är dags att hänga tvätt samt att jag lagt till förbrukning samt pris för för tvättomgången.

1 Like

Låter som du tänkt till, kanske får jag göra som dig med disken också om inte ovan funkar, ska testa nya flowet imorgon.

Hur gör du för att räkna kostnader för tvätten?
Får du in både vattenförbrukning, pris för el, skölj o tvättmedel eller vilka parametrar får du in?

Nä, bara elen. Struntar i kostnaden för el, vatten osv. men tog med det som en kul grej iom att el-pluggen ändå har dom parametrarna.
Men det är bra att få ett meddelande när tvätten är klar. Med flera barn så måste tvättningen optimeras och nu behöver vi inte springa och passa på maskinen. :slight_smile:

1 Like

Nu har jag gjort två flow som visar när tvättmaskinen är slut.
Skapat först en variabel Start som numerisk och värde 0
Första flow Tvättmaskin på:
Strömmen ändras
And
Ström är större än 2
Start är lika med 0
Then
Ange Start till 1

Flow 2 Tvättmaskin av:
Strömmen ändras
And
Ström är mindre än 4
Start är lika med 1
Then
Ange Start till 0
Skicka “Tvättmaskin klar” till HM

Fungerade på en gång och variabeln gör att varje flow körs bara en gång

1 Like

Snyggt där @hmarkstrom. :+1: Alla sätt är bra förutom dom dåliga.

Så här ser mina Flow ut för tvättmaskinen. Vår maskin har samma förbrukning vid rotationspause som när den är klar så jag måste ha en timer för att inte trigga att tvätten är klar när den bara pausar mellan rotation.


(var tvungen att klippa klistra i bilden, därav konstiga färger på bakgrunden)

1 Like

@hmarkstrom @ktd någon av er som vet hur jag kan få Timern att visa minuter istället för sek?

Har inte testat Chronograph så ingen aning. Har funderat på att byta den timerapp jag kör till Chronograph men inte fått tummen ur ännu.

Installerade Chronograph och har kikade lite på appen.

Du behöver inte lägga till timers som enheter innan du använder dom. Du kan bara namnge en timer i dina flöden så skapar Chronograph dom själv, utan att dom ligger som enheter. Använder du många timrar framöver blir det onödigt rörigt att ha dom som separata enheter.

Vill du se aktiva timrar så går du till appen och trycker på ”Konfigurera app” så ser du nedräkningen.


Testtimer är skapad i ett flöde direkt utan någon förkonfigurering.

@Robin_Eriksson Vad är tanken med nedräkningen?

Hej Tommy,

Maskinen saknar display och ibland e det e skönt att veta ungefär hur långt tid som är kvar på maskinen, jag har lagt en genväg till Timern bland enheter för att snabbt kunna kolla tiden som återstår istället för att behöva gå in på appar/konfig/timer.

@Robin_Eriksson Ok, jag förstår.
Jag lekte lite med Chronograph i morse och ett sätt kan vara att skapa två flöden. Den första pausar timern (det är det enda sättet att kunna läsa ut värdet om du inte har den som enhet afaik) och den andra skickar ett push med tiden avrundad till minuter och startar timern igen.

Om du lägger in det första flödet (Tid kvar 1) som Favoritflows kommer du snabbt åt att köra det från första skärmen i appen.

Du kan nog göra samma sak med ett flöde om du använder dig av din enhetstimer. Men fördelen med Chronograph är att man inte behöver skapa timrar eller ”enheter” utan kan göra det i flöden när dom behövs. :slight_smile:

1 Like